פארסת הסגר הלילי: הממשלה החליטה לא להחמיר את ההגבלות במהלך חג החנוכה

לאחר שלא הצליחה להעביר סגר לילי עקב בעיות משפטיות, התכנסה הבוקר (ה') הממשלה כדי לדון בהמלצות משרד הבריאות להגבלות חדשות על המשק והאזרחים • אלא שחוסר הסכמה בין חברי הממשלה הוביל לכך שהמלצות משרד הבריאות לא התקבלו, ובמקומן תעלה הממשלה קמפיין הסברה כדי לשכנע אנשים שלא להתארח בחג

בנימין נתניהו / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת
בנימין נתניהו / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

בעקבות הוויכוחים בישיבת הממשלה בוטל הסגר הלילי שתוכנן לחנוכה. לאחר שישיבת הממשלה נעצרה בבוקר (ה') בשל ויכוחים בין השרים על אופי ההגבלות, התכנסו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון בני גנץ ושר הבריאות יולי אדלשטיין לפגישה בצהריים במסגרתה הגיעו בהסכמה על מתווה מוסכם.

בישיבת הממשלה שחודשה אמר שר הבריאות אדלשטיין כי "נוותר על העניין של הגבלות נוספות בשבוע הקרוב. משאירים את המגבלות הקיימות. נעשה קמפיין הסברה כפי שהתחלנו לעשות שלא להתארח בחנוכה. אנו מבקשים לקבוע כי כפי שהייתה מלכתיחלה עמדת משרד הבריאות שיהיה מקדם הדבקה של 1.32 או כאשר יהיו 2,500 נדבקים ליום נעבור לריסון מהודק לתקופה של 3 שבועות". ההצעה של אדלשטיין אושרה על ידי הממשלה. השר עמיר פרץ נמנע ואילו השר יזהר שי הצביע נגד.

נזכיר כי הבוקר התכנסה הממשלה לקבל הכרעות בנוגע להטלת הגבלות חדשות על רקע העלייה בתחלואה. אלא שהישיבה פוזרה ללא שהתקבלו החלטות משמעותיות.

המלצת משרד הבריאות לדיון הייתה להוסיף הגבלות בתקופת חנוכה לחברה היהודית ובחג המולד לנוצרים על כל התקהלות ברחוב ובבית, למעט משפחה גרעינית. יצוין כי עד כה הותרה התכנסות תחת הגבלות, אך לפי המלצת משרד הבריאות, במשך החגים לא תותר כל התקהלות. כמו כן המליץ משרד הבריאות שהמסחר ייסגר בחמש וחצי.

עוד בהמלצות משרד הבריאות: מדדים קבועים מראש שלאחר הגעה אליהם יהודקו עוד צעדי הריסון - 2,000 מאומתים חדשים ליום ומקדם הדבקה (r) של 1.3.

בדיון מקדים שערך שר האוצר ישראל כ"ץ לפני ישיבת הממשלה הוא התנגד בתוקף להצעת משרד הבריאות. "משמעות ההצעות היא פגיעה קשה בעשרות אלפי בעלי עסקים בתחום המסחר שרק חזרו כעת לפעילות ובמאות אלפי מועסקים שיחזרו למעגל האבטלה, והחזרת הסגר בדלת האחורית", אמר כ"ץ לאנשי משרדו.

"הצעת המל"ל בישיבה הקודמת הייתה סגירה מהשעה 19.30 למשך חג החנוכה וקביעת מדדים של r -1.35 ו-3,500 מאומתים ויש לדבוק בה. יש לבצע מדיניות דיפרנציאלית ולטפל באופן ממוקד בערים האדומות ובמוקדי התחלואה ולא לפגוע, שלא לצורך, בכלל הציבור ובבעלי העסקים", הוסיף כ"ץ.

במהלך הישיבה צייץ שר העבודה והרווחה איציק שמולי כי הוא מתנגד לדרישות משרד הבריאות ושיתמוך רק בהגבלות באזורים אדומים.

שר הכלכלה והתעשייה עמיר פרץ הציע בישיבת הממשלה הצעה חלופית להצעת משרד הבריאות. לדבריו, "במקום לעשות סגר מהשעה 17:30 ועד חצות, הדרך הנכונה יותר היא לעשות סגר מהשעה 20:00 ועד למחרת בשעה 05:00. כך המסחר יעבוד עוד כמה שעות, ועדין נמנע את ההתקהלויות". פרץ הוסיף ואמר: "אני מתנגד לרף של 2,000 מאומתים כתנאי לסגר".

מתי יכנסו לתוקף ההנחיות החדשות

משרד הבריאות ביקש להתחיל ביישום ההוראות החדשות כבר הערב. על פי הנחיות אלו תיאסר כל התקהלות של מעל ל-10 אנשים בשטח פתוח או בשטח סגור, ויתר על כן - ייאסרו גם התכנסויות של מי שאינם בני משפחה אחת. מי שיעבור על ההנחיות צפוי לקנס של 500 שקל.

ההנחיות היו אמורות להיות מיושמות רק ביישובים בעלי רוב יהודי, מאחר שבמשרד הבריאות טוענים כי חלה עלייה בתחלואה בימים האחרונים דווקא בהם. ירושלים תחולק לרובעים וההחלטה תהיה לפי כל אחד מהם נפרד.