גנץ לעיתון סעודי: יש מקום לבירה פלסטינית בירושלים מאוחדת

בראיון מפתיע לעיתון "א-שארק אל אאוסט" חשף יו"ר כחול לבן חלק מעמדותיו הפוליטיות והמדיניות • על הסכסוך הישראלי-פלסטיני: "לא רואה שלום משולב במזרח התיכון מבלי ליישב את הסכסוך" • על נתניהו: "הליכה לבחירות תהיה מכה אנושה עבורו"

בני גנץ / צילום: אלעד מלכה
בני גנץ / צילום: אלעד מלכה

עמדותיו המדיניות של יו"ר כחול לבן וראש הממשלה החליפי בני גנץ היו יותר ממעורפלות כשנכנס לפוליטיקה ולא ממש הובהרו גם שנתיים אחר כך. אך כעת, ודווקא בעיתון בבעלות סעודית (היוצא בלונדון) "א-שארק אל אאוסט" (המזרח התיכון), בחר גנץ לחשוף חלק מהן.

העמדה הבולטת ביותר נגעה לירושלים, גנץ אמר בראיון כי ירושלים צריכה להישאר עיר מאוחדת, "אבל יש בה מקום לבירה פלסטינית", כדבריו. "זו עיר גדולה ויש בה מקומות קדושים לכולם". הוא לא הבהיר את האופן שבו זה יעשה - אף שהדבר נשמע מעט פרדוקסלי. גנץ אמר כי רצונו בהחזרת הפלסטינים למעגל השיח המתרחב במזרח התיכון והסכמי השלום עם מדינות המפרץ: "אני לא רואה שלום משולב במזרח התיכון מבלי ליישב את הסכסוך הישראלי-פלסטיני, אני קורא להנהגה הפלסטינית ולנשיא מחמוד עבאס להצטרף לתהליך השלום ולא להישאר בשורות האחוריות. בלעדי הפלסטינים, השלום הזה אינו שלם. אני רוצה שהם יהיו חלק מן המסע, כי המסע הזה עם העולם הערבי הוא אמיתי. אנו רוצים שליישות הפלסטינית תהיה הרחבה גיאוגרפית מתאימה שתאפשר לה חיים נאותים ללא מכשלות". עם זאת הוסיף יותר מרמז ביקורת על ההנהגה הפלסטינית הנוכחית: "אנו זקוקים למנהיגות המכירה בשינוי המתרחש באיזור ומציבה אותו במרכז תשומת הלב".

על בקעת הירדן אמר כי ישראל צריכה להמשיך ולשלוט בנקודות אסטרטגיות, אבל אין הכרח או חובה לספחו כולו.

גנץ סיפר כי ביקר בכל מדינות ערב בסתר במהלך שירותו הצבאי כחלק ממשימותיו, אבל כעת הוא רוצה לבקרן בגלוי ובמסגרת ידידותית. "ביליתי כ-38 שנים בלחימה בצבא הישראלי. והאמין לי, הגנרלים בצבא, שראו וטעמו את זוועות המלחמה, הם אלה שרוצים ביותר שלום. בין המפקדים שלנו אני יכול לומר בביטחון שאני הכי מבקש שלום", אמר גנץ. הוא ניסה להשרות רוח פיוס במהלך הראיון, הרחיב על חבריו ושכניו הערבים ישראלים, ועל רצונו לפתח יחסי שכנות דומה גם עם הפלסטינים בגדה.

"המפה הפוליטית הישראלית משתנה לרעת נתניהו"

הוא נשאל אם הבחירות התכופות לא מערערות את יציבותה של ישראל, ואמר כי "אני לא חושב שהיציבות הפוליטית או הכלכלית עומדת בסכנה. יש טעויות, כשלים ונזקים, אך אין כל סכנה ליציבות ישראל. מוסדות השלטון פועלים, הדמוקרטיה קיימת, הביטחון יציב והיה לנו ראש ממשלה מזה 11 שנים, ללא קשר לביקורת עליו, על הממשל שלו, והשתדלותנו כמפלגה לשנות אותו". עוד מחמאה שנתן גנץ לנתניהו הייתה בסוגיית הסיבות שהוליכו את נתניהו להסכמים עם המפרציות: "במקרה זה, הוא גם הולך לתהליך זה מתוך אמונתו בדרך זו להשגת שלום. זה אולי משרת אותו בתיק המשפט, אך זה לא הבסיס. הנה, הרשה לי לשבח אותו ולשבח אותו על הופעתו, ואני מקווה שהמעגל יתרחב ויכלול את כל מדינות ערב ויכלול את הפלסטינים".

בנוסף נשאל גנץ האם יש עדיין אפשרות ריאלית להמשך ממשלה זו. לכך ענה כי "כן, כמובן. אם נתניהו יקרא היטב את המפה הוא יגלה, שהליכה לבחירות תהיה מכה אנושה עבורו. הוא לא ישוב כראש ממשלה. המפה הפוליטית הישראלית משתנה לרעת נתניהו".

המשמעות של הראיון והאמירות היא כי גנץ מנסה לבדל את מפלגתו מהליכוד וגדעון סער, להציג קו של מרכז וטיפה שמאלה. 

כצפוי הראיון עורר תגובות בימין. יו"ר הכנסת, ח"כ יריב לוין, למשל, התמקד בעניין ירושלים: "זכינו לאחד את ירושלים כבירת ישראל לתמיד. אין שתי ירושלים ואין לאיש זכות לערער על זכותנו המלאה עליה. אין לאיש זכות לוותר על חלום הדורות שהתגשם. זכותנו ההיסטורית, הבלעדית והבלתי ניתנת לערעור על ירושלים תמשיך לעמוד מול כל רוח רעה. נמשיך לבנות את ירושלים".