החורף יהיה קשה: חלוקת חיסוני הקורונה באירופה צפויה להתרחש באיטיות

התקוות והציפיות שהמגפה והמשבר הכלכלי באירופה יסתיימו בקרוב בגלל החיסונים של פייזר ומודרנה הן קלושות - שכן הזמינות שלהם מוגבלת

הנרי ווקס  בן ה־98 מקבל חיסון של  פייזר־ביונטק בשבוע שעבר בבריסטול, בריטניה / צילום: Associated Press, Graeme Robertson
הנרי ווקס בן ה־98 מקבל חיסון של פייזר־ביונטק בשבוע שעבר בבריסטול, בריטניה / צילום: Associated Press, Graeme Robertson

באירופה קיוו לחסן חלקים נרחבים מהאוכלוסייה בתוך כמה חודשים. המדינות סמכו על כך שבחורף כמה חיסונים כבר יהיו זמינים. אלא שהמשמעות של כמות החיסונים המוגבלת היא שהמחלה עשויה להמשיך להכות עמוק אל תוך 2021, להוות מעמסה על בתי החולים ולעכב את ההתאוששות הכלכלית.

אתגרים מדעיים, לוגיסטיים וענייני תקינה גורמים לכך שכנראה רק שני חיסונים - אחד מ"פייזר" ו"ביונטק" וזה המיוצר על ידי "מודרנה" - יהיו זמינים בקרוב במדינות האיחוד האירופי. שני אלה בלבד לא יכולים לספק את הביקוש בכל העולם. חיסונים של חברות אחרות שהאיחוד האירופי בנה עליהם לכיסוי 450 מיליון איש עדיין לא מוכנים לגמרי.

בריטניה, שכעת אינה מדינה באיחוד, הפכה למדינה הראשונה שהחלה בתוכנית החיסונים, והחלה לתת זריקות של החיסון של פייזר ב־8 בדצמבר בעשרות בתי חולים במדינה. בשבוע הבא בריטניה מתכננת להרחיב את התוכנית כדי שתכלול גם רופאים מקומיים.

האיחוד האירופי רכש במרוכז

מדינות האיחוד האירופי יצטרכו לחכות לפחות חודש נוסף. סוכנות תקינת התרופות של גוש המדינות, "סוכנות התרופות האירופית" (EMA), צפויה להודיע מה דעתה על החיסון של פייזר ב־29 לדצמבר ועל החיסון של מודרנה ב־12 לינואר.

מדינות רבות באיחוד האירופי מתכננות להתחיל להשתמש בחיסון של פייזר בינואר. כאשר המבוגרים, עובדי מערכת הבריאות וקבוצות אחרות יהיו בעדיפות גבוהה יותר משאר האוכלוסייה. רוב מדינות אירופה לא פרסמו לוחות זמנים מדויקים לחיסון האוכלוסיות שלהן, עקב אי הוודאות לגבי מספר מנות החיסונים המאושרים שיהיו זמינים.

27 המדינות באיחוד האירופי הסכימו לתת לרשות המבצעת המשותפת, המועצה האירופית, לרכוש חיסונים באופן מרוכז, ולחלק אותם למדינות על פי גודל האוכלוסייה שלהן. במועצה אומרים שהוזמנו מראש כמעט שתי מיליארד מנות חיסון משישה ספקים, כולל כ־300 מיליון מפייזר וכ־160 מיליון ממודרנה. שני החיסונים האלה, כמו חיסונים רבים אחרים, צריכים להינתן בשתי מנות לאדם. המשמעות היא שההזמנות שנעשו עד כה יספיקו רק למחצית מאוכלוסיית אירופה.

למלא את ההזמנות האלה מהר יהיה קשה. שני החיסונים משתמשים בטכנולוגיה גנטית חדשה, ששמה "RNA שליח". במהלך החיסון RNA נגיפי מוזרק לתוך תאי הגוף, אך קשה לייצר את החיסון בקנה מידה גדול. בשווייץ, קבלן של מודרנה עדיין מנסה לדייק תהליך, שכולל שזירת קטעי חומר גנטי נגיפי לתוך חלקיקים קטנטנים מבלי לאפשר לחמצן לחדור או לטמפרטורות משתנות להשפיע על יציבות החיסון.

המועמדים האחרים לחיסון מתמודדים עם עיכובים ארוכים. התוכנית של האיחוד האירופי נשענה באופן נרחב על חיסון המפותח בידי חברת "אסטרהזנקה" בשיתוף אוניברסיטת אוקספורד. אבל סוכנויות האחראיות על תקינה הגיבו בספקנות לאחר שנסיינים של החיסון קיבלו מנות לא אחידות ממנו במהלך מבחנים קליניים. מחקר ובחינה נוספת של החיסון אמורים לקחת עוד חודשים.

אירופה בנתה על חיסונים לא קיימים

מדינות האיחוד גם בנו על חיסון של "סאנופי" ו"גלקסו־דמית'־קליין", אשר היו אמורות למלא חלק ניכר מהביקוש. אך ביום שישי הודיעו שתי החברות שהחיסון שהן מפתחות לא מעודד תגובה חיסונית מספיק חזקה בקרב קבוצות המבוגרים, הנזקקים לו יותר מכל, ושגרסה משופרת של החיסון לא תהיה זמינה לפני סוף שנת 2021.

מועמד נוסף לחיסון בטכנולוגיית RNA" שליח", שמפתחת החברה ההולנדית־גרמנית "קיורואק" (CureVac), מפגר גם הוא בפיתוח שלו ומבחנים קליניים בשימוש בו טרם החלו.

התוצאה היא שבעוד שרוב מדינות האיחוד צפוי להתחיל לחסן בינואר, אף אחת מהן לא יודעת בדיוק מתי תצליח לחסן מספיק מחברי האוכלוסייה כדי לאפשר חזרה לשגרה. בנוסף, מכיוון שאנשים צעירים - אלה שנוטים להיות המפיצים הגדולים של הנגיף - נמצאים אחרונים בתור לחיסון, ההדבקה בנגיף יכולה להימשך במשך רוב השנה הבאה. התקווה של אירופה היא לפחות להקל את הלחץ על מערכות בריאות על ידי חיסון מספר מספק של מבוגרים ואנשים עם מחלות רקע על מנת להמעיט במספר החולים קשה.

"יש בעיות לא רק עם רכישת החיסונים. אנחנו לא יודעים כמה זמן הם נשארים יעילים, אמר דיפטי גורדסאני, אפידמיולוג קליני ומרצה בכיר באוניברסיטת המלכה מארי בלונדון. לדבריו, ההיסטוריה של החיסונים מראה שמחלות לרוב לא נעלמות במהירות. "הרעיון שהקורונה תעלם עד הקיץ או עד סוף שנה הבאה, הוא מגוחך אם להיות כנים".

תוכנית ההפצה של אירופה מלמדת על האתגרים הלוגיסטיים של קמפיין חיסון מסיבי נגד קורונה בייחוד כאשר, במקרה כמו של פייזר, יש לאחסן את מנות החיסון בהקפאה עמוקה ולאחר שהופשרו לתת אותן למטופלים במהירות.

הרשויות בבריטניה החלו לתת מנות של החיסון של פייזר לרופאי משפחה מקומיים ביום שלישי. לרופאים יהיה זמן מוגבל לתת את החיסונים; לאחר הפשרה ניתן לשמור אותם במקרר עוד חמישה ימים נוספים. ישנם רופאים באירופה שהזהירו שיהיה קשה לארגן ולנטר את מקבלי החיסונים במהירות, עם צוות ומשאבים מוגבלים, מבללי שחלק מהמנות יתבזבזו.

שר הבריאות של בריטניה, מאט הנקוק, אמר ביום חמישי שהוא מקווה להתחיל לחלק מנות בבתי אבות עד חג המולד. "כאשר חיסונים נוספים ייכנסו, נפתח עוד מרכזים בנפח גדול כמו איצטדיונים, אולמות אירועים, ואז רוב האנשים יוכלו לצפות לקבל חיסון", אמר.

"כאשר מספיק אנשים יהיו מחוסנים ונראה את מספר המאושפזים יורד, נוכל להתחיל להסיר את המגבלות שהפכו את השנה לכל כך קשה", אמר הנקוק.

אך הרשויות הבריטיות עדיין חוששות משלושת החודשים הבאים, כאשר ההבטחה לחיסון והפגישות החברתיות שאנשים נוטים לערוך בחג המולד יגרמו ככל הנראה לאנשים פחות להקפיד על ההנחיות.

גרמניה רוצה 60% מתחסנים

בגרמניה, 16 המדינות האוטונומיות ינהלו את הפצת החיסון, מה שיוביל לפסיפס של גישות שונות עם רמות שונות של יעילות. המדינה הדרומית העשירה, בוואריה, שמחזיקה באחד המינהלים הציבוריים היעילים ביותר, אמרה שהיא מצפה להתחיל לחלק מנות חיסון ב־5 לינואר. בגרמניה כמו במקומות אחרים באירופה, הראשונים בתור יהיו מבוגרים, עובדי מערכת הבריאות, ואנשי צוות בבתי אבות.

משרד הבריאות הגרמני העריך שכ־60% מ־83 מיליון תושבי המדינה יצטרכו לקבל חיסון על מנת שהמדינה תפתח "חיסון עדר". אין הערכה מתי זה עלול לקרות. המשרד מעריך שזה ייקח כמה חודשים עד שהחיסון ייצא מגבולות הקבוצות בעדיפות גבוהה אל כלל האוכלוסייה. אבל גם הערכה כזו מתבססת על הערכה שכמה חברות יתחילו לשווק את החיסונים בקרוב.

בפועל, רק כחמישה מיליון איש בגרמניה צפויים לקבל את החיסון עד סוף מרץ, אמר קארל לאוטרבאך, אפידמיולוג גרמני ומחוקק של המפלגה הסוציאל דמוקרטית.

צרפת: מיליון מחוסנים בתוך חודש וחצי

בצרפת מתכננים לחסן מיליון איש מינואר עד אמצע פברואר. שם יתחילו עם בתי אבות והצוותים שלהם, ועד סוף מרץ אמורים להגיע שם ל־14 מיליון איש נוספים, עם עדיפות לזקנים, קבוצות פגיעות במיוחד ואנשי צוותים רפואיים. מהאביב, תוכנית החיסונים תתרחב, אך כרגע אין לוח זמנים מסודר לכך.

בהולנד ובבלגיה מתכננים לחסן 70% מהאוכלוסייה, אך באף אחת מהמדינות לא קבעו לכך תאריך יעד. "יש פוליטיקאים שהפגינו אופטימיות מופרזת", אמר הרמן גוסנס, מיקרוביולוג באוניברסיטת אנטוורפן, שנפגש ביום שישי עם בכירים בממשלה הבלגית בתפקיד יועץ. "זה לא ייגמר עד הקיץ".

איטליה מצפה לקבל את המשלוח הראשון של החיסונים עד סוף ינואר. היא תתחיל לחסן 1.4 מיליון רופאים ועובדי בריאות אחרים, ואחר כך את התושבים ואנשי הצוות של בתי אבות, כ־570 אלף איש.

הקבוצות הבאות להתחסן יהיו 4.4 מיליון האזרחים מעל גיל 80, 13.4 מיליון בגילאים 60־79, ו־7.4 מיליון איש הסובלים ממחלות כרוניות ההופכות אותם לפגיעים לקורונה. חלק גדול מהאוכלוסייה המבוגרת מתוך 60 מיליון האיטלקים גרמו לכך שבמדינה מניין המתים מהקורונה היה גבוה במיוחד.