איך להתחיל תפקיד חדש ומאתגר ברגל ימין?

אני עוברת מתפקיד במשרד ממשלתי לתפקיד דומה, אבל בסטארט-אפ. איך עושים את זה נכון? • טור ייעוץ

אחרי הרבה שנים בתפקיד ניהולי במשרד ממשלתי אני עוברת לתפקיד ניהולי בחברת סטארט-אפ צומחת. זה שינוי גדול מאוד בשבילי, שלקח לי הרבה זמן לקבל החלטה לגביו. למרות שתחום העיסוק שלי אינו משתנה, מדובר בשינוי עצום של הסביבה העסקית שבה אני פועלת. פחות יציבות, הרבה לחץ ומתח.

לאורך השנים הייתי מנהלת מוערכת ומצליחה, אני אוהבת את העבודה שלי והקריירה שלי היא חלק מאוד משמעותי בחיי. אני רוצה להמשיך את ההצלחה שלי גם בחברה החדשה ולייצר לעצמי את אותו המוניטין כמו קודם. חשוב לי להוכיח את עצמי כבר מהיום הראשון, שירגישו על ההתחלה שאני תוספת משמעותית לחברה. אשמח לקבל טיפים איך להתנהל נכון ולהביא מיד ערך.

ערבה, מנהלת בתחום הבריאות

ערבה יקרה,

ברכות על השינוי והתפקיד החדש! מקווים השינוי יתברר כהחלטה טובה והתפקיד החדש יהיה מרתק, משמעותי ומספק. ממה שאת מתארת, נשמע שאת מלאת מוטיבציה ואנרגיה להצליח. חשוב שתדעי לתעל את האנרגיה למקומות הנכונים, ולא תיפלי למלכודות האופייניות למנהלים במעברי תפקיד.

היי ערוכה לכך שלוקח זמן עד שהשינוי מתחיל להראות תוצאות. מחקרים מצאו כי בכל פעם שמנהל/ת ביניים נכנס/ת לתפקיד חדש, לוקח בממוצע 6.2 חודשים להתאקלם בתפקיד ולהתחיל לייצר ערך עסקי חיובי לחברה.

לעיתים קרובות דווקא מנהלים מנוסים ומתלהבים נוטים ליפול לכמה מלכודות מעבר המובילות להחלטות שגויות, אבדן אמון ויצירת ריחוק מעמיתים ושותפים. ההנחה כי שיטות העבודה אותן יישמנו בהצלחות העבר שלנו יעבדו גם בתפקיד החדש עלולה להיות מסוכנת.

משרד ממשלתי שונה מאוד מהסביבה העסקית של ארגון סטארט-אפ, ועלייך להשקיע זמן בלמידה, בהבנה מעמיקה ובהתאמת הפתרונות לצרכים הייחודיים של החברה החדשה. הלחץ שאת חשה עלול לגרום לקפיצה מהירה למסקנות. הזדרזות לעבר עשייה כדי להוכיח את עצמנו עשויה להוביל למצב הפוך משהתכוונו מלכתחילה.

מומלץ שתתעלי את האנרגיה והמוטיבציה שלך דווקא להקשבה, לשאילת שאלות, להבנת ציפיות, ללמידה מעמיקה של החברה, האנשים והתרבות שלה, להתאמת הרגלי העבודה, ולדרכי התקשורת המקובלות בה.

כמה טיפים:

1. היי סקרנית. השקיעי בלימוד ובאיסוף מידע על החברה והתפקיד החדש. ערכי ניתוח קצר של SWOT - חוזקות, חולשות, איומים והזדמנויות. הניתוח יעזור לך להתאים את סגנון הניהול והציפיות שלך בעבודה.

2. הביני לעומק את התפקיד שלך, של התחום ושל הצוות שאת מנהלת, והתחילי לתכנן את האסטרטגיה הנכונה בדגש על האופן בו תביאי לידי ביטוי את מטרות הארגון בניהול האופרטיבי.

3. קיימי פגישות היכרות עם כל האנשים שעימם תעבדי. התמקדי בתיאום ציפיות הדדי וביצירת הגדרה משותפת של הצלחה.

4. בשיתוף עם המנהלים שלך, חשבי על פרויקט ראשון שאת תובילי, ושבו תוכלי להראות הצלחה כבר בחודשים הראשונים שלך בתפקיד. זו תהיי הזדמנות הראשונה שלך להוכיח יכולות והצלחה ולבנות אמון.

5. התחלה של תפקיד במקום חדש דורשת הרבה מאוד מאמץ ומשאבים. סביר שבחודשים הראשונים תעבדי שעות ארוכות יותר ותהיי מותשת יותר בסופו של כל יום. אין ספק שזה ישפיע מאוד גם על חייך האישיים, ולכן כדאי שתערכי תיאום ציפיות גם עם המשפחה והאנשים הקרובים אליך.

ממה כדאי להיזהר:

היזהרי מלבוא עם תוכנית ורעיונות לשינוי אופן פעולה ותהליכי העבודה בלי ללמוד קודם את ההיסטוריה ולקחי עבר של החברה.

היזהרי מלהיות כל כך מוטרדת בלהשאיר חותם ולהוכיח את עצמך, שכן את עשויה להוציא לפועל החלטות שלא הושקעה בהן מספיק מחשבה והתאמה למצב הנוכחי ולמטרות ארוכות הטווח של החברה.

היזהרי מלהציג את עצמך כ"מנהלת יודעת כול" לפני שלמדת מספיק את החברה, העובדים והסביבה החדשה בה את פועלת ובכך לאבד קרדיט ואמון בקרב עמיתיך.

שיהיה בהצלחה!

פרופ’ גרינשטיין מרצה וחוקר שיווק ויזמות באונ' Northeastern בבוסטון ו-VU באמסטרדם. כותב בטוויטר על מחקר התנהגותי @AmirGrinstein
יאנה שכטרמן היא יועצת ארגונית ומאמנת מנהלים ומלמדת באונ' Northeastern בבוסטון yanashechterman.com