נטוורקינג: איך עושים את זה בלי להיפגש

כדי ליצור קשרים עסקיים בעידן המגפה, אנשים צריכים לפתח ולטפח יחסים אונליין, וזה אומר לוותר על אסטרטגיות ישנות • ד"ר אלכסנדרה סמואל, מחברת הספר "Work Smarter With Social Media", מסבירה איך עושים את זה נכון • ניהול וקריירה, מדור חדש

נטוורקינג אונליין / צילום: Shutterstock
נטוורקינג אונליין / צילום: Shutterstock

תקופת הקורונה טרפה את הקלפים בשוק העבודה. מנהלים ועובדים כאחד נאלצים לעכל שינויים מהירים ולהסתגל אליהם תוך כדי תנועה. איך מנהלים ומתנהלים בעולם כזה? במדור החדש "ניהול וקריירה" נציג בפניכם את מיטב המומחים שיציעו דרכים להתמודד עם עולם העבודה המשתנה, או לכל הפחות ייתנו לנו כמה נקודות למחשבה

בימים שבהם אי-אפשר ללחוץ ידיים, ללכת לכנס או להיפגש במסעדה, קשה לעשות נטוורקינג באופן אפקטיבי, אבל הקשרים הללו נחוצים לנו לעשיית עסקים, להתפתחות המקצועית שלנו ולרווחה האישית שלנו, כפי שהקורונה הזכירה לכולנו.

החדשות הטובות הן שעדיין ניתן לפתח יחסים ולהעמיקם, אתם רק צריכים לחשוב מחדש על האופן שבו תעשו זאת. אני יודע, כי כבר עשיתי את זה. אף שהייתי פעם חסידה נלהבת של נטוורקינג פנים אל פנים, נסיבות גאוגרפיות ומשפחתיות הביאו לכך שבעשור האחרון רוב הנטוורקינג שלי נעשה ברשת. והקשרים שפיתחתי כך היו משמעותיים ובעלי ערך לפחות כמו הקשרים שרקמתי בעבר.

הנה כמה מהאסטרטגיות שעזרו לי לאורך השנים ועשויות לסייע גם לכם.

1. העדיפו איכות על כמות

בואו ננפץ מיתוס: נטוורקינג אונליין כרוך בטוויית רשת עסקית רחבה. אל תתפתו לאשליה שאתם יכולים ליצור המון קשרים חדשים בזמן שאתם נמצאים אונליין. חישבו במונחים של איכות, לא של כמות.

ב"איכות", אני לא מתכוונת לכך שתסתכלו על מדדים כמו כמה עוקבים יש למשפיען מסוים. אני מתמקדת באנשים שהעבודה שלהם מעניינת או מעוררת השראה, שהפוסטים שלהם מהדהדים אצלי או שהחיים והניסיון המקצועי שלהם נותנים לי נקודת מבט רעננה. זה עובד גם הפוך. אני רושמת לעצמי אנשים שעוקבים אחריי ברשת או משתפים מאמרים שלי. סריקה מהירה של קורות החיים שלהם או הפיד שלהם בדרך כלל מאפשרת לי לדעת אם יש לנו תחומי עניין משותפים. במקרה כזה, יש טעם שאעקוב אחריהם חזרה ואם אזדמן לעיר מגוריהם אציע פגישה (היום אציע שיחת טלפון או שיחת וידיאו במקום).

ברשתות חברתיות, אני משתמשת ברשימות או בתכונות כמו "See First" כדי להתמקד במספר מצומצם של אנשים מעניינים או בעלי ערך מבחינתי, כך שאוכל להיות איתם בקשר באופן קבוע. קל ליצור קשרים חדשים באינטראקציה קבועה עם 10 אנשים יותר מאשר באינטראקציה עם 100 אנשים שנעשית לעתים רחוקות.

אני מוציאה את עצמי מרשימות תפוצה במייל, כך שהאימיילים שאני מקבלת מקולגות ומחברים לא יאבדו בים המיילים. אני מגיבה ועונה לפוסטים מאותם אנשים, שוב ושוב, כך שיש הרגשה שאנחנו מנהלים שיחה ארוכה אחת.

רבים מהיחסים האלה מניבים לבסוף דיבידנדים מקצועיים. מצאתי לקוחות, הזדמנויות להרצאות, במות כתיבה חדשות ועובדים מוערכים רק באמצעות הקשרים שפיתחתי מתוך חיבה, בלי שהייתה לי מטרה מסוימת בראש.

2. היו נאמנים לעצמכם באופן שאתם יוצרים קשרים

האם אנשים נדהמים מהאינטלקט שלכם? חישבו איך לשתף "חטיפים" קלים לעיכול מהחוכמה שלכם בפוסטים או בעדכונים. אם אתם זוהרים בדיון אחרי שיחה או הרצאה, חפשו אירועים וירטואליים שמתארגנים סביב מובילי מחשבה, שיש בהם הזדמנויות רבות לשיחה בין עמיתים או לשאלות ותשובות.

האם אתם כובשים אנשים בחום ובחן שלכם? התמקדו קודם כול ביצירת קשרים אישיים עם יחידים. אם אתם במיטבכם כאשר אתם אחד על אחד, דלגו על אירועי אונליין ועל קבוצות, וצרו קשר ישירות עם אנשים שאתם רוצים לפגוש ובקשו פגישה טלפונית או שיחת וידיאו על נושא שמעניין את שניכם. או שאתם מאלה שמדהימים אחרים בנוכחות גדולה מהחיים וזוהרת? אם כך, אתם בין המעטים שלא יכולים להרשות לעצמם לאמץ את אורח החיים החדש שכולל סווטשירטים ורקע של מטבח כאוטי. תצטרכו לדאוג לכך שאיכות הכוכב שלכם תעבור בשיחת וידיאו. 

העיקרון הזה נכון גם לבניית הקשרים אחרי שצלחתם את שלב ההיכרות הראשונית. אם אתם בדרך כלל מפלסים את דרככם במסיבת קוקטייל או ארוחת צהריים על ידי עריכת היכרות בין אנשים שונים, תוכלו לאמץ את האסטרטגיה הזאת גם בעולם המקוון (רק ודאו שביקשתם אישור משני הצדדים לפני שתשלחו את מייל ההיכרות ביניהם).

אם אתם ידועים ביכולת ההקשבה שלכם, זיכרו שניתן להקשיב לאנשים גם בלי להיות באותו חדר. התקשרו לאנשים לשאול לשלומם או "הקשיבו" אונליין על ידי שיתוף פוסטים ועדכונים של אחרים, בלוויית הערה אישית שלכם, כך שיהיה ברור שאתם באמת מתעניינים במה שיש להם לומר.

ואם אתם מעדיפים לבנות קשרים בעזרת פגישות חוזרות, כמו ארוחות צהריים חודשיות, אתם יכולים לחפש אחר שיחות צ'אט שמתקיימות במועדים ובזמנים קבועים ברשתות חברתיות. ייתכן שכדאי לכם להתחיל בקבוצות/ערוצים/האשטגים הקשורים לקבוצות הנטוורקינג החביבות עליכם אופליין. כך אתם בונים על מערכות יחסים קיימות.

3. העצימו את קולם של אנשים אחרים

קל לראות בנטוורקינג אונליין חבורה של אנשים שזועקת לתשומת לב. לכן תוכלו להתבלט אם תעצימו קולות של אנשים אחרים במקום רק להתחרות על ההזדמנות להישמע. שתפו דברים של אחרים, אולי עם הערה משלכם, ותדאגו שזה יהיה לפחות חצי ממה שאתם משתפים. זה יגרום לאנשים לרצות להיות איתכם בקשר. 

הגישה הזאת היא גם דרך טובה ליצור קשר עם אדם משפיע או קולגה מפורסם. אחד הדברים המדהימים ברשתות החברתיות הוא שאתם יכולים להכיר כך את האנשים שמעוררים בכם השראה. נסו לשתף מאמר של מנהיג עסקי שאתם מעריכים, בליווי תובנות שלכם מדוע עבודתו משמעותית עבורכם ומדוע אתם מעריכים אותו. רק אל תעשו זאת לעתים קרובות. אין דבר מרתיע יותר מפיד שנראה כאילו תייגת כוכב בתעשייה אחר כוכב בתעשייה.

כשתתחילו לעקוב אחרי אנשים עם נוכחות עסקית גדולה, ודאי תשימו לב שנדיבות מתדלקת נדיבות. אנשים שמשתפים בידע ובתובנות שלהם נוטים לצבור עוקבים רבים יותר. אז לצד שיתוף קולות של אחרים, שתפו גם אתם ברעיונות שלכם - בעדכונים, בפוסטים, בסרטוני וידיאו ובשיחות.

4. חפשו דרכים לעזור לאחרים

בזמנים שבהם אנשים רבים נאבקים מבחינה כלכלית, מקצועית או רגשית, מיילים מכירתיים, לדוגמה, עשויים להיתפס כחסרי רגישות. פרויקט שירות לקהילה עשוי להיטיב איתכם.  

זה מה שאני גיליתי כאשר השקתי אתר קטן לתמיכה בזמן המגפה. הוצאתי מייל לרשימת תפוצה של עמיתים, שאני חברה בה במשך שנים, וקיבלתי כמה הצעות לתמיכה בהתנדבות. מצאתי כמה אנשים ששיתפו פעולה - אנשים שקודם לכן הכרתי רק כחברים ברשת חברתית. וחברת התוכנה שהקצתה בנדיבות כמה מעובדיה לפרויקט הרוויחה לבסוף - לדוגמה, כך היא חשפה את התוכנה לקבוצה חדשה של משתמשים. המאמצים האלה לא היו חלק ממהלכי נטוורקינג, אבל המאמץ הפשוט לנסות לעשות טוב הביא אותנו יחד וסיפק יתרונות מקצועיים.

הרצון לשרת אחרים צריך להנחות אותנו בנטוורקינג אונליין ככל האפשר. פנים אל פנים, אפשר לחמוק עם כמה בקשות ישירות לטובות, אם הן מוגשות בטקט ובחן. אונליין, קל להרגיש שהבקשות הזורמות הן כמו מצור של תבת המייל.

במקום לחשוב במונחים של "בנק טובות", חישבו איך אתם יכולים להיות האדם שאחרים מודים על היכרותם עמו ונלהבים להיות בקשר איתו. ביחנו את הכישורים, הידע ומערכות היחסים שלכם, וחישבו היכן הם יכולים להיות בעלי ערך באופן מיוחד.

אם אתם אנשים טכנולוגים, אולי תוכלו לסייע לאדם או לארגון שמתקשים להעביר את פעילותם לאונליין; אם אתם ידועים ברוגע המידבק שלכם, אולי תוכלו להצטרף לצוות שחבריו בסטרס רב ולהפחית את רמות החרדה. גם אם אתם בדרך כלל גובים כסף לפי שעת עבודה, זה הזמן להקצות חלק מהשעות לעבודת פרו בונו עבור אנשים, מטרות וארגונים שאכפת לכם מהם, או להציע עזרה לאנשים וארגונים שהייתם רוצים להכיר.

5. תשכחו מההפרדה בין יחסים אישיים ליחסים מקצועיים

רבים מאיתנו למדו לשמור על ענייניות ומקצועיות במקום העבודה, אבל אונליין, כל המקצועיות הזאת עוברת כקרה ומחושבת. במקום זאת, תנו לעצמכם להיות חמים, אנושיים. תמשכו אליכם אנשים רבים יותר אם תיראו כאדם אמיתי. הוויתור על הקו שמפריד בין "איש קשר עסקי" ל"חבר" אומר שתיצרו מערכות יחסים חזקות וממושכות יותר.

אנחנו נמצאים בתקופה רגשית ומחוברת באופן יוצא דופן, וזה אומר שאנשים בדרך כלל יקבלו בפתיחות ביטויי חיבה וכנות. כן, אתם יכולים לכתוב לקולגה שלא דיברתם איתו במשך שנים כדי להגיד לו שאתם מצטערים שהקשר איתו אבד. כן, אתם יכולים לכתוב מכתב לכוכבת של הרצאת הטד המועדפת עליכם כדי להגיד לה שהיא השפיעה על הגישה שלכם למשבר הזה. אם תאפשרו לעצמכם להיות לא רשמיים ופגיעים, סביר יותר להניח שתיצרו קשרים אנושיים, שיהפכו לכנים ומתמשכים.

אני שכחתי את המקורות העסקיים של כמה מהקשרים החברתיים שלי בים של אינטראקציות סביב אתגרי הורות, סדרות טלוויזיה מועדפות או קיטורי טכנולוגיה. התערובת הזאת של אינטראקציה מקצועית ואישית הופכת את אנשי הקשר והקולגות לחברים ויוצרת תחושה של חברות אמיתית וחיבה. אולי תחשבו שכל הפוסטים שלי בפייסבוק על הקשיים עם הילדים או על רגעי חרדה ישחקו נגדי בהקשר העסקי, אבל נראה שהם גרמו להרבה אנשים להרגיש שאכפת להם ממני.

הכותבת היא חוקרת טכנולוגיה ומחברת הספר "Work Smarter With Social Media"