רשות החשמל | בלעדי

שני המועמדים הסופיים לתפקיד יו"ר רשות החשמל: סיון דטאוקר וחן הרצוג

ועדת האיתור צפויה להניח על שולחנו של שר האנרגיה יובל שטייניץ את שמות המועמדים לתפקיד • דטאוקר כיהנה בעברה כראש המטה של שטייניץ וכיום היא מכהנת כסמנכ"לית פיתוח עסקי ורגולציה של GETT • הרצוג הוא שותף וכלכלן ראשי בפירמת הייעוץ BDO

חן הרצוג / צילום: איל יצהר
חן הרצוג / צילום: איל יצהר

לאחר ארבעה חודשים ללא יו"ר קבוע, מסתמן כי בקרוב ימונה יו"ר חדש לרשות החשמל. ל"גלובס" נודע כי ועדת האיתור סיימה את תפקידה, וצפויה להניח על שולחנו של שר האנרגיה, יובל שטייניץ, בחירה בין שני מועמדים: חן הרצוג, שותף וכלכלן ראשי בפירמת הייעוץ BDO, וסיון דטאוקר, שכיהנה בעברה כראש המטה של שטייניץ ובשנים האחרונות היא משמשת כסמנכ"לית פיתוח עסקי ורגולציה של חברת GETT. 

תפקיד יו"ר רשות החשמל פתוח מזה מספר חודשים, לאחר שהיו"ר הקודם, אסף אילת, הודיע על פרישתו בתחילת חודש מאי. אילת לא השלים כהונה של חמש שנים, לאחר שהחליט שלא לסיים את שנתו האחרונה בתפקיד. לאחר פרישתו, מונה לתפקיד כממלא מקום יואב קצבוי, סמנכ"ל ברשות החשמל.

לתפקיד יו"ר רשות החשמל תפקיד מרכזי במשק האנרגיה. רשות החשמל היא זו אשר קובעת את תעריפי החשמל ומסדירה את מתן השירותים הציבוריים בתחום החשמל. הרשות הנה עצמאית ופועלת במנותק מהפוליטיקאים, ומכריעה בשאלות משמעותיות הנוגעות למשק האנרגיה. היא מפקחת על חברת החשמל, קובעת תמריצים ליזמים הפרטיים, מאשרת את חוזי הגז הטבעי מול היצרנים או חוזים הנוגעים להפקת חשמל באמצעות אנרגיה מתחדשת.

עבודתה של רשות החשמל משמעותית הן בהיבט יוקר המחייה בישראל, והן בהיבט מנועי הצמיחה של הכלכלה הישראלית. חלק ניכר מעבודת הרשות בימים אלו, מתמקד בסקטור הפרטי, המגדיל את חלקו משנה לשנה בשוק האנרגיה באופן משמעותי. זאת, ודאי בתקופה שבה תחנות כוח רבות מופרטות מידי המדינה לידיים פרטיות, והשאיפה להגדיל את יעדי האנרגיות המתחדשות מכניסה שחקנים חדשים לתחום. על כן, יצטרך יו"ר הרשות הבא/ה לגלות בקיאות רבה בתחום, כדי לצלוח התמודדות עם האתגרים בפניהם ניצבים היזמים לצד הרגולציה המורכבת בזירת האנרגיה.

דטאוקר סומנה כמועמדת מובילה

הבחירה בין הרצוג לדטאוקר נתונה לידיו של השר שטייניץ, אך בטרם יגבש את החלטתו, המלצות ועדת האיתור מועברות לוועדת גילאור, שמתוקף תפקידה פועלת בכדי לבדוק כשירותם והתאמתם של מועמדים לתפקידים בחברות הממשלתיות. בעבר, לאחר אישור נציבות שירות המדינה, פסלה הוועדה מועמד של השר שטייניץ - נח הקר, מפני שלא עמד בתנאי הסף המגדירים ניסיון ניהולי של יותר מ-5 שנים וכיהן כסגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, ועסק בנושאי ביטחון.

ועדת האיתור יצאה לדרך לפני כארבעה חודשים, אך עבודתה הוקפאה עם התפטרותו של שאול מרידור, יו"ר אגף תקציבים במשרד האוצר, שנמנה עד התפטרותו על חבריה. כעת, מגיע המכרז לישורת האחרונה שלו וייתכן שההחלטה תתקבל כבר בימים הקרובים. דטאוקר סומנה כמועמדת מובילה מראשית הדרך, והיא נחשבת לאשת אמון של השר שטייניץ לאורך שנים רבות. בספרו, "הקרב על הגז", מכנה שטייניץ את דטאוקר "טורפדו". את שטייניץ ליוותה עוד בכהונתו כשר אוצר, ומשם המשיכה לכהן כראש המטה שלו במהלך כהונתו כשר אנרגיה. במסגרת תפקידה במשרד הארנגיה ומטה השר, ריכזה דטאוקר את העבודה הנוגעת למתווה הגז ולהפרטת חברת החשמל. בשלוש השנים האחרונות, היא משמשת סמנכ"לית פיתוח עסקי ורגולציה בחברת GETT.

חן הרצוג הוא כלכלן ראשי ושותף בפירמת BDO. הוא עוסק כ-25 שנים בייעוץ כלכלי וליווי פרויקטים בתחום החשמל והאנרגיה. לאורך השנים שימש כיועץ כלכלי לפרויקטים מרכזיים בישראל בתחום התשתיות, ובהם מכרזי הפרטת תחנות הכוח של חברת החשמל, פרוייקטי אנרגיה ירוקה ואגירה ויצרני חשמל פרטיים. הרצוג ייעץ גם לחברות הגז הטבעי, חברת החשמל ורשות החברות הממשלתיות.

תפיסתו הכלכלית דוגלת בהפחתת רגולציה ומעבר ממשק ריכוזי מתכנן מרכזי, למשק חשמל המתבסס על כלכלת שוק. בכנס אילת-אילות האחרון קרא לבטל את מונופול הממשלה בתחום האנרגיה הסולרית, ובמחקריו מתח ביקורת על מדיניות הממשלה הגורמת לישראל לדשדש מאחורי העולם בנושא הרכב החשמלי. תחזיות הביקוש לחשמל שפרסם הרצוג, מצביעות על קצב גידול גבוה לגידול העתידי בצריכת החשמל לעומת התחזיות הממשלתיות.