כמה עולים החיסונים לקורונה? פוליטיקאית בלגית חשפה את הסוד

עד כה, נמנעו באיחוד האירופי לחשוף כמה עולים חיסוני הקורונה השונים • אתמול  פירסמה בטוויטר פוליטיקאית בלגית טבלה מפורטת שבה מוצגות כמויות החיסונים שנרכשו על ידי הנציבות האירופית לצד תג המחיר למנה של כל אחת מהחברות • אז כמה עולים לאירופאים החיסונים של פייזר ומודרנה?

מתנדב בניסוי החיסון לקורונה של חברת מודרנה / צילום: Taimy Alvarez, AP
מתנדב בניסוי החיסון לקורונה של חברת מודרנה / צילום: Taimy Alvarez, AP

אחד הסודות השמורים של החודשים האחרונים היה כמה האיחוד האירופי משלם בעבור חיסוני הקורונה השונים, אותם רכש ממגוון חברות התרופות שהזדרזו לפתח אותם בהשקעות-עתק בעקבות המגפה המשתוללת. עד כה פורסמו הערכות, טווחים, אך המספרים המדויקים לא היו ידועים, ובין השאר מנעו ממדינות, כמו ישראל, לדעת אם המחיר שהן משלמות גבוה מהרגיל - ובכמה.

עד אתמול. פוליטיקאית בלגית פירסמה ב"טוויטר" טבלה מפורטת שבה מוצגות כמויות החיסונים שנרכשו על ידי הנציבות האירופית במרוכז עבור תושבי האיחוד לשנת 2020, לצד תג המחיר למנה של כל אחת מהחברות. הציוץ נמחק זמן קצר אחרי שהועלה, אולם עיתון בלגי פירסם צילום מסך שלו - והפך את הסיפור לבינלאומי. השרה הבלגית, אווה דה-בליקר, אמרה לאחר מכן כי הפרסום לא יפגע בהצטיידות של האיחוד האירופי "משום שכבר שילמו את הכסף". שום גורם אירופי לא אימת את המחירים הרשומים בטבלה.

פוליטיקאית בלגית חשפה את המחירים הסודיים של החיסונים לקורונה
 / צילום: צילום מסך
 פוליטיקאית בלגית חשפה את המחירים הסודיים של החיסונים לקורונה / צילום: צילום מסך

בראש טבלת המחירים ניצב החיסון לקורונה של חברת מודרנה האמריקאית, שעולה לאירופים 18 דולר (14.7 אירו) למנה. אחריו החיסון של שותפות פייזר-ביונטק שעולה 12 אירו. אחריהם ניצב חיסון רנ"א-שליח נוסף שנמצא עדיין בניסוי, של חברת CureVac הגרמנית (שהנשיא האמריקאי טראמפ ניסה לפתות לעבור לארה"ב בעבור מיליארד דולר, א"א), עם 10 אירו למנה. אחריהם ניצבים בסדר יורד החיסונים (שעדיין נמצאים בפיתוח וניסוי) של סאנופי/GSK, שעולים 7.5 אירו, ושל ג'ונסון אנד ג'ונסון (7 אירו) ובתחתית הטבלה החיסון של אסטרהזנקה שפותח בשותפות עם אוניברסיטת אוקספורד, עם עלות של 1,78 אירו בלבד.

חשוב לציין כי הטבלה מתייחסת לרכש מקדים רק ל-2020, וחלק גדול מהחיסונים כלל לא יסופקו בגלל שלא קיבלו את האישורים המתאימים. למעשה, מבין כל החיסונים, רק זה של פייזר-ביונטק צפוי להיות מאושר באיחוד האירופי עוד השנה, ומבצע החיסונים בו אמור להתחיל בגרמניה ב-27 בדצמבר. בסך הכל הוקצו 279 מיליון אירו להצטיידות בחיסונים עוד השנה, והוזמנו 33,576,892 מנות חיסון. לשנה הבאה הקצתה הנציבות סכום גדול הרבה יותר, וייתכן כי המחירים שנקבעו ל-2021 שונים גם הם ממה שמופיע בטבלה.

מפלגתה של בליקר והממשלה הבלגית בודקות אם דה-בליקר הפרה חובת סודיות שמוטלת עליה כשפירסמה את הטבלה. היא עצמה אמרה שעשתה זאת "בשם השקיפות" ולא התנצלה על המהלך. כלי התקשורת הבלגים דיווחו כי ייתכן שהאיחוד יהיה חשוף לתביעה מצד חברות התרופות, משום שהחוזים בין הצדדים אוסרים ככל הנראה את פרסום התעריפים שהן גובות בעבור החיסונים.