קים יו ג'ונג: מה אנו יודעים על אחותו של קים ג'ונג און ועל תפקידה בצפון קוריאה

כוחה של אחותו של הדיקטטור עלה אחרי הופעתה באולימפיאדת החורף ב־2018, שתי פסגות גרעיניות וכחותמת על הודעות מטעם הממשלה • "וול סטריט ג'ורנל" עם התשובות לכל השאלות

קים יו ג'ונג / צילום: Reuters, Jorge Silva
קים יו ג'ונג / צילום: Reuters, Jorge Silva

קים יו ג'ונג, בת 32, היא בכירה צפון קוריאנית העוזרת לפקח על המדיניות של ארצה מול ארה"ב ומול דרום קוריאה, כך לפי סוכנות המודיעין של הדרום.

היא חברה מלאה בשדרת הניהול הפוליטית של צפון קוריאה ונראית לעתים קרובות לצד אחיה באירועי מפתח במדינה הנשלטת על ידי מפלגה אחת. בין תאריה, קים היא ראשת מחלקת התעמולה במדינה. היא עלתה לכותרות רק בשנים האחרונות, לאחר שנכחה בכל הפגישות פנים אל פנים בין נשיא ארה"ב היוצא דונלד טראמפ ומנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און. בפגישות שימשה כיועצת ואשת סוד של האח.

בשנת 2020, החלה להיות חתומה על הודעות מטעם הממשלה, שביקרו את ההתעקשות של וושינגטון להביא את ארצה לפירוז גרעיני מלא, ואת הכישלון של סיאול בבלימת עוקרים מתנגדי משטר, שמשגרים הודעות נגד השלטון מהצד הדרומי של הגבול לצידו הצפוני.

קים יו ג'ונג ואחיה קים ג'ונג און ב-2018 / צילום: Associated Press, Pyongyang Press Corps
 קים יו ג'ונג ואחיה קים ג'ונג און ב-2018 / צילום: Associated Press, Pyongyang Press Corps

מיהי קים יו ג'ונג ומה אנו יודעים עליה?

תאריך הלידה המדויק של קים יו ג'ונג אינו ידוע, אם כי על פי מאגר המידע של המשרד לאחדות של דרום קוריאה היא נולדה בשנת 1988 בפיונגיאנג. היא האחות הקטנה של קים ג'ונג און והבת הצעירה ביותר הידועה של אביהם קים ג'ונג איל, ששלט בצפון קוריאה משנת 1994 ועד 2011 והיו לו ילדים מכמה נשים. בשנותיה הראשונות, הייתה קים דמות מעורפלת. אבל זה השתנה בשנת 2009, כאשר החלו לצוץ שמועות שקים ג'ונג און יירש את ההנהגה בצפון קוריאה אחרי שהאב לקה בסדרת שבצים. באותה שנה, צילום של האחים יחד עם אח שלישי, קים ג'ונג צ'ול, הופיע בתקשורת. בתחילת שנת 2011 מצלמות טלוויזיה לכדו אותה בהופעה של אריק קלפטון בסינגפור עם אחיה ג'ונג צ'ול.

מצבה המשפחתי אינו ידוע, אם כי כמה כלי תקשורת בדרום קוריאה דיווח שייתכן ונישאה לבנו של בכיר צפון קוריאני ידוע, צ'ו ריונג הא, סגנו של קים ג'ונג און במועצה לענייני המדינה - הסוכנות החזקה ביותר של ממשלת צפון קוריאה. בתקשורת המדינתית של צפון קוריאה, לא נראו צילומים של קים יו ג'ונג עם בן זוג. קים בלטה יותר ויותר בתקשורת הבינלאומית לאחר שקים ג'ונג און החל להאיץ את פיתוח הנשק הגרעיני בצפון קוריאה בעשור האחרון, והשתתף בדיוני גרעין עם ארה"ב ודרום קוריאה מאז 2018. בשנת 2020, כאשר היו שמועות שאחיה חולה מאוד, מומחים לצפון קוריאה הזכירו את שמה כאופציה לחלופה שלטונית במצב חירום, אם אחיה ימות מוות פתאומי או ייבצר ממנו למלא את תפקידו.

היא עונה על הדרישה החשובה ביותר כדי להפוך למנהיגה העליונה של הצפון: היא באה משושלת הר פאקטו, כלומר, הייחוס שלה הוא של צאצאה ישירה של מייסד המדינה הדיקטטורית קים איל סונג.

מה תפקידה הפוליטי בצפון קוריאה?

קים החזיקה בתפקיד רשמי בממשלת קוריאה מאז שנת 2014 לפחות, כך לפי הממשלה בסיאול. אז, שימשה כחותמת גומי של הפרלמנט. יש לה גם מושב במועצה המרכזית של מפלגת האדם העובד, הזרוע המבצעת של המפלגה. בשנת 2018, זכתה לתשומת לב בינלאומית כאשר נסעה לדרום קוריאה בשליחות אחיה על מנת לדון בהשתתפות הצפון באולימפיאדת החורף שנערכה באותה שנה בפיונגצ'נג, דרום קוריאה. מאוחר יותר, נצפתה בטקס הפתיחה של המשחקים, יושבת ליד סגן נשיא ארה"ב מייק פנס. היא הייתה לחברה הראשונה במשפחת קים, השולטת בצפון קוריאה, שביקרה בדרום.

לאחר מכן נסעה קים לסינגפור, וייטנאם ולגבול שבין הקוריאות על מנת להשתתף בפגישות חסרות תקדים שנערכו פנים אל פנים בין אחיה לבין טראמפ, ושימשה כיועצת ואשת סודו של אחיה.

קים יו ג'ונג מושיטה עט לאחיה קים ג'ונג און בעת שהוא ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ חותמים על מסמכים בפגישה שנערכה ב-2018 / צילום: Associated Press, Evan Vucci
 קים יו ג'ונג מושיטה עט לאחיה קים ג'ונג און בעת שהוא ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ חותמים על מסמכים בפגישה שנערכה ב-2018 / צילום: Associated Press, Evan Vucci

במרץ 2020, הוציאה לראשונה ממשלת צפון קוריאה הודעה רשמית בשמה. זו הייתה הודעה שנזפה בדרום קוריאה לאחר ביקורת שהעבירו בדרום על תרגיל צבאי שמשטר קים ערך כמה ימים לפני כן.

בשנה שעברה פרסמה סדרה של הצהרות מתלהמות נגד הדרום, האשימה אותו בהפרת הסכמים פנים־קוריאניים קודמים, כולל הסכם על פיו על סיאול מוטל התפקיד למנוע מעריקים שברחו לדרום לשלוח לצפון פליירים המבקרים את המשטר בצפון. ביוני, הפציצה צפון קוריאה משרד שיתוף פעולה שהקוריאות ניהלו יחד, לאחר שקים הזהיר מ"סצינה טרגית" שתופיע בקרוב. בדצמבר צצה שוב אל פני השטח, כאשר ביקרה את הספקנות שהביע שר החוץ של דרום קוריאה לגבי הטענה הצפון קוריאנית, שבצפון נמצאו אפס מקרים מאומתים של קורונה.

האם היא הבאה בתור אחרי קים ג'ונג און?

הכללים הקובעים את סדר הורשת השלטון בצפון קוריאה אינם ידועים באופן פומבי. אך בשני המקרים שהכוח עבר הלאה, מאז נוסדה המדינה בשנת 1948, המנהיג היוצא בחר בעצמו והכין את בנו הבוגר לרשת את התפקיד עם מותו.

קים עשויה להיות שליטה זמנית שתירש את ההנהגה בצפון קוריאה, אם קים ג'ונג און ימות באופן פתאומי או יחלה מאוד, כך אומרים מומחי צפון קוריאה ותיקים. באפריל 2020, כאשר החלו לצוץ שמועות שייתכן וקים ג'ונג און מת או חולה מאוד, ראו בקים יו ג'ונג גיבוי אפשרי, בגלל קשר הדם שלה למשפחת קים השלטת והעובדה שכל ילדיו של קים ג'ונג און עדיין קטינים ובגלל שנראה שחברים זכרים אחרים במשפחת קים נדחקו לשוליים מבחינה פוליטית. באוגוסט של אותה שנה, סוכנות המודיעין של סיאול הודיעה שקים יו ג'ונג היא בפועל מס' 2, אם כי לא בטוח שהיא היורשת המוצהרת באופן רשמי.

מה טיב יחסיה עם קים ג'ונג און?

קים יו ג'ונג היא היועצת היחידה שקים ג'ונג און בוטח בה, אומרים מומחים לצפון קוריאה, בגלל נוכחותה הלא מאיימת ובגלל שהם בני משפחה מדרגה ראשונה.

נראה שקים לעתים קרובות עוזרת לאחיה להתבלט, במקום להתחרות איתו על השררה או על תשומת הלב של הציבור. היא מתוארת בתקשורת המדינתית של צפון קוריאה לצד אחיה בביקורים רשמיים במפעלים, חוות ומשרדי ממשלה של צפון קוריאה בתפקיד סגנית, מציעה עזרה וייעוץ בשקט, עם פנקס בידיה. נראה שגם גילה הצעיר עוזר לה לזכות באמונו של מנהיג צפון קוריאה, אומרים מומחים לצפון קוריאה, מפני שגיל הוא אחד הגורמים הקובעים את סדר הבכורה בתרבות הקוריאנית.

אחרי שהפסגה בהאנוי בשנת 2019 לא הצליחה להפיק הסכם בנושא הפירוז מנשק גרעיני, היה נראה שקים יו ג'ונג הורדה בדרגה. אך מאז היא הוחזרה לשדרה הפוליטית של המדינה ונראתה לצד אחיה באירועים רבים, כולל במאי 2020 כאשר קים ג'ונג און הצטלם באירוע של פתיחת בית חרושת חדש, על מנת להכחיש שמועות שאולי נהרג.

משווים את יחסיה עם אחיה קים ג'ונג און ליחסי אביהם קים ג'ונג איל עם אחותו הצעירה, קים קיונג הואי, שהייתה אז בת משפחה מלאה היחידה של השליט. לשני אלה היה עבר טרגי: אימם מתה בלידה של אח שלהם כשהיו ילדים קטנים, ואח אחר מת בתאונת טביעה שנה קודם לכן. קים קיונג הואי עזרה לאחיה לשלוט בכך שפיקחה על חלקים מהכלכלה הקומוניסטית במדינה ושירתה כיועצת. אבל כדודה לקים ג'ונג און לאחר שעלה לשלטון, חייה הציבוריים נדחקו לשוליים, בעוד בעלה ג'אנג סונג ת'אק סולק וככל הנראה הוצא להורג בשנת 2013. קים קיונג הואי צולמה בפעם האחרונה בינואר 2020, כשהלכה לשמוע קונצרט לצד אחיינה קים ג'ונג און.

איך נתפסת קים יו ג'ונג על ידי העם בצפון קוריאה?

בלתי אפשרי לאמוד בצורה מדויקת את מעמדה של קים יו ג'ונג בקרב הציבור בצפון קוריאה, בגלל יכולתו של המשטר להוציא להורג אזרחים אפילו על ביקורת קלה כנגד השלטון. אך סביר להניח שהציבור אינו מורגל בכך שאישה מכהנת בתפקיד ממשלתי מרכזי, מכיוון שהרוב המכריע של תפקידים כאלה בצפון קוריאה מולאו בידי גברים מבוגרים יותר. אבל בגלל יחסיה עם אחיה קים ג'ונג און, היא יכולה לדרוש מהאליטות של צפון קוריאה, החיות רובן ככולן בפיונגיאנג, להתייחס אליה בכבוד, בין אם מדובר בכבוד של ממש או העמדת פנים.

בשנת 2018, קים יונג נאם - ראש המדינה הנומינלי של צפון קוריאה בשעתו, כראש הרשות המחוקקת המסורסת במדינה - השתחווה בפני קים יו ג'ונג כאשר השניים הובילו משלחת צפון קוריאנית לדרום קוריאה. את ההשתחוויה עשה בפני מצלמות טלוויזיה של הדרום.

איך היא נתפסת בעולם?

את קים יו ג'ונג רואים כעוזרת בעלת השפעה על המנהיג עקב יחסיה עם אחיה והשתתפותה בפגישות הדיפלומטיות החשובות עם ארה"ב, סין ודרום קוריאה. הרטוריקה החריפה שהיא כיוונה לבכירים דרום קוריאניים בשנת 2020 - כולל נגד הנשיא מון ג'יי אין - נראית כדבר יוצא דופן בעיני בכירים בסיאול, שרק זמן לא רב קודם לכן שוחחו איתה בשיחות פנים אל פנים והרימו איתה כוסית. רובם זכרו אותה כאישה מנומסת המדברת בקול שקט.

בארה"ב, נתפסה לעתים כמקבילה לא רשמית לאיוונקה טראמפ, אשר בתור הבת הראשונה של הנשיא ליוותה אותו לפגישות עם צפון קוריאה וייעצה לו במהלכן. השתיים גם חלפו זו על פני זו באולימפיאדת החורף ב־2018. קים נכחה בטקס הפתיחה כראשה הלא רשמית של המשלחת מצפון קוריאה, ואיוונקה טראמפ השתתפה בטקס הנעילה של המשחקים כמובילת המשלחת האמריקאית.

קים יו ג'ונג בטקס הפתיחה באולימפיאדת החורף ב־2018 / צילום: Associated Press, Patrick Semansky
 קים יו ג'ונג בטקס הפתיחה באולימפיאדת החורף ב־2018 / צילום: Associated Press, Patrick Semansky

ממשלת ארה"ב וארגוני זכויות אדם רואים בקים יו ג'ונג שותפה להפרות זכויות האדם שמקיים המשטר בצפון קוריאה. התפקיד הבכיר שלה בממשלה הופך אותה לנושאת בחלק מהאחריות להמשך מדיניות של הוצאות להורג, כליאה ורדיפה של יריבים פוליטיים, אומרים בארה"ב. תפקידה במחלקת התעמולה גם קושר אותה לפעילויות הצנזורה של ממשל קים ג'ונג און, הודיעו מטעם משרד האוצר האמריקאי בינואר 2017, כאשר הוסיפו את שמה לרשימת האנשים שסנקציות מוטלות כנגדם.