הותמ"ל אישרה שתי תוכניות בנייה ליישובים מג'ד אל-כרום וטמרה

התוכניות מוסיפות כ-7,000 יח"ד ואלפי מ"ר של שטחי תעסוקה ומסחר לשני היישובים שבגליל התחתון, הממוקמים במקום השני מתוך 10 במדד החברתי-כלכלי של הלמ"ס

אתר בנייה / צילום: תמר מצפי
אתר בנייה / צילום: תמר מצפי

הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל) אישרה בשבוע שעבר שתי תוכניות להקמת שכונות מגורים חדשות שמוסיפות אלפי יחידות דיור ואלפי מ"ר של מסחר ותעסוקה ליישובים מג'ד אל-כרום וטמרה. שני היישובים ממוקמים בגליל התחתון, ליד כרמיאל ועכו, וממוקמים במקום השני מתוך 10 במדד החברתי-כלכלי של הלמ"ס.

התוכנית להרחבת היישוב מג'ד אל-כרום (תמ"ל 1054) משתרעת על שטח של כ-650 דונם ממערב ליישוב הקיים ומצפון לכביש מס' 85. התוכנית כוללת הקמת שכונה חדשה ובה 1,700 יחידות דיור ו-23,000 מ"ר שטחי מסחר ותעסוקה שיוקמו לארוך ציר כביש 85 והרחוב הראשי של היישוב. התוכנית הוכנה ביוזמת משרד הבינוי והשיכון ונערכה על-ידי קורין אדריכלים.

התוכנית להקמת רובע דרומי בטמרה (תמ"ל 1101) משתרעת על שטח של 1,900 דונם וכוללת תוספת של 5,270 יחידות דיור במבנים בגובה של עד 10 קומות. התוכנית מציעה פיתוח שני צירים ראשיים: ציר צפון-דרום, שלאורכו מוצע בינוי המשלב מגורים, מסחר ותעסוקה, ובעתיד ניתן יהיה לחברו למע"ר של היישוב; וכן ציר מזרח-מערב, שלאורכו מגורים עם חזית מסחרית. התוכנית הוכנה ביוזמת משרד הבינוי והשיכון בשיתוף עם עיריית טמרה ונערכה על-ידי משרד אבירם אדריכלים.

ההישג הגדול של שתי התוכניות המאושרות הוא יצירת תשתית פיתוח תוך התמודדות עם בנייה לא חוקית על שטחים חקלאיים, ריבוי בעלויות פרטיות על הקרקע והתנגדות לבנייה רוויה. שלוש התופעות האלה מקשות מאד על פיתוח יישובים קיימים, כולל תוספת יחידות דיור וצורכי ציבור.

שר הפנים אריה דרעי אמר על אישורן של התוכניות כי "מדובר בבשורה אמיתית שמביאה הותמ"ל ליישובי החברה הערבית בצפון, אשר מתמודדת עם מצוקת דיור קשה מזה שנים. אישור שתי התוכניות החשובות יגדיל את ההיצע בעוד כ-7,000 יחידות דיור בגליל, זאת לצד הקמת שטחי מסחר ותעסוקה במג'ד אל-כרום והקצאת שטחים למבני ציבור ולפארקים עירוניים במקרה של טמרה".