אחרי מאבקים רבים, אושרה תוכנית ל-3,300 יחידות דיור בצפון נתניה

בנוסף, יוקם פארק שיפריד את נתניה מהיישובים חבצלת השרון, צוקי ים ושושנת העמקים, שיורחבו

שכונת חבצלת בנתניה / צילום: מילוסלבסקי אדריכלים
שכונת חבצלת בנתניה / צילום: מילוסלבסקי אדריכלים

הוועדה הארצית לקידום מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל) אישרה את תוכנית נתניה חבצלת צפון (תמ"ל 1071). המתחם יושב על קרקע חקלאית של מושב חבצלת השרון ברובו, תחום בין חבצלת וצוקי ים מצפון, נתניה מדרום, כביש החוף ממזרח ושושנת העמקים ממערב.

במסגרת התוכנית תוקם שכונה ובה 3,300 יחידות דיור בצפון נתניה, ויורחבו שלושה היישובים השכנים, השייכים למועצה האזורית עמק חפר.

התוכנית, שקודמה על-ידי רשות מקרקעי ישראל בשיתוף-פעולה עם עיריית נתניה ועם המועצה האזורית עמק חפר ונערכה על-ידי משרד מילוסלבסקי אדריכלים, מציעה שכונת מגורים חדשה ובה 2,800 יחידות דיור ו-500 יחידות דיור מוגן. גובה הבינוי נע בין 15-22 קומות. בהיקף השכונה יהיה בינוי "מרקמי" בגובה 9 קומות. התוכנית כוללת 60,000 מ"ר של שטחי תעסוקה ו-16,000 מ"ר של שטחי מסחר אשר ימוקמו בבניינים לאורך הצירים הראשיים בתוכנית.

כמו כן, התוכנית מציעה הרחבה של שלושה יישובים במועצה האזורית עמק חפר, על-ידי תוספת של יחידות דיור בצפיפות שנעה בין 4-14 יחידות דיור לדונם. בחבצלת השרון תוקם הרחבה צפונית ובה 72 יחידות דיור, בשושנת העמקים 160 יחידות דיור, ובצוקי ים 91 יחידות דיור.

יש לציין כי לתוכנית הוגשו מאות התנגדויות רבות, בעיקר על-ידי תושבים של יישובי עמק חפר שחששו מפגיעה באופי הכפרי של האזור. התוכנית המקורית שכללה הקמה של 5,000 יחידות דיור, ורק לאחר משא-ומתן צומצמה כמות יחידות הדיור בשכונה החדשה. לדרישת המועצה האזורית עמק חפר הוחלט על הקמת פארק ירוק ברוחב של כ-250 מטר, בתווך שבין השכונה החדשה לבין יישובי המועצה, שיהווה חיבור אקולוגי בין רצועת החוף לגן הלאומי אביחיל.

ראש מינהל הפיתוח במשרד הפנים ויו"ר הותמ"ל, אדית בר, ציינה כי "התוכנית משקפת תהליך אינטנסיבי לבניית הסכמות עם עיריית נתניה והמועצה האזורית עמק חפר. בהמשך לתיאום מאומץ עם הרשויות המקומיות, הצליחה הוועדה לאזן בין הצרכים השונים. התוכנית תביא להקמת מתחם מגורים איכותי בצפון העיר נתניה אשר מגדיל את היצע יחידות הדיור במרכז הארץ, תוך שמירה על השטחים הפתוחים והגנה על שטחים אקולוגיים ייחודיים".