עסק ביום | פיצ'ר

"כולם רוצים כסף מזומן עכשיו, מה שלא תמיד יש"

השף הפרטי צחי מויאל, בן 49, עובד כעצמאי כארבע שנים • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

השף צחי מויאל / צילום: ORDANON
השף צחי מויאל / צילום: ORDANON

השף הפרטי צחי מויאל, בן 49, עובד כעצמאי כארבע שנים. את "הנשמה היא הקסם, שף עד הבית", הוא הקים אחרי קריירה ארוכה כאיש קבע בתחום. העסק הצליח, ובשיא ההצלחה הוא אף הופיע בסדרת הריאליטי "משחקי השף". ואז הגיעה הקורונה.

"עד הקורונה, ערכתי אירועים מגוונים מארוחה זוגית ועד חתונות. שימחתי אנשים. הארוחה האחרונה במסגרת הזו הייתה באמצע מרץ. היומן כבר היה מלא עד ערב פסח, אבל אז הגיע הסגר שביטל את הכול, ונשארתי עם הסחורה. כל הזמנות ליל הסדר בוטלו, כי אנשים צמצמו את הארוחה בהתאם למגבלות. כשהתחילו לפתוח אט-אט, זה לא היה אותו הדבר כי הכול עדיין היה במתכונת מצומצמת. מי שלא הפנים שהמצב הזה ימשך, העריך שלא יהיה נורא לדחות את החתונה. לגבי אירועים קטנים יותר, ראיתי שאנשים צמאים לזה. היו ארוחות משפחתיות - ימי הולדת, וגם חגיגות זוגיות. סגירת המסעדות גרמה להם לחגוג בבית".

אז היה לך יתרון מסוים?
"היה קצת יתרון, אבל אז שוב סגרו את הכול. הגענו לחגים בספטמבר עם סגר - וכל ההזמנות בוטלו בבת אחת. נתקעתי עם הרבה מאוד חומרי גלם כמו מאפים, ירקות, וגם בשרים. הסגרים מגיעים במכה, ואי אפשר לתכנן. שיא נוסף היה בחנוכה - הזמנות שהיו מראש בוטלו, אלא שאז, למחרת בבוקר הוחלט שבעצם אין סגר, אבל זה כבר לא עזר לי, כי כל האירועים בוטלו. היו שחידשו את ההזמנה, אבל חלק גדול מהאירועים איבדתי".

עד כמה המדינה עזרה לך?
"בסגר הראשון היה קשה. בשני התחילו המענקים, ותודה לאל זה עזר. אני לא מחזיק מקום והרבה עובדים אז הסתדרתי. נכון, אני גימלאי צה"ל, אבל זה לא קשור - הכסף בצד עזר לי לשרוד. הבעיה הקשה היא היציבות שאבדה. עכשיו אנחנו בחורף, תקופה רדומה ממילא, אז כל הזדמנות שיש לאירוע כלשהו, אני מיד חוטף. השגרה היא שאין צפי. אני מתנהל מהיום למחר ומהחלטה להחלטה. אני כבר לא לוקח מקדמות, כי התרגלתי להחזיר אותן. בלי מקדמות אני נוגס מעצמי, כי זה הכסף שאתו אני נערך. גם בעבודה מול הספקים, זה לא כמו לפני הקורונה - כולם רוצים כסף מזומן עכשיו, מה שלא תמיד יש. הרי צריך אירוע כדי לשלם על כל זה. בתוך כל הקושי אני מודה שכואב לי מאוד על בעלי המסעדות. ניחא, אני עסק קטן ששורד. אבל מסעדות וגני אירועים? זו המכה האמיתית".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il