הפתרון של ניו יורק לסגירת הבור הכספי: מיסוי עשירים

בזמן שניו יורק מתמודדת עם גירעון שגדל מאוד בגלל משבר הקורונה, מנהיג הסנאט שוקל הטלת מסים נוספים על תושבים המדווחים על הכנסה של 2 מיליון דולר או יותר לשנה

מושל ניו יורק, אנדרו קואמו. מחפשים פתרונות לגירעון הקורונה / צילום: Associated Press, Mike Groll
מושל ניו יורק, אנדרו קואמו. מחפשים פתרונות לגירעון הקורונה / צילום: Associated Press, Mike Groll

מחוקקים במדינת ניו יורק מתכוונים לפעול החודש להעלאת המס, המוטל על אנשים בעלי הכנסות גבוהות, בזמן שהמדינה מתמודדת עם גירעון שהורע על ידי משבר הקורונה - כך לפי מחוקק בכיר במדינה.

דובר המועצה המחוקקת של ניו יורק, קארל היסטי, דמוקרט מהברונקס, אמר שהוא רוצה לחוקק חוק להעלאת מסים במהלך המושב של דצמבר כך שההעלאה תיכנס לתוקף בתחילת 2021. הוא בשיחות על הנושא עם מושל המדינה, אנדרו קואמו, ועם מובילת הרוב בבית הנבחרים, אנדריאה סטוארט קאזנס, שניהם דמוקרטים.

בכיר במדינה שמעורה בדיונים אמר שהסנאטורים רוצים שהעלאת המסים לעשירים תיעשה באופן רטרואקטיבי כך שהגבייה תחל מתאריך כלשהו בשנת 2020. זה עשוי להעלות את ההכנסות ממיסוי ולאפשר לניו יורק להימנע מקיצוצים בחינוך ובשירותים ציבוריים בגובה של עד 8 מיליארד דולר, שהמחוקקים אישרו באפריל באופן זמני כחלק מתקציב של 178 מיליארד דולר. תוכנית התקציב הייתה תלויה בתקציב פדרלי נוסף שלא התממש.

מסים בין הגבוהים בארה"ב

הצוות של סטוארט קאזנס מוכן להטיל מסים נוספים על תושבי ניו יורק, המדווחים על הכנסה שנתית של שני מיליון דולר או יותר, כך אמרו בכירים במדינה. בכיר אחר שמכיר את השיחות אמר שבדיונים במועצה יש כאלו המוכנים להעלות מסים אפילו למי שמצהירים על הכנסה מעל מיליון דולר.

קצת מעט יותר ממחצית מכ־50 מיליארד דולר, שנגבים בניו יורק ממסים משולמים על ידי 188 אלף איש - 2% בעלי השכר הגבוה ביותר במדינה, כך לפי משרד התקציב של מדינת ניו יורק.

מדינת ניו יורק גובה כיום מס הכנסה פרטי על הכנסה גבוהה מ־1.07755 מיליון דולר בשיעור של 8.82%, והעיר ניו יורק גובה מס נוסף. דמוקרטים במועצה המחוקקת מנסים כבר כמה שנים לקבוע מדרגות חדשות של 5 מיליון דולר, 10 מיליון דולר ו־100 מיליון דולר בהכנסות. המכון למדיניות פיסקלית העריך במאי שמדרגות המס החדשות ייצרו כשני מיליארד דולר נוספים בהכנסות ממסים כל שנה.

אם הכנסות מעל מיליון דולר היו ממוסות ב־10.75%, השיעור שזה עתה אומץ על ידי מחוקקים בניו ג'רזי, המדינה תוכל לייצר 5.28 מיליארד דולר נוספים בשנה, נכתב באותו דוח של המכון.

היסטי אמר שהשיחות גמישות, והוסיף שהוא חושש שהעלאת מסים רטרואקטיבית תאותגר מבחינה חוקית. בהודעה לתקשורת, כתבה סטוארט קאזנס שהיא עובדת עם המועצה "לוודא שכל פעולה שננקוט תעזור לטפל בחומרת המשבר שלפתחנו".

אם מחוקקים והמושל יגיעו להסכם ששלושת הצדדים מסכימים עליו, יוכלו לפעול אפילו ביום האחרון של השנה האזרחית. בשבוע שעבר, אמר קואמו שהמדינה תיאלץ להעלות מסים בלי קשר לאיזה פעולה ינקוט הקונגרס. יחד עם זאת, אמר המושל במסיבת עיתונאים ביום שני שכל שינוי במס הכנסה צריך להיעשות במסגרת התאמה מחדש של תקציב המדינה השנתי כולו ולא צריך להתרחש לפני שבמדינה יודעים אם הקונגרס יציע סיוע נוסף.

מחוקקים רפובליקאים אמרו שהם חוששים להעלות מסים מפני שבניו יורק כבר יש מסים בין הגבוהים בכל ארה"ב. קבוצות עסקיות הזהירו שהגדלת מס ההכנסה תגרום לעשירים־ביותר במדינת ניו יורק לעקור למדינות אחרות.

תומכי העלאת המסים אמרו שמספר משלמי המס בניו יורק המדווחים על הכנסה של יותר ממיליון דולר לשנה עלה לאחר שמחוקקים העלו את המסים בשנת 2009 ואמרו שהחששות על הגירה אינם מוצדקים. מספר האנשים המדווחים על הכנסה כזו בניו יורק, עם זאת, גדל בשיעור קטן יותר מאשר בשאר ארה"ב בתקופה שבין 2010 ו־2018, כך לפי נתוני מס ההכנסה האמריקאי.

קתרין וויילד, מנכ"לית קבוצת העסקים Partnership for New York City, אמרה שמעברי בתים הקשורים למגפת הקורונה וגם מגבלות חדשות על כמות המסים שניתן לגבות ברמה מדינתית ומקומית מההכנסה הפדרלית של משלמי מסים משמעותם שאנשים עשירים יותר צפויים לצאת מהמדינה.

"ישנה סכנה אמיתית שמספר גדול של מרוויחי משכורות גבוהות בניו יורק העובדים מרחוק לא יחזרו לעיר אם נטל המס שלהם יגדל משמעותית", אמרה. "ניו יורק לא 'דביקה' כפי שהייתה אפילו לפני שלוש שנים בלבד".

אך כאשר הפוטנציאל לסיוע נוסף ברמת המדינה או מוושינגטון נראה קלוש, איגודי עובדים וקבוצות פרוגרסיביות מגבירים את מאמציהם למצוא מקורות הכנסה חדשים. חוץ מהעלאת מס ההכנסה, הם רוצים שייגבו מסים על עסקאות כלכליות וכן מאנשים השווים לפחות מיליארד דולר או יותר, חוק שקובע שייגבו ממסים גם מרווחי הון לא ממומשים.

משרד התקציב של קואמו חוזה גירעון של כ־8.7 מיליארד דולר לשנת הכספים הקרובה, אך אם לא יימצאו מקורות חיסכון לכיסוי גירעון של 8 מיליארד דולר בשנת הכספים הנוכחית, הגירעון בשנה הבאה עשוי לחצות את רף 16 מיליארד דולר. העול הכלכלי גדל אם לוקחים בחשבון גירעונות של סוכנויות מקומיות כמו רשות התחבורה המטרופוליטנית, המפעילה את מערכת הרכבת התחתית בעיר ניו יורק.

"לעשות זאת בלי מימון מוושינגטון הולך להיות מאוד, מאוד קשה", אמר קואמו. "אתה רוצה לגייס חצי מזה בגביית מסים? אתה רוצה לעשות חצי מזה בקיצוצים? את מי או את מה תקצץ?"

ארגוני העובדים תומכים במהלך

ביום שלישי, עשרה ארגוני עובדים קראו למחוקקים להעלות מסים לעשירים על מנת לייצר בין 7 ל־9 מיליארד דולר נוספים בהכנסה שנתית.

הה־לין צ'וי, מנהל משפטי ופוליטי בארגון "עובדי התקשורת של אמריקה" (Communications (Workers of America, אמר שלארגוני העובדים לא הייתה העדפה איזה סוג של מס להעלות אבל שהארגון מכיר בכך שחלק ניכר מההכנסות יגיע מעלייה במס ההכנסה הפרטית.

"במשבר התקציב ההיסטורי הזה שאנו מתמודדים אתו, קיצוצים אינם הפתרון", אמר צ'וי. "להעלות מסים לעשירים זה לא רק צעד מאוד פופולרי, אלא כלכלנים אומרים שלא רק שזה לא יפגע בכלכלה של המדינה, אלא יהיה עדיף על קיצוצים תקציביים".