כחול לבן והליכוד מקדמות חוק לדחיית אישור תקציב המדינה בשבוע

לפי הצעת החוק שיקדמו כחול לבן והליכוד, התקציב לשנה הנוכחית יועבר עד סוף חודש דצמבר, ואילו התקציב לשנת 2021 יאושר עד לתאריך 5.1.21 • אם התקציבים לא יועברו עד המועדים הנקובים, הכנסת תפוזר, ובחירות יתקיימו ב-23.3.2021

נתניהו נואם בכנסת / צילום: גדעון שרון, דוברות הכנסת
נתניהו נואם בכנסת / צילום: גדעון שרון, דוברות הכנסת

מפלגת כחול לבן הודיעה כי תקודם בהסכמה עם הליכוד הצעת חוק שלפיה יועבר תקציב המדינה לשנת 2020 עד ל-31.12.20, דחייה של שבוע, והתקציב לשנה הבאה, 2021, יאושר עד לתאריך 5.1.21. כלומר שבועיים אחר כך. לפי הצעת החוק, אם לא יועברו תקציבים אלו עד למועד הנקוב הכנסת תתפזר והבחירות יתקיימו ב-23.3.21.

מכחול לבן נמסר כי בד בבד עם קידום תהליך החקיקה ימשך המו"מ עם הליכוד בניסיון לשמר את הקואליציה. "נמצה את הניסיון להביא לממשלה מתפקדת, עם תקציב שמיליוני ישראלים זקוקים לו כעת, מינויים ושמירה על שלטון החוק והיעדר השפעה של ראש הממשלה על משפטו". בכחול לבן מדגישים עניין זה על רקע הביקורת שספגו בשל הנכונות להיענות למקצת דרישות נתניהו לצמצום סמכויות שר המשפטים.

בהודעה נאמר עוד כי "אם לא יושגו הבנות במסגרתן ימולא ההסכם הקואליציוני ואזרחי ישראל יזכו לממשלת אחדות מתפקדת שמתנהלת בשיתוף פעולה כנדרש ותוך שמירה על הדמוקרטיה ושלטון החוק, נמשוך את הצעת החוק והכנסת תפוזר ביום שלישי הקרוב".

בכחול לבן מבהירים כי הצעת החוק נועדה לאפשר דיאלוג עם הליכוד עד יום שךישי בערב. כלומר אם לא יהיו הסכמו בנושאים שבמחלוקת, תיפסק מלאכת הכנת חוק דחיית התקציב, והכנסת תפוזר אוטומטית. כך שישנם שני שלושה מועדי אולטימטום: האחד עד יום שלישי להגעה להסכמות, השני ב-31.12 לאישור תקציב 2020 והשלישי ב-5.1 לאישור תקציב 2021. לא ברור כיצד ניתן יהיה לאשר תקציב זה שכן לכך נדרשים הבאה לאישור ממשלה וכנסת בשלוש קריאות ובוועדת הכספים, תהליך שבשגרה אורך לפחות חודשיים. המשנה המתבקשת היא שבשבועיים הללו תועבר עוד חקיקה לדחייה נוספת שתאפשר דיון בתקציב, משמע עד לסוף חודש ינואר לפחות.

הודעת כחול לבן נמסרה לאחר שבמשא ומתן המתווה הזה הוסכם, ויובא לאישור הממשלה ומשם לכנסת. חברי הכנסת של הקואליציה קיבלו צו 8 לשהייה בכנסת מהבוקר עד שלישי בלילה, מועד פקיעת האולטימטום ופיזור הכנסת.

בכחול לבן נמשכים חילוקי הדעות אודות דרישות הליכוד, שעיקרן העברת סמכות בחירת פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה למליאת הממשלה, וכן שינוי ברוב הנדרש לבחירת שופטים משבעה לשמונה - כך שמתחייבת תמיכה של נציגי הקואליציה. בין יו"ר המפלגה בני גנץ לשר המשפטים אבי ניסנקורן יש פער רב, כאשר גנץ מוכן להסכמה ולו לחלק מדרישות הליכוד, ואילו ניסנקורן דוחה את כולן על הסף.