ג'ק מא הציע לסין חלק בענקית הפיננסים אנט כדי לפייס את הממשל

בניסיון להציל את יחסיו עם רשויות התקינה הסיניות בפגישה שנערכה לפני כחודשיים, אמר המיליארדר הסיני כי הוא מוכן לעשות מה שהמדינה צריכה ממנו

ג'ק מא / צילום: רויטרס
ג'ק מא / צילום: רויטרס

כאשר ניסה ג'ק מא לשקם את יחסיו עם בייג'ינג בתחילת נובמבר, הציע המיליארדר הסיני למסור חלקים מענקית הטכנולוגיה הפיננסית שלו, קבוצת אנט (Ant Group), לממשלה הסינית, כך אומרים אנשים המכירים את הנושא.

"אתם יכולים לקחת כל אחת מהפלטפורמות של אנט, אם המדינה זקוקה לה", מא, האיש העשיר בסין, הציע בפגישה יוצאת דופן עם רגולטורים, כך אמרו האנשים.

ההצעה, שלא דווח עליה עד כה, נראית כסוג של "מיאה קולפה" (הודאת אדם בּאשמתו) מצד מא, אשר מצא עצמו בעימות עם פקידים מהבנק המרכזי של סין ועם סוכנויות המפקחות על אגרות חוב, בנקאות וביטוח. הפגישה נערכה ב-2 לנובמבר, כמה ימים לפני שקבוצת אנט הייתה אמורה להיות מונפקת במה שאמורה הייתה להיות ההנפקה הגדולה ביותר בעולם.

מא הרגיז את בייג'ינג באוקטובר כאשר יצא נגד קמפיין הדגל של הנשיא שי ג'ינפינג לשלוט בסיכונים פיננסיים, ואמר שהיוזמה הממשלתית חונקת את החדשנות. כעת, זימנו אותו הרגולטורים לפגישה על מנת להשמיע את חששותיהם לגבי המודל העסקי של אנט.

הצעת הפיוס שלו בפגישה לא הצליחה להציל את ההנפקה ומאז, בייג'ינג הגבירה את המאמצים לרסן את ענקיות הטכנולוגיה הסיניות. "קבוצת אנט לא יכולה לאשר את פרטי הפגישה שנערכה עם רגולטורים ב-2 לנובמבר מפני שהיא הייתה סודית", אמר דובר של החברה.

"סין כבר למעשה החלה להלאים חלק מהתשתית הפיננסית שאנט בנתה"

השהיית המכירה של מניות אנט בשווי יותר מ-34 מיליארד דולר, אחרי הפגישה ב-2 לנובמבר, הייתה רק ההתחלה. אחריה הגיעו שלל פעולות נגד מה שמכונה "כלכלת הפלטפורמה" או עסקים מבוססי אינטרנט שחברות טכנולוגיה גדולות תומכות בהם.

הנשיא שי הורה לרגולטורים הסינים באופן אישי לחקור את הסיכונים שמציבה אנט, כך אמרו פקידים סינים המכירים את הנושא, ולעצור את ההנפקה של אנט.

אנשים הקרובים לרגולטורים הסינים אמרו שלעת עתה לא התקבלה החלטה לגבי ההצעה שהציע מא. תוכנית אחת הנשקלת כוללת אכיפת תקנות מחמירות יותר על אנט, אמרו. בתסריט כזה, בנקים של המדינה או משקיעים מדינתיים אחרים יקנו חלקים מאנט על מנת לכסות גירעונות שיווצרו בעקבות התקנות המחמירות יותר.

"המדינה הסינית כבר למעשה החלה להלאים חלק מהתשתית הפיננסית שאנט בנתה, כמו מערכת התשלומים בין בנקים שהפכה ל-NetsUnion", אמר מרטין צ'ורזמפה, עמית מחקר במכון פיטרסון לכלכלה בינלאומית המתמחה בתחום הטכנולוגיה הפיננסית של סין. הוא דיבר על החברה אשר כיום נשלטת על ידי הבנק המרכזי אשר סולקת עסקאות בין בנקים לספקיות תשלומים מצד שלישי. "כך שיש תקדים להלאמת פלטפורמות שנראה כי הן משרתות מטרות מדיניות חיוניות".

הממשלה בהנהגת שי הראתה נכונות בשנים האחרונות לרסן קונגלומרטים פרטיים שהיא רואה כלא ממושמעים - אפילו אם נראה שמייסדיהם בלתי ניתנים להבסה מבחינה פוליטית.

לדוגמה, קבוצת Dalian Wanda בהנהגת טייקון הנדל"ן וואנג ג'יאנלין, הוכרחה למכור נכסים, לצמצם את עסקיה ולהחזיר הלוואות לבנקים. קבוצת הביטוח Anbang, עוד חברה פרטית גדולה, הייתה נתונה להשתלטות מצד המדינה, ומייסדה וו שיאוהואי נכלא לתקופה של 18 שנים באישומי מרמה ומעילה בכספים. בנוסף, קבוצת HNA, תאגיד של חברות תעופה ומלונות, הייתה צריכה לסגת מרכישות אגרסיביות שביצעה מחוץ לסין ולמכור נכסים.

עד לאחרונה, למא היה גם מוניטין של קשרים פוליטיים שטיפח במשך השנים. הוא לא הופיע בשום הופעה ציבורית מאז הנאום שלו ב-24 לאוקטובר.

להנהגה לא נוח עם כמות ההשפעה שענקיות כמו עליבאבא צברו

במשך שנים, חברות כמו אנט וענקית המסחר באינטרנט קבוצת עליבאבא, שתיהן נשלטות בידי מא, וגם חברת האינטרנט Tencent, נהנו מעצמאות יחסית מהממשלה כאשר בנו והרחיבו את מערכת התשלומים, הלוואת הכספים ועסקאות נוספות המתבצעות באינטרנט.

בעזרת התוכנה WeChat ואפליקציות אחרות שפיתחו חברות אלה, מיליוני צרכנים סינים ובעלי עסקים קטנים יכלו לבצע רכישות, לקרוא למונית, להוציא לפועל השקעה או אפילו לבקש הלוואה, כל זה בהחלקה על גבי מסך הטלפון. חברות כמו עליבאבא ו-Tencent נעשו כל כך מצליחות שמנהיגים סינים, כולל ראש הממשלה לי קקיאנג, מהללים את השימוש באינטרנט ובביג דאטה כחיוניים על מנת להניע צמיחה כלכלית עתידית.

יחד עם זאת, ההנהגה בבייג'ינג מאותתת שלא נוח לה עם כמות ההשפעה והעושר שצברו חברות אלה, כמו גם הסיכונים הכרוכים בפעולותיהן שאינן נתונות לרגולציה חזקה, למשל ההלוואות באינטרנט שקבוצת אנט של מא הפכה לפופולריות. בנוסף, היו מקרים בהם חברות הטכנולוגיה סיבכו את ניסיונות הממשלה להשתמש במידע ובטכנולוגיה על מנת לשלוט בחברה הסינית.

בנובמבר, פרסמה סין טיוטה לתקנות חדשות שנועדו למנוע מהחברות האלה אפשרות לשלב כוחות ולשתף מידע רגיש על לקוחות, לחתום על הסכמים שיחסמו מתחרות קטנות יותר או לנקוט באמצעים אי-תחרותיים אחרים. מוקדם יותר החודש, בפגישה של הפוליטביורו של המפלגה הקומוניסטית בראשות הנשיא שי, החליט השלטון לחזק את המאמץ למנוע מונופולים בשנה הבאה ו"למנוע את התרחבות ההון באופן לא מסודר" - מסר שנראה כמנבא צעדי ענשיה נגד ענקיות האינטרנט.

פקידים סינים אומרים שהממשל מודאג בייחוד מזה שיזמים בולטים כמו מא ימשיכו למשוך הון ויחשפו את המערכת הכלכלית לסיכונים גדולים יותר.

אפילו לפני שנבלמה הנפקת קבוצת אנט, למשל, רגולטורים חששו מההתלהבות היתירה סביב ההנפקה. מכירת המניות הייתה מעניקה לחברה ערך הגבוה מערכן של חברות דומות כמו JPMorgan Chase וקבוצת גולדמן סאקס.

"הסיכויים של הלאמה של לפחות חלק מהחברה אינם אפס"

מעט לאחר פגישת הפוליטביורו, רשות ההגבלים העסקיים הסינית הטילה על עליבאבא ועל חברת בת של Tencent קנס על כמה רכישות שנעשו בשנים קודמות - שוב, בסימן ברור שהימים בהם היה לברות חופש לפעול כרצונן באו לקיצם.

למגמה מקבילות במקומות אחרים בעולם. ארה"ב, למשל, מרחיבה את החקירות בנושא הגבלים עסקיים נגד פייסבוק וגוגל על מנת לקבוע האם הן התשמשו לרעה במעמדן המוביל ברשתות חברתיות ובחיפושי אינטרנט, בהתאמה, בתוך כלכלת האינטרנט.

יחד עם זה, במקרה של סין, יוזמות בבעלות מדינתית שולטות בתחום התקשורת, שירותים פיננסיים, חברות תעופה, אנרגיה וסקטורים נוספים. בכך שהוא מדגיש את ה"אנטי-מונופוליות" כעת, נשיא סין שי מכוון באופן ברור לענקיות האינטרנט שצברו כמויות עצומות של נתונים על מיליוני צרכנים ועסקים סיניים.

היו מקרים בהם עליבאבא ו-Tencent שעו לדרישות השלטונות ורשויות אחרות לספק מידע על משתמשים, אך רוב הזמן החברות נמנעו מלשתף את הממשלה בכמויות מידע שיכלו לעזור לה בדרכים אחרות, למשל בבניית מערכת לדירוג אשראי לצרכנים הדומה למערכת FICO המשמשת בארה"ב.

לבנק המרכזי במדינה ולמלווי כספים מסורתיים אין גישה ישירה ללקוחות המוציאים כסף בחופשיות כפי שיש לקבוצת אנט. אפליקציית Alipay של החברה משמשת כמיליארד סינים, מה שאפשר לה לאסוף כמויות עצומות של מידע על צרכנים ולהשתמש באלגוריתמים שנבנו בתוך החברה על מנת להעריך את כוח הקנייה של כל לקוח ולקוח. אך המידע שבידיה לא שולב עד כה במערכת דירוג האשראי של הבנק המרכזי, ופערי מידע כאלה ממצבים את אנט כשותפה בעלת ערך על מנת לייצר הלוואות מיקרו לבנקים, במיוחד לקטנים יותר. בתמורה, אנט תגרוף לעצמה רווח נאה.

לעת עתה, רגולטורים דנים האם Alipay וחלקים אחרים מהעסק של אנט מהווים תחרות מונופוליסטית ואם כן, באיזה פעולות לנקוט מול הקבוצה.

"הסיכויים של הלאמה של לפחות חלק מהחברה אינם אפס", אמר יועץ של הממשלה בבייג'ינג.