"השווי הגבוה של חברות לא מעיד על התחממות יתר של השוק"

כלכלני בנק דרייפוס: מכיוון שהעשירים חוסכים חלק גדול יותר מהכנסתם מאשר העניים, חוסר השוויון הגדול בהכנסות במדינות עשירות רבות מוביל לירידה בשיעור הריבית הטבעית

הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי
הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי

האם שוק המניות בארה"ב מנופח? מדד S&P 500 נסחר כיום במכפיל רווח עתידי ממוצע של 25 (בהתבסס על ציפיות הרווח למשך 12 החודשים הבאים). זאת, בדומה למצב לפני התפוצצות בועת הדוטקום בשנת 2000, וגם במהלך המשבר הפיננסי העולמי של 2008-2009. "בהשוואה לרווחיהן הצפויים, נראה שהחברות מוערכות מאוד, מה שמצביע על אופטימיות בלתי מוצדקת מצד המשקיעים". כך כותבים כלכלני בנק דרייפוס השוויצרי בסקירה שפרסמו.

עם זאת, הם אומרים, אם מסתכלים על סביבת הריבית הקיימת והצפויה בשנים הקרובות, התמונה מעט שונה. "השינוי הדמוגרפי במדינות תעשייתיות רבות ובהקשר לכך הזדקנות האוכלוסייה, הביאו לכך שהצורך הכלל-עולמי לחסוך גדל מהר יותר מהרצון להשקיע. התפתחות עולמית זו גרמה לריבית הטבעית לרדת מזה עשרות שנים. הריבית הטבעית היא הריבית שמשווה את הנטייה לחסוך ולהשקיע מבלי להתחיל מיתון או שגשוג מהיר שאינו בר-קיימא. המגפה היא רק הזעזוע האחרון שדחף את הריבית הטבעית למטה", מציינים בדרייפוס.

Dreyfus Son & Co Ltd, Banquiers השוויצרי מתמחה בבנקאות פרטית וניהול עושר ללקוחות אמידים. הבנק נוסד לפני 207 שנים בבאזל והוא מוחזק בבעלותה המלאה של משפחת דרייפוס היהודית. הבנק ניהל בסוף 2019 כ-20 מיליארד פרנקים שוויצרים. לבנק חמישה סניפים בשוויץ וכן נציגות בתל אביב, שהוקמה ומנוהלת על ידי ניר מנדלוביץ'.

ישנן מספר דרכים בהן מגפת הקורונה חיזק את הכוחות המבניים שמושכים את הריבית כלפי מטה: ראשית, "הנטייה של חברות ומשקי בית לחסוך גדלה שוב מכיוון שהתהפוכות בשוק העבודה מובילות לשלב ארוך יותר של חיסכון זהיר. הביקוש להשקעות בטוחות ונזילות גדל אף הוא מהר יותר מההלוואות הממשלתיות במהלך המגפה. המשקיעים רצו להפחית את הסיכון בתיקים שלהם, והבנקים המרכזיים קנו אג"ח באיכות גבוהה כחלק מהצעדים המדיניים-מוניטריים שלהם. שני אלה הובילו למחסור הולך וגובר בהשקעות בטוחות ונזילות, אשר למעשה ביטלו לחלוטין את התשואות שלהן". 

לבסוף, הם מציינים, "המגפה מכבידה על הריבית הטבעית על ידי החמרת אי-השוויון בהכנסות. מכיוון שהעשירים חוסכים חלק גדול יותר מהכנסתם מאשר העניים, חוסר השוויון הגדול בהכנסות במדינות עשירות רבות מוביל לירידה בשיעור הריבית הטבעית. המגפה עלולה להגביר התפתחות זו אם היא תפר בקביעות את שוויון ההזדמנויות בשוק העבודה".

עוד מציינים בדייפוס כי כוחן הגובר של חברות בודדות מוביל לרווחי חברות גבוהים ויציבים יותר, אך משפיע לרעה על הגידול בתפוקה, מה שמגביר את הלחץ על הריבית. "אם חברה מצליחה להתנסות בטכנולוגיה חדשה, אותה חברה תצמח במהירות ותמשוך עובדים מחברות אחרות ולא יצרניות. החברות הלא-יצרניות יצטמצמו ויודחו מהתחרות. פער גדול בשיעורי הצמיחה של החברות מעיד אפוא כי מדובר בשוק דינמי וחדשני. קצב הצמיחה פחת משמעותית בעשורים האחרונים, עם זאת מובילי השוק הצליחו לדחוק את החברות הקטנות והחדשניות יותר מחוץ לשוק".

לסיום הם מציינים כי ניתן להצדיק את הערכות שווי המניות המוגדלות על ידי מגמת ריבית מבנית נמוכה מאוד לצד ומגמה של עלייה בריכוזיות השוק. "המשקיעים רואים את השפל ברווחי התאגידים במהלך משבר קורונה כתופעה זמנית בלבד, בעוד ששיעורי הריבית וכך גם שיעורי ההיוון למניות עשויים להישאר נמוכים לצמיתות. לכן נראה כי שווין הגבוה של חברות מובילות בשוק ההון האמריקאי משקף שווי משקל חדש במסגרת הכלכלית הרווחת כיום, ולא מעיד על כך ששוק המניות מתחמם יתר על המידה".