פריז נקנסה על חוסר שוויון מגדרי - בגלל יותר מדי נשים בכירות בעירייה

ראשת העיר אן הידלגו מינתה 11 נשים וחמישה גברים לתפקידים בכירים בעירייה בשנת 2018, וכעת צריכה לשלם קנס של 110 אלף דולר

פריז / צילום: Shutterstock
פריז / צילום: Shutterstock

עיריית פריז קיבלה עונש לא שגרתי: קנס של כ־90 אלף אירו, כ־110 אלף דולר, על מינוי יותר מדי נשים לתפקידים בכירים והפרת חוקי השוויון המגדרי של צרפת.

העבירה נעשתה עוד בשנת 2018, כאשר ראשת העיר של פריז אן הידלגו מינתה 11 נשים וחמישה גברים לתפקידים בצוות הבכיר שלה בתקופה שבה ממשלים בכל העולם התאמצו להגדיל את הייצוג הנשי בממשלות.

אך כאשר 69% מהתפקידים ניתנו לנשים ורק 31% לגברים, פריז הפרה חוקי ממשל לאומיים אשר נועדו לקיים שוויון, על פי הם לפחות 40% מכל המינויים החדשים צריכים להינתן לכל אחד מהמגדרים.

תיקון הוכנס לחוק בשנת 2019 המאפשר לוותר על השיעור המצוין בחוק כל עוד נושאי ונושאות התפקידים החדשים והחדשות לא יוצרים אי שוויון מגדרי. נראה כי זה המקרה בפריז, שבה נשים ממלאות מעט פחות ממחצית מהתפקידים הבכירים בעירייה. אך סבב המינויים הראשון נעשה לפני התיקון, מה שאומר שעיריית פריז עברה על החוק.

הידלגו אמרה במפגש של מועצת העיר ביום שלישי שהמינויים עזרו להעניק לנשים קול חזק יותר בממשלה בצרפת והוסיפה, בחיוך, שהיא שמחה לשלם את הקנס.

"בפריז, אנו עושים הכל כדי שזו תהיה הצלחה, ואני גאה מאוד בצוות גדול של נשים וגברים אשר ביחד הובילו את המאבק הזה לשוויון", אמרה הידלגו.

מנהיגות טיפלו בקורונה טוב יותר

מדינות רבות ניסו לעודד מדיניות של השתתפות פעילה יותר של נשים בשנים האחרונות. חלק מהחוקרים אומרים שהיו לכך יתרונות, כאשר בכמה מקרים מנהיגות תפקדו יותר טוב ממקביליהן הגברים בטיפול במגפת הקורונה, לפחות בשלבים המוקדמים שלה.

הכלכלניות אומה קמבהאמפטי מאוניברסיטת רדינג וסופריה גריקיפאטי מאוניברסיטת ליברפול ערכו סקר של 194 מדינות ומצאו שעד אמצע מאי, מנהיגות הטילו סגרים מוקדם יותר ממקביליהן הגבריים והמדינות שלהן סבלו רק כמחצית ממקרי המוות הקשורים לקורונה בממוצע, לעומת מדינות המונהגות על ידי גברים.

יחד עם זאת, זה יכול להיות באופן חלקי בגלל שנשים נוטות להוביל ממשלות שמאליות יותר אשר היו מוכנות לנקוט פעולות מדינתיות יותר החלטיות על מנת להאט את התפשטות הנגיף.

הידלגו, שנבחרה לקדנציה שנייה כראשת עיר מוקדם יותר השנה, היא אחת החברות הבולטות במפלגה הסוציאליסטית, שספגה תבוסה בבחירות הכלליות האחרונות בצרפת. אך גם היא נאבקה מאבקים פוליטיים על רקע התפשטות הנגיף באירופה, אפילו כאשר בתקופות מסוימות פריז הייתה נתונה למגבלות מחמירות מאשר בשאר צרפת.

הקנס היה הזדמנות לבנות עוד על ההצלחה במדיניות. הידלגו אמרה שהיא מתכוונת להגיש את השיק על הקנס למשרד לשירותים ציבוריים בעצמה, בליווי בכירים בניהול העירייה. "יהיו רבים מאיתנו", אמרה.

אמלי דה מונשלן, שרת השירותים הציבוריים של צרפת, תיארה את הקנס בטוויטר כמגוחך. "אני רוצה שישתמשו בכספי המס שפריז תשלם על 2018 למימון פעולות קונקרטיות לקידום נשים בשירות הציבורי", אמרה. "אני מזמינה אתכם למשרד להציע פעולות כאלה!"