מלך שבדיה: "נכשלנו במאבק במגפת הקורונה"

הדברים נאמרו על רקע העובדה כי בשבדיה נרשמו עד כה כ-7,800 מקרי מוות מקורונה, לעומת כ-1,800 מקרי מוות בפינלנד, נורבגיה ודנמרק השכנות יחד

מלך ומלכת שבדיה / צילום: שאטרסטוק
מלך ומלכת שבדיה / צילום: שאטרסטוק

מלך שבדיה, קרל השישה עשר גוסטב אמר בראיון מיוחד לסיכום השנה בטלוויזיה השבדית כי המדינה "נכשלה" במאבקה במגפת הקורונה. בתשובה לשאלה כיצד הוא רואה את השנה החולפת, אמר המלך בן ה-74: "אני חושב שנכשלנו. יש לנו מספר גבוה של מתים, שזה נורא. זהו דבר שכולנו נצטרך להתמודד אתו". הדברים נאמרו על רקע העובדה כי בשבדיה נרשמו עד כה כ-7,800 מקרי מוות מקורונה, לעומת כ-1,800 מקרי מוות בפינלנד, נורבגיה ודנמרק השכנות יחד.

שבדיה נקטה מדיניות ייחודית למאבק במגיפת הקורונה, שכללה הימנעות מצעדי סגר חמורים והסתמכות על המלצות לציבור ועל חקיקה מינימלית. למרות שבחודש האחרון שינתה הממשלה כיוון באופן חלקי, על רקע התפרצות חמורה במיוחד של הגל השני במדינה, והשעתה את הלימודים הפיזיים בבתי הספר התיכוניים, רשויות הבריאות עדיין מתנגדות למשל לשימוש רחב-היקף במסיכות.

בגל הראשון של מגיפת הקורונה באביב, הסתפקה המדינה באיסור על ביקור בבתי אבות ובהגבלת התקהלויות ל-50 בני אדם, ותושביה יכלו לשבת בבתי קפה ולשלוח את הילדים לגנים ולבתי הספר היסודיים הרבה אחרי שתושבי צרפת, בריטניה, איטליה וספרד, בין השאר, הצטוו להישאר בבתיהם עם משפחותיהם ולא לצאת. במקביל, נרשמה במדינה בגל הראשון תמותה עודפת משמעותית: כ-5,500 בני אדם מתו מקורונה עד מפברואר ועד תחילת מאי.

האפידמיולוג הראשי אנדרס טגנל ורשויות הבריאות, שהובילו את המדיניות השנויה במחלוקת, אמרו כי הבעיה היתה באי-הקפדה על ההנחיות בבתי אבות ובמוסדות סיעודיים, שהובילו לתמותה גבוהה בקרב דיירי מוסדות אלה. ועדת חקירה פרלמנטרית הגישה השבוע דו"ח ראשוני בנושא, וקבעה אכן כי שבדיה "נכשלה בהגנה" על הזקנים.

המלך השבדי אמר כי אין ספק שהעם סבל בשנה החולפת, וכי העובדה שרבים בשבדיה לא יכלו להיפרד באופן אישי מבני משפחה שמתו מקורונה היא "טראומתית". "מחשבותיי נתונות לכל המשפחות שלא זכו להיפרד מיקיריהן" אמר המלך בראיון סיכום השנה, שרק קטע ממנו פורסם באתר רשת הטלוויזיה SVT, "זוהי חוויה טראומטית וקשה". הראיון המלא יפורסם ב-21 בדצמבר.