פיזור הכנסת הוקדם ביממה: אם לא יאושר תקציב - תפוזר ביום ג' בחצות

פרשנות משפטית שהתקבלה בימים האחרונים בכנסת קובעת כי מועד פיזור הכנסת במקרה של אי-אישור תקציב הוא ביום שלישי בחצות, כלומר בין 22-23 בדצמבר - ולא יממה לאחר מכן כפי שסברו בתחילה

יו"ר הכנסת יריב לוין /  צילום: איל יצהר
יו"ר הכנסת יריב לוין / צילום: איל יצהר

פיזור הכנסת הוקדם ביממה: פרשנות משפטית שהתקבלה בימים האחרונים בכנסת קובעת כי מועד פיזור הכנסת במקרה של א-אישור תקציב הוא ביום שלישי בחצות, כלומר בין 22-23 בדצמבר - ולא יממה לאחר מכן כפי שסברו בתחילה.

הפרשנות הזו הובילה לוויכוח בתוך הלשכה המשפטית בכנסת וממנה אל לשכת יו"ר הכנסת יריב לוין, ולבסוף התקבלה ההחלטה כי הפרשנות מדויקת, ומועד הפיזור הוקדם.

המשמעות היא שיש יום פחות לניסיונות להשיג פשרה שתמנע את הבחירות. כלומר, גם בליכוד דרך יריב לוין ככל הנראה לא מתנגדים להקדמה, משמע לא מעריכים שיש סיכוי לפשרה, ומתכוננים לבחירות.

בניגוד לפרשנות החדשה, בדיון בוועדת הכספים על חוק האוזר שדחה את המשבר הקואליציוני אז וקבע את המועד החדש לתקציב, אמרה ממלאת-מקום יועמ"ש הכנסת, עו"ד שגית אפיק, המכהנת במקביל כיועמ"ש ועדת כספים, דברים אחרים. לדבריה, "המשמעות של הסעיף הזה היא שאם עד 23 בדצמבר הכנסת לא מאשרת תקציב, היא מתפזרת ב-23 בדצמבר בחצות".

העובדה שחברי הכנסת הצביעו על תיקון לחוק יסוד לאור פרשנות שגויה של הגורם המשפטי הרלוונטי, יכולה להכניס פתח צר לתיקון הטעות. סעיף 10א(ב) לפקודת סדרי השלטון והמשפט קובע כי "נפלה טעות בנוסח של חוק כפי שנתקבל בכנסת וקבעה הוועדה, לפי הצעת יושב-ראש הכנסת או היועץ המשפטי לכנסת, כי הטעות היא לשונית-טכנית, פליטת קולמוס, השמטה מקרית, טעות הדפסה, שיבוש של העתקה וכיוצא באלה - רשאית הכנסת, בהחלטה, לתקן את הטעות". 

יש לציין כי שימוש בפקודה לצורך תיקון בחוק יסוד, שאיננו לשוני-טכני כלל אלא מהותי, הוא שימוש לא פשוט כלל ועיקר מבחינה משפטית, וספק רב אם יוכל לעמוד בפני ביקורת שיפוטית של בג"ץ. עוד יש לציין כי תיקון כזה דורש רוב במליאת הכנסת.

בדיוני ועדת הכספים, הוועדה ביקשה להאריך את המועד ב-120 ימים, והספירה הביאה ליום 23/12/2020. עם זאת, בנוסח הסעיף הוגדר יום 23/12/2020 כיום הקובע לעניין מועד ההתפזרות. למען הסר ספק, נכון יותר לפרש את הביטוי "לעניין מועד ההתפזרות" בתחילתו של יום 23/12/2020, ולפיכך המועד הוא בחצות הלילה שבין שלישי לרביעי.