ג'ונסון: חצי מיליון בריטים כבר חוסנו; פועל לבטל איסור כניסת משאיות לצרפת

ראש ממשלת בריטניה התייחס הערב לשיבושים החמורים בסחר לאחר שצרפת אסרה על כניסת משאיות בשל המוטציה לקורונה שהתגלה בבריטניה • ג'ונסון שוחח עם מקרון ואמר כי הוא מעריך ש"הבעיה תיפתר בשעות הקרובות"

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הערב / צילום: Associated Press, Tolga Akmen
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הערב / צילום: Associated Press, Tolga Akmen

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון כינס הערב (ב') מסיבת עיתונאים שבה עידכן את הציבור בנוגע לשיבושים החמורים בסחר עם אירופה, בשל העובדה כי צרפת ומדינות אחרות סגרו את הגבול לתנועה מבריטניה, כולל משאיות-משא, מעבורות ומטוסים. ג'ונסון אמר כי שוחח ישירות עם נשיא צרפת עמנואל מקרון וכי הוא מעריך כי "הבעיה תיפתר בשעות הקרובות".

לפי הדיווחים מצרפת, מקרון דרש מג'ונסון כי בריטניה תציע לנהגי המשאיות בדיקות קורונה מהירות בצד האנגלי של התעלה, וכי רק נהגים עם בדיקות שליליות יוכלו לעלות על המעבורות ולרדת מהן בצד הצרפתי. עם זאת, לא ברורה היכולת לבצע בדיקות מהירות כאלה בין-לילה, כדי לחדש את המסחר.

צרפת הטילה אמש ב-23:00 איסור כניסה לשטחה של משאיות הבאות מבריטניה, ששיבש היום את התנועה ואת המסחר בין הממלכה המאוחדת ליבשת והעלה חשש מתורים של אלפי משאיות בנמלים וממחסור בסחורות בשני הצדדים. בינתיים חודשה התנועה מצרפת לבריטניה, אולם לא ברור אם נהגי משאיות ירצו להיכנס לתוך הממלכה המאוחדת ללא הבטחה כי יוכלו לחזור.

השיבושים חלים במקביל למשא ומתן של הרגע האחרון על הסכם סחר שנועד למנוע תוהו ובוהו בנמלים בעקבות הטלת מכסים ומסים מה-1 בינואר 2021, מועד הפרישה בפועל של בריטניה מאיחוד. לדברי שר התחבורה הבריטי, מנגנונים שגובשו כדי להתמודד עם המהומה הצפויה אז מופעלים כעת, ומונעים פקקים משמעותיים באזור. "אנחנו פועלים כדי לפתור את המצב מהר ככל האפשר", אמר ג'ונסון בנוגע לשיחתו עם מקרון, הנמצא בבידוד אחרי שאובחן כחולה בקורונה. ג'ונסון הבהיר כי השניים הסכימו לא לדון בנושא הברקזיט, משום שהדבר נמצא בדיונים על ידי נציגי האיחוד ובריטניה.

ג'ונסון עידכן כי כחצי מיליון בריטים כבר חוסנו בשבועיים האחרונים נגד קורונה, בחיסון של חברות ביונטק-פייזר, והיועץ המדעי של הממשלה פטריק ואלאנס שב והבהיר כי "אין שום עדות לכך" שהמוטציה החדשה שמתפשטת בדרום אנגליה ובלונדון תפגע ביעילות של החיסון. ואלאנס אמר כי להערכתו יש כבר מקרים של המוטציה החדשה ברחבי בריטניה. המקרה הראשון תועד כבר באוקטובר, על סמך בדיקה שנעשתה בספטמבר, וואלאנס אמר כי "הולך ונהיה ברור שהמוטציה אחראית להתפשטות המהירה בזמן האחרון".

הבידוד של בריטניה מחריף בשל חשש בעולם מהתפשטות של מוטציית נגיף הקורונה שהתגלתה במדינה, ושלפי הרשויות הבריטיות עשויה להיות מדבקת יותר. גם גרמניה הצטרפה אתמול (א') לשורת המדינות שאסרו על תנועת מטוסי נוסעים מהממלכה המאוחדת ליבשת. נוסעי טיסה מלונדון שנחתו אמש בהאנובר עברו בדיקות PCR לגילוי הנגיף ויצטרכו לשהות במתחם מאולתר בשדה התעופה עד לתוצאות היום.

מספר המדינות באיחוד האירופי שאוסרות על טיסות מבריטניה באופן מיידי התרחב בשעות האחרונות, וכולל את דנמרק, איטליה, שוויץ, פורטוגל, בלגיה, אוסטריה, בולגריה, פינלנד, רומניה, שבדיה, קרואטיה, הולנד, אסטוניה, ליטא ולטביה. ברחבי העולם, אפילו איראן, מוקד התפרצות קורונה משמעותי בשנה האחרונה, הודיעה כי תעצור לשבועיים את כל הטיסות מבריטניה. טורקיה ומרוקו פירסמו הודעות דומות.