שנתיים אחרי ההסכם שנגנז: הבנות ראשוניות לקראת הסכם בענף החלב

אחרי רצף של פגישות בין השחקנים בענף הושגו הבנות ראשוניות שעשויות לאפשר חתימה על הסכם בהמשך • היקף התקצוב של התוכנית טרם נקבע • מנכ"ל התאחדות יצרני החלב בישראל: "טרם נסגרו כל הפרטים, ההסכם עדיין איננו עובדה מוגמרת"

רפת / צילום: איל יצהר
רפת / צילום: איל יצהר

שנתיים אחרי החתימה על ההסכם הקודם שנגנז בשל חילופי הממשלה, מקודם מתווה לקראת הסכם שיסדיר את ענף החלב. היום מעדכנים באוצר כי במסגרת דיונים שהתקיימו בין משרד האוצר, משרד החקלאות ונציגי ענף החלב הושגו הבנות לגבי ייצור החלב בשוק המקומי והיבוא לשנים הבאות.

עם זאת, בענף החלב הגיבו הערב להודעה וטענו כי טרם נסגרו כל הפרטים, ועדיין ההסכם איננו עובדה מוגמרת. כמו כן, באוצר לא מסרו היום מה היקף התקצוב של התוכנית שטרם נחתמה באופן סופי.

לפי הודעת האוצר, נקבע כי מנגנון מחיר המטרה הנוכחי יוארך בשלוש שנים עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות על-ידי שרי האוצר והחקלאות, זאת באמצעות הצעת חוק ממשלתית.

במקביל, החליט שר האוצר כי תוך שלוש שנים 65% מהגידול בצריכת החלב יסופק באמצעות יבוא במכסות הפטורות ממכס. המתווה יתחיל ב-50% החל משנת 2021 ויעלה בהדרגה מדי שנה. יתר הגידול יסופק באמצעות הגדלת ייצור החלב בשוק המקומי. עוד החליט השר כי ככל שהשוק המקומי לא יספק את הביקוש כאמור, יגדל היקף המכסות הפטורות ממכס בהתאם.

בנוסף, מצהירים היום באוצר כי "הוחלט להקים צוות ייעודי לקידום פיילוט מיידי בקבוצת מוצרי חלב של מעבר לתמיכה ישירה". במסגרת הפיילוט תינתן תמיכה ישירה למגדלים המקומיים במקביל להגדלת החשיפה ליבוא והפחתת מכסים באותם המוצרים, וזאת במטרה להוביל להוזלה של המחירים לצרכן תוך כדי שמירה על כושר התחרות של הייצור המקומי.

בנוסף, למרות הסכמות שונות אליהן הגיעו נציגי האוצר והחקלאות אשר דווחנו עליהן לאחרונה, הצהיר שר האוצר כי חתם על הארכת הצו לפטור ממכס על יבוא חמאה לשנה נוספת.

מנכ"ל מועצת החלב, איציק שניידר, מסר היום בעקבות הדברים כי "בפגישה שקיימנו אמש עם שר האוצר הושגו הבנות משמעותיות, אך ההסכם עדיין לא נחתם, אנו מצפים כי נגיע להבנות בכל הנושאים בתחילת השבוע הבא, ונחתום על הסכם, אשר יביא וודאות לכלל העוסקים במשק החלב".

מנכ"ל התאחדות יצרני החלב בישראל, ליאור שמחה, מסר בתגובה לדברים כי "הדיונים הקדחניים מול משרד האוצר הביאו לקידום הסכם תכנוני ארוך-טווח בענף החלב בישראל, אולם טרם נסגרו כל הפרטים ועדיין ההסכם איננו עובדה מוגמרת. כולי תקווה כי בימים הקרובים אכן נצליח להגיע להבנות סופיות, באופן שבו משרד האוצר אכן יעודד ויתמוך הלכה למעשה בהגדלת ייצור החלב המקומי ובכך יביא בשורה אמיתית ליצרני החלב הישראליים ולכל הציבור".