יצוא הנפט מאיראן עולה: טהרן מתחמקת מהסנקציות ומוצאת קונים חדשים

מכירות הנפט עלו, אך הן עדיין נמוכות מאוד מאז החלו האמריקאים להטיל סנקציות ב"לחץ מקסימלי"

נשיא איראן חסן רוחאני. משחקי חתול ועכבר עם הרשויות האמריקאיות / צילום: Lai Seng Sin
נשיא איראן חסן רוחאני. משחקי חתול ועכבר עם הרשויות האמריקאיות / צילום: Lai Seng Sin

איראן הצליחה לעקוף את הסנקציות האמריקאיות ומכרה נפט לסין ולמדינות אחרות בחודשים האחרונים. המכירות נתנו זריקה חיונית לכלכלה האיראנית וחתרו תחת מדיניות הלחץ המקסימלי נגד טהראן של נשיא ארה"ב היוצא דונלד טראמפ.

קשה להעריך את קנה המידה של מכירות הנפט של איראן, בהתחשב בכך שעסקאות מסוג זה נעשות לעתים קרובות בסודיות. כמה חברות המנטרות את הסחר בנפט סביב העולם אומרות שמשלוחים רגילים מאיראן העבירו כמויות כפולות של נפט לעומת הרמות הנמוכות שנצפו מוקדם יותר השנה, אם כי ההערכות לגבי הכמות מתפרשות על טווח רחב.

החברה האמריקאית TankerTrackers, שנעזרת בצילומי לוויין על מנת לעקוב אחרי משלוחים, מעריכה שאיראן הצליחה לייצא כ-1.2 מיליון חביות של נפט גולמי ליום במהלך הסתיו, לעומת כ-481 אלף חביות בפברואר.

לפי הערכה של חברת SVB International מוושינגטון, איראן ייצאה רק 585 אלף חביות של נפט גולמי ביום במהלך נובמבר, עלייה מכמות של כ-230 אלף מוקדם יותר השנה. בחברת Petro-Logistics אומרים שהגידול ביצוא הגיע לכ-447 אלף חביות ביום, עלייה מ-222 אלף.

על פי ההערכות השמרניות יותר, הסנקציות האמריקאיות הצליחו לשמור על רוב הנפט האיראני מלהימכר. אך העלייה הגדולה שצפו שלושת החברות המנטרות את השוק רומזת על כך שבחודשים האחרונים טהראן הצליחה למכור את הנפט שלה יותר מאשר בעבר.

סין - אחת הלקוחות הגדולות

מזכיר מחלקת המדינה, מייק פומפאו, אמר בשנה שעברה שארה"ב מכוונת לכך שלא יתקיים יצוא נפט איראני כלל, לאחר שהיעד הקודם היה להוריד את היצוא לפחות ממיליון חביות ביום, ירידה גדולה מרמת היצוא של 2018, אז לא הייתה נתונה איראן לסנקציות וייצאה כ-2.5 מיליון חביות נפט ביום.

סין היא אחת הלקוחות הגדולים ביותר של איראן, ולפי נתונים רשמיים מבייג'ינג ייבאה כ-62 אלף חביות של נפט איראני מדי יום באוקטובר, עלייה מיוני אז היא לא ייבאה כלל. צופי התעשייה אומרים שסביר להניח שהסך הכל האמיתי גבוה הרבה יותר וכולל נפט, שנמכר דרך מדינות אסיאתיות אחרות.

ונצואלה, הנשלטת על ידי ניקולס מדורו ונתונה מזה זמן רב לסנקציות אמריקאיות, התחילה לקנות דלק מאיראן. גם סוריה חידשה את יבוא הנפט מאיראן השנה, כך לפי בכיר בתעשיית הנפט האיראנית ומומחים העוקבים אחרי המשלוחים.

חברות איראניות עושות מאמצים הולכים וגוברים להתחמק מהסנקציות. ספינות מכבות את מכשירי הקשר כדי להתחמק ממעקב, והחברות המובילות את הנפט האיראני שינו את שמות הספינות או זייפו תעודות משלוח.

באחרונה אף החלו להעביר משלוחי נפט באזורים שבעבר נחשבו ללא בטוחים, כולל המים הטריטוריאליים של עיראק, שהיא בת ברית של ארה"ב ושל איחוד האמירויות הערביות, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

בכירים בארה"ב הודו שאיראן מייצאת נפט, אך הוסיפו שהסנקציות בכל זאת גרמו להשלכות כלכליות משמעותיות במדינה, כולל הורדת משמעותית בערכו של המטבע המקומי, הריאל.

המטבע האיראני איבד 85% מערכו מאז ראשית 2018, בעוד אינפלציה של יותר מ-30% הפכה את הבשר למצרך יוקרה באיראן. קיצוצים בתקציב הממשלה בשנה שעברה גרמו להפגנות בהן נהרגו מאות בני אדם.

פומפאו אמר שהסנקציות קיצצו את הכנסות איראן מהנפט ב-70 מיליארד דולר מאז מאי 2018 ושהורדת הלחץ מטהראן תהיה צעד מסוכן. בנובמבר, קית' קראץ', תת-מזכיר המדינה לנושאי מדיניות אנרגיה, תיאר את הסנקציות האמריקאיות על איראן כ"יעילות להפליא".

איראן תהיה אחד האתגרים הגדולים במדיניות החוץ לנשיא הנבחר ג'ו ביידן כאשר ייכנס לבית הלבן בינואר, וצוות המעבר שלו אמר שסביר להניח שיהיו שינויים במדיניות, כולל תנועה בכיוון הצטרפות מחדש להסכם הגרעין משנת 2015.

האמברגו החל ב-2018

רוב חברות ההובלה וקנייני הנפט הפסיקו לסחור עם איראן אחרי שוושינגטון הטילה אמברגו מלא על יצוא הנפט הגולמי משם. האמברגו החל ב-2018 כאשר ממשל טראמפ נסוג מהמחויבויות האמריקאיות על פי הסכם הגרעין שנחתם על ידי ממשל אובמה. סוחרים איראניים וכמה קניינים אמרו שהם צופים שהלחץ האמריקאי יפחת ברגע שטראמפ יעזוב את התפקיד.

בינתיים, כלכלות אסיה המתעוררות מחדש קופצות על ההזדמנות לרכוש נפט בהנחות הגדולות שמציעים האיראנים. יועץ לחברת נפט סינית גדולה אמר שאיראן הציעה החזרים של עד דולר אחד לחבית נפט. סוחרים גם מוכרים מוצרי זיקוק במחירים נמוכים יותר.
הסוחר עלי אמירליראווי אמר, שאיראן מציעה הנחה של 70 דולר לטון מטרי של דלק פרופן, מה שהופך אותו לזול ב-16% מדלק סעודי. קניינים בסין, הודו ודרום קוריאה כולם ביקשו לקנות נפט גולמי איראני, כך אמר סוחר איראני אחר, והוסיף שהוא כבר במגעים על ענייני משלוח, אם כי עוד לא סגר סופית את המכירה.

במרץ, חידשה סוריה את יבוא הנפט מאיראן לאחר שהמסחר נעצר בגלל הלחץ האמריקאי, באופן בלתי ישיר. בקיץ, וונצואלה, שהיא עצמה יצרנית נפט, החלה לקנות דלק איראני אחרי שהמזקקות במדינה נסגרו, באופן חלקי בעקבות מגבלות אמריקאיות נפרדות, המוטלות על המדינה.

ביולי, ארה"ב לכדה ארבע מיכליות שנשאו דלק איראני והיו בדרכן לוונצואלה. הדלק הוחרם וארה"ב איימה בהחרמה על החברה היוונית שהספינות בבעלותה. בספטמבר, שלחה איראן שלוש מיכליות משלה, עליהן יש לארה"ב פחות השפעה, להוביל דלק לוונצואלה, כך נמסר מחברת מעקב הספנות Marine Traffic.