יוני בלוך | פיצ'ר

יוני בלוך: "קרנות ההון סיכון עוזרות יותר מחברות תקליטים"

יוני בלוך, פעם רק מוזיקאי וכיום מנכ"ל חברת הווידאו האינטראקטיבי אקו, לא מאמין באפקטיביות הסרטונים הקצרצרים של אינסטגרם ובטוח שהחזון שלו עוד יתגשם

יוני בלוך / צילום: אלון בנארי
יוני בלוך / צילום: אלון בנארי

בישראל יוני בלוך תמיד יהיה מזוהה כמוזיקאי, בארה"ב לא מאמינים לו שבישראל הוא נחשב לכוכב, וקרנות ההון סיכון מזכירות לו את חברות התקליטים, אבל בגרסה חביבה יותר. ספק אם היה בישראל עוד מוזיקאי שהפך ליזם ולמנכ"ל, ובטח לא להקה שלמה (כמעט) שמצאה את עצמה ברכבת ההרים של סטארט-אפ, שדרכו - איך לא - אינה שגרתית: אקו, הסטארט-אפ, נע בין יצירת קליפים לבוב דילן ולקולדפליי בתחילת הדרך ועד שיתוף פעולה גדול עם חברות כמו וולמארט וגאפ ויצירת תכנים עם לברון ג'יימס ואידינה מנזל.

דילן. קליפ בתחילת הדרך / צילום: Reuters, Ki Price
 דילן. קליפ בתחילת הדרך / צילום: Reuters, Ki Price

"אני חושב שיש משהו עוצמתי בלהצליח לחוות שתי קריירות מאוד שונות. אני חושב שזה עוזר כי אתה כל הזמן משווה בין העולם הנוכחי לקודם וזה מאפשר לך להסתכל על בעיות בצורה שונה ממה שאחרים מסוגלים. מכיוון שלא ידעתי שהעולם עובד בצורה מסוימת, אז גם לא קיבלתי את זה והצלחנו לגרום לאנשים לשנות דברים", מספר בלוך.

ג'יימס. יצירת תכנים משותפת / צילום: Reuters, Kim Klement
 ג'יימס. יצירת תכנים משותפת / צילום: Reuters, Kim Klement

וידאו אינטראקטיבי, הבטחה שטרם מומשה

בעשור ויותר שהחברה קיימת, יוטיוב הפך ונהיה דומיננטי בתחום הווידאו, האופן שבו אנחנו צורכים סרטים וסדרות השתנה, ופורמטים של סרטונים קצרים ברשתות החברתיות צברו תאוצה. אולם ההבטחה של אקו, וידאו אינטראקטיבי, עדיין לא מומשה. "וידאו עבר מ-VHS או שידורים בכבלים כמו שהוא. קובץ שמתנגן ומסתיים. תמיד קודם כול מעתיקים את מה שהיה קודם ואז עובר הרבה זמן עד שחושבים על מה אפשר לעשות. ההתפתחות הפכה להיות באינסופיות של הוידאו ולא לעומק של קובץ אחד.

"אינסטגרם וטיקטוק הפכו את הסרטונים לקצרים, ועכשיו האינטראקציה זה איך לקפוץ בין המון דברים ולאבד את את תשומת הלב בחוויה הזאת. זה יצר בעיה מאוד גדולה אצל יוצרים שרוצים להעביר סיפור שהוא יותר מורכב ממה שאפשר בעשר שניות. אני מסכים איתך שזה לא שם עדיין אבל חושב שהעולם הרבה יותר מתקרב לחזון שלנו מלפני עשר שנים למשל. בצורות שונות ממה שחשבנו. אבל אם אנחנו באמת מאמינים לזה שאנחנו ממציאים מדיום חדש, אז זה בסדר שזה לוקח זמן".

הייתה גם הבטחה שסרטים יהיו אחרת, אבל זה מרגיש שזה לא קורה. למה בעצם? או שאנחנו מדלגים על המהפכה הזאת?
"אני חושב שהוליווד ותעשיית הבידור באופן כללי לא בנויה לעשות את הדבר הזה. הדרך שבה הדברים עובדים היום, ומשום שמקומות כמו נטפליקס עובדים - זה הולך כרגע לכמות ולא לאיכות. אני בא מעולם המוזיקה ואז תמיד יש אלבום פילר וסינגלס. השירים שהם להיט והשירים שחברת התקליטים הכריחה להקליט כדי למלא אלבום. החברות והתעשייה נבנו על בסיס אנשים שזה מה שהם יודעים לעשות. הם לא רוצים שזה ישתנה. הישועה תגיע בפועל מעולם משחקי המחשב, לדעתי. רוב היוצרים שעובדים איתנו על דברים אינטרקאקטיביים באים מהעולמות האלו".

כדורסל עם לברון, לשיר עם אידינה מנזל

אקו הוקמה ב-2011 על ידי יוני בלוך, ברק פרידמן וטל זובלסקי, וגייסה מאז 60 מיליון דולר, בין היתר מסקויה. "התזה שהצנו לסקויה בתחילת הדרך עדיין רלוונטית - וידאו צריך להיות משהו ששומע אותך, ולא רק אתה אותו. חיים סדגר מסקויה לא ידע מי אני וזה לא כל כך עזר. בכלל לא חשבתי לגייס מהון סיכון. למעשה, מנכ"ל ארנסט אנד יאנג ישראל יורם טיץ שלח לי מלא אימיילים והתעלמתי ממנו כי מה קשור עכשיו רואה חשבון, עד שבסוף הלכתי והוא זה שעשה לי שיחה שאני צריך לרוץ מהר ובעצם הסביר לי מה זה סטארט-אפ. האיש שהחתים אותי בחברת התקליטים גם קראו לו חיים, ואמרתי לחיים סדגר: 'זה אותו דבר. אתה גם נותן לי כסף להגשים את החלום שלי ולוקח לי חתיכה מהנשמה. אבל זה לא באמת אותו דבר - קרנות ההון סיכון עוזרות יותר מחברות תקליטים, בטח היום".

אקו פיתחה מערכת שמאפשרת לבנות סרטונים אינטראקטיביים, גם באופן עצמאי וגם בסיוע של אקו עצמה. לדברי בלוך, יש לחברה הכנסות של עשרות מיליוני דולרים. לחברה יש כיום לקוחות בשלל תחומים, אבל ההסכם הכי מהותי שלה הוא עם חברת וולמארט, שמשקיעה 250 מיליון דולר ביצירת תכנים במשותף עם החברה הישראלית. אחד הפרויקטים שהכינו אקו לוולמארט בחודשים האחרונים הייתה "קאמפ" (מחנה).

"זה התחיל בתור ערוץ אינטראקטיבי למשפחות שתקועות בבית. באמריקה הילדים נוסעים בתחילת הקיץ וחוגגים בסוף הקיץ וההורים חוגגים. הערוץ נותן לילדים אפשרויות - ללמוד לשחק כדורסל עם לברון, לשיר עם אידינה מנזל, לצייר עם דרו ברימור. אם אתה הולך לשיר עם מנזל זה לא וידאו אבסטרקטי. אז אתה בוחר ואז היא אומרת לך: 'הא יופי אז אתה בסולם סול דיאז, יפה'. ואז זה מציע לך מיקרופון. זה במקום פרסומת. ומנזל היא זאת שמחליטה איזה מיקרופון היא רוצה לפרסם כי לוולמארט לא אכפת - הם מוכרים הכול. זה לא מותג ספציפי".

"בפרויקט אחר של אקו, תהיה תוכנית בישול שבה שף ילמד לבשל. אם למשל יהיה צורך בווק, הוא "ישאל" את הצופה אם יש לו ווק או רק מחבת, ואם אין לו - כל שאר התוכנית תתבצע במחבת. השף כן יוכל להגיד שבווק זה היה יוצא יותר טעים ולהמליץ לו לקנות.

כשאני קורא למשל כתבה: "כך תקלח את הכלב שלך" ובסוף זה פרסומת לווטרינר, אז לפחות אלו דברים שיוצרים לך ערך. אבל בתוך הדבר הזה נהייתה תעשייה שמוכרת לך דברים בלי ששמת לב.
"וולמארט ספציפית הם האנדרדוג של אמזון באונליין. לא אכפת להם איזה מותג תקנה אלא שתקנה מהם ולא מאמזון. בשבילם לעשות תוכן אינטראקטיבי ולהעשיר אותך לא נועד כדי להפיל אותך שתקנה, אלא כדי שתקנה אצלם. במקום שתעשה את הסקירת שוק ואז תלך לאמזון, תלך לוולמארט והם ישקיעו מאות מיליוני דולרים כדי להביא לך אינפורמציה טובה אבל בצורה מבדרת וטובה, ולא בעוד טקסט שהודפס כדי למקסם SEO. יש משהו הרבה יותר נקי מהבחינה הזאת שהם ריטיילרים".

לא הייתי רוצה שהילדים שלי יילכו לשחק במדיום שהמטרה שלו היא למכור לו יותר דברים.
"אני מסכים איתך. יש שתי אופציות - באחת הולכים להחביא לך את התוכן השיווקי. בסדרה הוא בדיוק יצפה בטלפון נוקיה שלו יהיה על זה שוט לא אותנטי. ויש עולם שבו זה עובד אחרת. אתה בא לקאמפ כי אתה תקוע עם הילדים בבית. אתה מתחיל לעשות פעילויות עם דלעת כי יש הלואין ואז אתה מבין שאתה צריך גם דלעת אז אתה קונה. אתה רואה את התוכן כדי שיהיה לך מה לעשות עם הילדים".

איך אתה עם הניהול?
"המייסדים והרבה מהעובדים הם חברי להקה לשעבר וזה נתן לי נחיתה רכה כי אנחנו מכירים זה את זה ויודעים איך להתמודד עם זה. בהתחלה היה לי מאוד קשה וחשבתי לעצמי שאני טוב בלנהל להקה של ארבעה אנשים. כשהחברה התחילה לגדול התחילו הרבה בעיות. להיות מנכ"ל של חברה שיותר מחצי ממנה בארה"ב זה הרבה יותר מורכב. אתה צריך פתאום להבין הרבה שכבות, לא רק של ניהול אלא גם של היסטוריה, דמוגרפיה ודברים כאלה. בהתחלה הייתי בסטייט אוף מיינד שזה מי שאני ואתם כולכם תלמדו להתמודד איתי. אבל התבגרתי.

"בלהקה אני לא באמת הכי מוכשר, אלא זה יודע לזהות את הרעיונות שאחרים מביאים ולהגיד שהם יהיו הכי טובים. אותו דבר קורה גם בחברה. ברגע שהבנתי את זה ושיניתי את המהות למה אני יכול לעשות כדי לגרום לכל אחד להרגיש, זה די חוויה כיפית. זה גם עובד טוב עם להיות הורה. כי אני חושב שגם כהורה זה אותו דבר. או שאתה מחליט שהילד מתאים את עצמו אליך או שאתה מנסה למקסם את הילד". 

יוני בלוך

בן 39, מנכ"ל אקו, זמר, פזמונאי ומלחין ואלבום הבכורה שלו יצא ב-2004 • בלוך נשוי לענבל אדרקה ואב לשתיים, הוא נולד בבאר שבע ובעשור האחרון מתגורר בארה"ב • שימש כשופט אורח בעונה החמישית של תוכנית הטלוויזיה "כוכב נולד" • המיזם שהוא מוביל עם שותפיו המוזיקליים זכה לחשיפה עולמית כשקליפ שהפיקו לזמר אנדי גראמר זכה בפרס "O" של רשת MTV

אקו

הוקמה ב-2011 על ידי המוזיקאי יוני בלוך, המשמש כמנכ"ל, ברק פרידמן וטל זובלסקי • פיתחה מערכת שמאפשרת לבנות סרטונים אינטראקטיביים • מאז הקמתה גייסה מאז 60 מיליון דולר, בין היתר מסקויה • וולמארט משקיעה 250 מיליון דולר ביצירת תכנים במשותף עם החברה • לדברי בלוך, לחברה יש הכנסות שנתיות של עשרות מיליוני דולרים