ממשלת גרמניה תתקצב תוכנית לסטארט-אפים ישראליים בתחום התעשייה

משרד הכלכלה הפדרלי של גרמניה יתקצב בכ-850 אלף דולר תוכנית של שנתיים לחיבור בין סטארט-אפים ישראליים בתחום התעשייה 4.0 לבין חברות תעשייה בגודל בינוני • לתוכנית אחראי הארגון היהודי אירופי "רשת המנהיגות האירופית" בשיתוף עם סטארטאפ ניישן סנטרל

מפעל פולקסווגן בגרמניה / צילום: Jens Meyer, AP
מפעל פולקסווגן בגרמניה / צילום: Jens Meyer, AP

שיתוף הפעולה בין סטארט-אפים ישראליים בתחום התעשייה, לבין חברות התעשייה הוותיקות בגודל בינוני בגרמניה (מגזר ה"מיטלשטאנד") - עולה כיתה. משרד הכלכלה הגרמני יתקצב התארגנות חדשה שתקדם את הקשר בין החברות הישראליות לגרמניות בהשקעה בהיקף של כ-850 אלף דולר למשך שנתיים.

מאחורי ההתארגנות עומד הארגון היהודי אירופי "רשת המנהיגות האירופית" (ELNET), בשיתוף עם ארגון סטארטאפ ניישן סנטרל (SNC). היוזמה החדשה תיקרא GINSUM - רשת גרמנית ישראלית לסטארט-אפים ומיטלשטנד.

הן אלנט והן SNC כבר פועלים בשלוש השנים האחרונות לקידום הקשרים העסקיים בין ישראל לגרמניה. שיתוף הפעולה בין הגופים מתמקד בחיבור בין חברות תעשייתיות ברחבי גרמניה לבין חברות ישראליות שמפתחות טכנולוגיות אותן ניתן לרתום לצורך קידום תהליכי דיגיטציה של תעשיות ישנות, תהליך שמכונה "תעשייה 4.0". במסגרת פעילותם של הארגונים נערכים מפגשים וסיורים בשתי המדינות, בהם משתתפים בכירים בתעשייה הגרמנית והיזמים הישראלים.

הכוונה בתעשיות בינוניות הוא על פי המונחים הגרמניים, תוך השוואה לחברות ענק כמו סימנס או ב.מ.וו. החברות הבינוניות הן חברות שחלקן בבעלות משפחתית, רבות מהן ותיקות, לעיתים אף בנות למעלה מ-100-150 שנה. הציוד שנמצא בידי אותן חברות לעיתים ישן, אך יקר מאוד לשידרוג או החלפה.

במסגרת תהליך המעבר לתעשייה 4.0 מבקשות אותן חברות לשלב טכנולוגיות סייבר, במטרה להגן עליהן ממתקפות, לצד שילוב טכנולוגיות בינה מלאכותית וחיישנים שיכולים לאפשר ניטור ואופטימיזציה של תהליכים במיכון תעשייתי הישן, כך שיהפכו אותו למעשה למודרני ומתקדם. על פי הודעת הארגונים, המיקוד של ההתארגנות החדשה יהיה במשיכת חברות שמתמחות באבטחת סייבר, תעשיות ירוקות, בריאות דיגיטלית וערים בטוחות וחכמות.

הודעת הגופים על שיתוף הפעולה הסבירה את הרקע ליזמת שיתוף הפעולה. ההודעה ציינה מחקר של Bitkom, לפיו חברות המיטלשטאנד מדרגות את רמת הדיגיטציה של עצמן כ"מספקת" בלבד, וכי רק לאחת מתוך שלוש חברות יש בכלל אסטרטגיה דיגיטלית.

מחקר אחר שמצוטט בהודעה, בוצע על ידי קרן ברטלסמן, גם היא שותפה של היזמה, תחת הכותרת "חדשנות גרמנית וישראלית - הטוב שבשני העולמות". על פיו, שלושה מכשולים ניצבים בפני שיתוף פעולה גרמני-ישראלי במגזר המיטלשטאנד: מחסור בגישה לשוק, מחסור בשקיפות לגביי השחקנים הרלוונטיים בשוק ומחסור במידע פנים שיאפשר מציאת שותף עסקי מתאים. ההודעה מציינת כי העובדה שהגופים המעורבים ביוזמה ניטרליים ועצמאיים, תסייע להצלחת היזמה החדשה, שתתמקד במתן מענה לאתגרים הללו.

חבר הבונדסטאג הגרמני תומאס יארצומבק, המשמש גם כמתאם מטעם משרד הכלכלה מול תעשיית הדיגיטל והסטארט-אפים, אמר כי "סטארט-אפים הם חדשניים ומשבשים ולפיכך מהווים פקטור חשוב לכלל הכלכלה. החלפת רעיונות בין יזמים וגישה לשווקים חדשים היא המפתח להצלחתם".

ג'רמי קלצ'קין, סמנכ"ל פיתוח עסקי ב-SNC אמר כי הוא מאמין שמדובר יהיה במיזם פרודוקטיבי שיאפשר לשני האקוסיסטמים, הישראלי והגרמני, "להתקדם לשלב הבא בכל הנוגע לשיתופי פעולה וליצירת ערך".