ביטוח | דעה

הקורונה הביאה עוד אתגרים טכנולוגיים לענף הביטוח

חברות הביטוח חשו בלחץ מאובדן פוליסות חדשות בקרב המילניאלז עוד לפני שמגפת הקורונה הופיעה, והחלו לשנות את האופן שבו אנשים חושבים על כל דבר בחיי היומיום

הנפקת למונייד / צילום: באדיבות NYSE
הנפקת למונייד / צילום: באדיבות NYSE

עם ההנפקה האחרונה והמדוברת של למונייד (Lemonade), המשך צמיחתן של חברות כמו נקסט אינשורנס (Next Insurance) ו-היפו (Hippo) וכן, הופעתן של מספר חברות הזנק חדשות, ישראל הופכת יותר ויותר למוקד של חדשנות בענף האינשורטק.

עובדה מעניינת אודות הצמיחה המהירה של האינשורטק בשוק הישראלי, היא כי מעבר לחדשנות עצמה, החברות הקיימות והמתעוררות מושתתות לרוב על ידי יזמים שבעצמם אינם מענף הביטוח.

במקום זאת, כפי שראינו עם שי וינינגר ודניאל שרייבר מלמונייד, או גיא גולדשטיין, אלון חורי וניסים טפירו מנקסט אינשורנס, הצוותים המייסדים משתמשים בניסיון שצברו בשירות צרכנים דיגיטלי, החל משווקים מקוונים וכלה בטכנולוגיות פיננסיות אישיות לנייד, וזאת במטרה "לזעזע" ( Disrupt) תעשייה שנחשבת איטית לכדי לאמץ טכנולוגיות חדשות.

באופן מסורתי, ענף הביטוח היה שמרני יחסית ועמיד במידה מסוימת בפני הטמעה דיגיטלית, במידה רבה בשל הצלחתו הכספית, שהפכה שינוי כזה למיותר לכאורה. זה נכון במיוחד בארצות הברית, שם הפרמיות הגיעו לכ-1.32 טריליון דולר, מתוך 6 טריליון ברחבי העולם בשנת 2019. בעוד שארצות הברית מייצגת 4.25% מהאוכלוסייה העולמית, היא מייצגת 20% מדמי הביטוח, מה שהופך אותה לשוק העיקרי עבור חברות אינשורטק. זה בדיוק מה שראינו בשנים האחרונות.

גיל ארזי / צילום: אייל טואג
 גיל ארזי / צילום: אייל טואג

השילוב של נתונים עדכניים יותר וטכנולוגיות חדשות, כמו בינה מלאכותית, גורם לכך שחברות ביטוח שמוכנות להטמיע חדשנות יכולות להציע הנחות ומוצרי ביטוח מותאמים אישית, שיכולים להביא לקוחות חדשים לשוק.

החדשנות הטכנולוגית שהניעה את צמיחתן של ענפי הבריאות הדיגיטלית (HealthTech), הטכנולוגיה הפיננסית - פינטק (FinTech) ותעשיות אחרות, עוברת במהירות מרעיון שחברות ביטוח נמנעו ממנו, למשהו שהן צריכות לאמץ על מנת להישאר תחרותיות, לנוכח שינוי תרבותי וכלכלי מהיר.

כיום, בעלי התפקידים בחברות הביטוח המובילות, מחפשים לעסוק ולאמץ טכנולוגיות חדשות שיכולות לעזור להם להילחם ב-Disruption המגיע מבחוץ. אחת הדרכים שהם עושים זאת, היא באמצעות מעבר למניעה - באמצעות טכנולוגיות חדשות כמו אינטליגנציה מלאכותית (AI), לימוד מכונה והאינטרנט של הדברים (IoT).

חברות הביטוח חשו בלחץ מאובדן פוליסות חדשות בקרב צעירי דור שנות האלפיים (מילניאלז) עוד לפני שמגפת הקורונה הופיעה והחלה לשנות את האופן שבו אנשים חושבים על כל דבר בחיי היומיום - מקניות ועד רכישת ביטוח.

מקום אחד שבו הדבר ניכר במיוחד הוא בענף ביטוח החיים. רכישות פוליסות הביטוח פחתו במשך מספר שנים. עם זאת, חלה עלייה בחודשים האחרונים, כאשר אנשים החלו, באופן טבעי, להיות מודאגים יותר ויותר בנושאי בריאות ותמותה.

העלייה הזו ברכישות ביטוח החיים, אף שהיא ברכה כלכלית, הביאה איתה מספר אתגרים לענף שהיה דינוזאור אנלוגי בעולם דיגיטלי. הצוות המייסד של חברת לאדר לייף (Ladder Life), חברת ביטוח חיים של חברת MGA, המציעה פוליסות מיידיות מקוונות בחיתום מלא, ג'ק דובי, ג'יימי הייל, ג'ף מרקל ולורה הייל, הקימו את החברה ללא ניסיון בעולם הביטוח וכבר גייסו 94 מיליון דולר מאז 2015.

בדומה לחידושים האחרים של תחום האינשורטק המגיעים מהשוק הישראלי, גם אתגר זה קיבל מענה מצוות מייסדים שניסיונו הדיגיטלי נמצא מחוץ לשוק הביטוח. יואב שחם, אסף הנקין ואיתי בריקנר , המייסדים של ספראוט (Sproutt), חברת סטרט-אפ הפועלת לשנות את ענף ביטוחי החיים על ידי מתן פלטפורמה דיגיטלית ראשונה מסוגה עם דגש על בריאות ואורח חיים.

היזמים הגיעו לתחום, לאחר שנרכשה חברתם הקודמת, קונטרה (Kontera), שהתמקצעה בניתוח big data. צוות המייסדים ממנף את הניסיון והידע שלו כדי לעמוד באתגרים של ענף ביטוח החיים המיושן על ידי יצירת דרך חדשה ומקורית לרכוש ביטוח מהיר יותר, שקוף יותר וכמובן - אפשר לעשות אותו באופן מקוון.

ככלל, קורה משהו מעניין בשוק האינשורטק הישראלי, שאולי יכול להתרחש רק במדינה שבה חדשנות מגיעה עם נגיעה של חוצפה. במקום לנסות לגרור תעשייה מבוססת לעידן הדיגיטלי, היזמים הישראלים פונים לניסיון שנצבר בתחומים אחרים כדי ליצור דרכים חדשות למכירת, הפצה והצעת פוליסה בחיתום מלא באופן יעיל בהרבה, ובהתאם לצרכים הגוברים של הצרכנים. באופן זה, יזמים ישראלים משתמשים בתובנות ובשיטות העבודה המומלצות מתחומי טכנולוגיה אחרים, לא רק כדי להביא סוס עיקש לשוקת, אלא כדי לבנות תשתית חדשה לחלוטין.

הכותב הוא מייסד ושותף כללי בקרן בהון סיכון FinTLV - קרן המשקיעה, בין היתר, בהיפו, בנקסט אינשורנס ובספראוט.