שלושה ימים להכרעה: האיחוד האירופי פירסם את תוכניות החירום לברקזיט

התוכניות נועדו להגן על גוש האירו למקרה שבו לא תושג הסכמה בין הצדדים בשיחות על יציאתה של בריטניה מהאיחוד • התוכניות כוללות המשך זמני של מתן אישורי התעופה והתחבורה למטוסים ולמשאיות בין האיחוד לבריטניה, כמו גם המשך ההסדר הקיים בתחום הדיג לתקופה של חצי שנה

אורסולה פון דר לאיין, נשיאת הנציבות האירופית / צילום: John Thys, Pool
אורסולה פון דר לאיין, נשיאת הנציבות האירופית / צילום: John Thys, Pool

שלושה ימים לפני הדדליין העדכני לסיום שיחות על הסכם סחר חופשי בין האיחוד האירופי לבריטניה, פירסמה היום (ה') בריסל את תוכניות החירום של הגוש למקרה שבו לא תושג הסכמה בין הצדדים. התוכניות כוללות המשך זמני של מתן אישורי התעופה והתחבורה למטוסים ולמשאיות בין האיחוד לבריטניה, כמו גם המשך ההסדר הקיים בתחום הדיג לתקופה של חצי שנה. עד כה הנציבות האירופית נמנעה מלפרסם את התוכניות האלו מחשש שהדבר ישפיע על המשא ומתן.

אמש (ד') נפגשו בבריסל ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ונשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר-לאיין, לארוחת ערב שבה דנו בסיכויי החתימה על הסכם סחר כבר עד סוף השנה הנוכחית, שימנע הטלת מכסים ותעריפים בסיסיים שנקבעו על ידי ארגון הסחר העולמי החל מה-1 בינואר. שני הצדדים חלוקים עדיין בשאלת הדיג, מחויבות בריטניה לתקינה אירופית במטרה לא לתת יתרון לא הוגן לעסקים בריטיים והצעדים שייקבעו בהסכם כעונשים במדה שאחד מהצדדים יפר אותו. שני המנהיגים החליטו להמשיך את השיחות עד יום ראשון הקרוב בערב.

בעקבות כך, פירסמה היום הנציבות את הסדרי החירום שמטרתם למנוע תוהו ובוהו כולל בתחום התחבורה בין הצדדים. חברות תעופה יוכלו להמשיך לתקופה של שישה חודשים לטוב בנתיבים הרגילים וגם להעביר סחורה כפי שהן עושות כיום. גם היקף הסחר באמצעות משאיות אמור להישמר בתקופה זו. "למרות שהנציבות ממשיכה לעשות ככל יכולתה כדי להגיע להסכם שיועיל לשני הצדדים, יש כעת אי ודאות משמעותית בנוגע לשאלה אם הסכם יהיה תקף החל מה-1 בינואר 2021", נימקה הנציבות את אימוץ הסדרי החירום.

חלק מהסעיפים בהסכם הם הדדיים, וידרשו צעד מקביל מצד הבריטים כדי להיכנס לתוקף, ולמעשה להשאיר את המצב על כנו מבחינת תחבורה ודיג בחצי השנה הקרובה, גם אם לא יהיה הסכם. תחום הפיננסים - מתן אפשרות ל"סיטי" של לונדון לקבל גישה לשוק הפיננסי המשותף האירופי - אינו נכלל בהסדרי החירום, ורבים חוששים מההשלכות של קטיעת אפשרות זו החל מה-1 בינואר.

בבריטניה דיווחו היום כלי התקשורת כי תושבי הממלכה לא יוכלו להיכנס לאיחוד האירופי אחרי ה-1 בינואר, אפילו אם יושג הסכם, בעקבות האיסור שמוטל באיחוד על כניסת תושבים זרים. בשנה הנוכחית תושבי בריטניה נחשבים למעשה עדיין לתושבי האיחוד, אולם בשל הגבלות הקורונה הם לא יוכלו להיכנס לשטח האיחוד (בדומה לתיירים ישראלים, למשל), אלא אם כן יוסכם אחרת בין הצדדים.