Airbnb | פיצ'ר

הדרך של Airbnb להנפקה: הערכת שווי גואה והוצאות גדולות

איך החברה להשכרת דירות נופש המציאה עצמה מחדש במהלך מגפת הקורונה ולקראת הנפקתה בוול סטריט

Airbnb / צילום: שאטרסטוק
Airbnb / צילום: שאטרסטוק

מגפה שהביאה לעצירת כלל הנסיעות בעולם לא הצליחה לבלום את ההנפקה של Airbnb שרבים ציפו לה בקוצר רוח.

בזמן שהפעילות הכלכלית בכללה עדיין מועטה יחסית ולא קרובה לרמות שלפני המגפה, חברת הסטארט-אפ מסן פרנסיסקו העוסקת בהשכרת דירות וחדרים לטווח קצר מצליחה לעקוף את מתחרותיה בשוק המלונאות, כאשר אנשים רבים עברו מערים גדולות לעיירות קטנות ולפרברים על מנת לעבוד מרחוק, או להתאוורר ממשבר בריאותי שהחזיק את רובם בבתים.

כך התבהרה נקודת אור אחת לחברה בזמן המגפה - בדמות הזמנות בפרברים. במקום ערים גדולות ומתויירות שהיו החוזקה שלה, החברה עיצבה מחדש את היישומון שלה ואת האתר על מנת להתמקד בשהיות מקומיות - כי אנשים נוסעים למקומות הנמצאים במרחק נהיגה מבתיהם.

במהלך אוגוסט, יותר מחצי מההזמנות נעשו עבור שהיות במקום המרוחק 480 ק"מ או פחות ממגורי המזמינים, כך לפי נתונים שנמסרו מהחברה.

כאשר Airbnb צמחה לחברת ענק, היא הוציאה סכומים גדולים - ההוצאות גדלו פי 5 בין 2015 ל-2019. אך המגפה הכריחה את החברה לקצץ רבע מעובדיה, להיפטר מעסקים לא חיוניים ולקצץ באופן דרסטי במחלקות השיווק והפרסום, שהיוו הוצאה גדולה של החברה.

תצטרך ללמוד להציג רווחיות לא רק ברבעון בודד

בחמש השנים האחרונות ההוצאות של Airbnb היו גבוהות מההכנסות שלה. כמו סטארט-אפים רבים מעמק הסיליקון שמדממים דיו אדום לקראת ההנפקה, גם Airbnb מעולם לא הציגה רווחיות לשנה שלמה. ההפסדים של החברה אשתקד היו גדולים מהפסדיה בארבע השנים שלפני כן גם יחד. ובתשעת החודשים הראשונים של 2020 הפסידה החברה יותר מכפליים הסכום שהפסידה בתקופה המקבילה בשנה שעברה, במידה רבה בגלל שההכנסות הצטמקו עם פרוץ המשבר הבריאותי בעולם.

אבל עלייה לא צפויה בביקוש לשהות בקרבת מקום המגורים, יחד עם הקיצוצים הנרחבים, הובילו את Airbnb להציג רווחיות ברבעון השלישי השנה. הרבעון השלישי לרוב חזק יותר בחברות הענף בגלל גורמים עונתיים כמו חופשות הקיץ, וכך Airbnb תמיד מצליחה להרוויח ברבעון זה מאז 2018. בעתיד, סיכויי הצלחתה החברה יהיו תלויים ביכולתה להציג רווחיות גם ברבעונים אחרים ולבסוף על פני כל השנה.

הערכת השווי של Airbnb נדחפה על ידי שוק ההנפקות הלוהט; בינתיים בשנת 2020, יותר מ-140 מיליארד דולר גויסו בבורסות האמריקאיות, הרבה יותר מהשיא השנתי שנקבע כאשר טרפת הדוט.קום של 1999 הגיעה לשיאה, כך לפי חברת Dealogic. החברה הונפקה לבסוף ביום רביעי שעבר לפי שווי של כ-47 מיליארד דולר, קפיצה גדולה מאוד לעומת 18 מיליארד הדולר לפיהם הוערכה בראשית המשבר הבריאותי לפני שמונה חודשים.