אירופה נסגרת: "זה יהיה חג המולד הגרוע ביותר מאז מלחמת העולם השנייה"

מדינות אירופה חששו מגל שני, אבל לא העריכו שהתחלואה תהיה כה גבוהה עד כדי כך שהן יאלצו למנוע מתושביהן לחגוג את חג המולד • בריטניה, איטליה, גרמניה וצרפת נוקטות באמצעים שונים כדי שהחג לא יהפוך לאירוע הפצה מגה-המוני ברחבי היבשת

בריטניה / צילום: Associated Press, Stefan Rousseau
בריטניה / צילום: Associated Press, Stefan Rousseau

לפני שמגפת הקורונה שינתה את החיים באירופה, תושבי ברלין היו רגילים לראות את התור המשתרך בסופי השבוע בכניסה למועדון ה"קיט קט", אחד מסמלי חיי הלילה של בירת גרמניה, או מחוצה לו בימי ראשון כאשר המבלים המתינו למוניות שייקחו אותם הביתה. המועדון סגר את שעריו כבר באביב, בגלל החשש שיהפוך למוקד הדבקה המוני בקורונה. אבל בסוף השבוע האחרון שבו ונצפו תורים עצומים בכניסה אליו, אחרי שהושק מחדש בתור תחנה לבדיקות קורונה מהירות. בשבת, תור מסודר של מאות מטרים נמתח לאורך הרחוב המוביל אליו, ומאות בני אדם עטופים היטב בגלל הקור חיכו לתורם.

גרייסון, צעיר אמריקאי החי בברלין עם אשתו הגרמנית, היה אחד מאלו שקבעו תור מוקדם באינטרנט, אבל נאלצו להמתין בחוץ. הוא סיפר כי הוא החליט להיבדק יחד עמה לפני שהם נוסעים לחגוג את חג המולד עם הוריה המבוגרים השבוע. "אני כבר חליתי בקורונה במרץ, כך שאין הרבה סיכויים שאני חולה שוב, אבל אנחנו לא רוצים לקחת סיכון", סיפר. הזוג ישלם 50 אירו בעבור בדיקה מהירה שאת תוצאותיה הם יקבלו בתוך חצי שעה למייל, וייצאו לדרך. כמוהם, רבים בתור הם צעירים שהחליטו להיבדק לפני שהם נוסעים הביתה לחג המולד.

הבדיקות המהירות לפני החגיגות המשפחתיות הן רק פן אחד הממחיש עד כמה שונה יהיה חג המולד השנה באירופה מאלו שלפניו. שווקי חג המולד ברוב מדינות אירופה בוטלו, והתושבים שרגילים לפצות על החשיכה המתגברת באוכל לוהט וביין חם עודדו להישאר בבית; אתרי הסקי לא נפתחו השנה ומשפחות שרגילות לבלות את החג יחד בגלישה ביטלו תוכניות.

רבים חזרו בהם ברגע האחרון מהתוכנית להיפגש עם המשפחה מחשש להדבקה או בגלל החוקים החמורים, שמדינות אירופה אימצו כדי למנוע התפשטות חמורה יותר במהלך החג ואחריו. "מי שארז את המזוודות - שיפרוק אותן", הבהיר היועץ המדעי לממשלת בריטניה, פטריק ואלאנס, על רקע העוצר שהוכרז על לונדון במהלך החג.

אירופה: 130 אלף מקרים ליום

הסיבה העיקרית להגבלות היא המספרים ההולכים וגדלים של מקרי קורונה ברחבי אירופה. החששות, שהושמעו בקיץ לפיהם הגל השני שיכה ביבשת בחורף יהיה חמור מהגל הראשון, התממשו במלואם. 27 אלף מקרי קורונה חדשים ביום בממוצע בבריטניה, 23 אלף מקרים בגרמניה, 16 אלף מקרים באיטליה, מספרים דומים בצרפת ובספרד ושיעור תחלואה דומה במדינות קטנות יותר - הן הרקע העגום לחג המולד האירופי, שנחגג בערב ה-24 בדצמבר ובמהלך ה-25 בדצמבר. תמונת המצב הכוללת באיחוד האירופי - 130 אלף מקרים חדשים ו-3,412 קורבנות קורונה ביום - לא מסייעת לאווירת החג.

בגרמניה, הרשויות התעשתו ברגע האחרון ופעלו כדי לצמצם את המפגשים בחג המולד. קמפיינים ציבוריים ופוליטיקאים קראו ל"הגן על סבא ועל סבתא", ותושבים נקראו להישאר בבית. התוכניות והאישורים שפורסמו רק בנובמבר לגבי פגישה אפשרית של עשרה בני אדם ממשקי בית שונים עם מספר בלתי מוגבל של ילדים, הוחלפו בהגבלות על התכנסות של שלושה עד חמישה בני אדם בלבד, אם התושבים יקשיבו להנחיות.

גרמניה / צילום: Associated Press, Christoph Soeder
 גרמניה / צילום: Associated Press, Christoph Soeder

הומור שחור איפיין את הימים האחרונים בתקשורת הגרמנית. הגרמנים רגילים לחגוג בדצמבר את ה"אדוונט" - החודש שלפני חג המולד שרצוף במתנות ובטקסים ומסתיים בהילולת המתנות המסורתית של חג המולד. אבל השנה, כל תאריך הביא אתו חדשות רעות - "אדוונט מהגיהינום", קראו לו כלי התקשורת. קריקטורה שהופיעה ב"שפיגל" בסוף השבוע הציגה גרמני שפותח את הדלת למלאך המוות, תחת הכותרת "בגל הרביעי": "סבתא שלי?" תהה הגרמני?, "לא, העסק שלך", עונה המלאך.

איטליה: הגבלות חמורות במיוחד

באיטליה, החליטה הממשלה להטיל החל מהשבוע ועד לסוף עונת החגים ב-6 בינואר את ההגבלות החמורות ביותר שיושמו בה מאז הסגר ההדוק של מרץ. נאסרה התנועה בין חלקים שונים של המדינה למעט לצרכי עבודה, בריאות או חירום, ומה-24 בדצמבר ייאסר אפילו על תושבים לעזוב את עירם (עם כמה חריגות אפשריות).

איטליה / צילום: Associated Press, Luca Bruno
 איטליה / צילום: Associated Press, Luca Bruno

בנוסף, עוצר לילי מעשר בלילה ועד חמש בבוקר הוטל על כל המדינה. חלק ממפגשי חג המולד מותרים משום ההנחיות המבלבלות שמתירות נסיעה אחת זוגית ביום כדי להיפגש עם אחרים. הכנסיות יהיו פתוחות אולם יצטרכו להישמע להגבלות מרחק וחבישת מסכות וכמו כל החנויות והעסקים - הן ייאלצו לסגור את שעריהן בעשר בלילה.

למעשה, המיסות ואירועי חג המולד המתקיימים בכנסיות ברחבי אירופה הם גורם המדאיג מאוד את הרשויות. מזג האוויר אינו מאפשר לקיים טקסים בחוץ, ובעבור רבים, חג המולד הוא אחד מהמועדים היחידים שבהם הם הולכים לכנסיה, לרוב בערב.

בוותיקן הקדימו והבהירו כי האפיפיור יקיים את טקסי חג המולד ללא נוכחות ציבור, אך הוא עדיין צפוי לשאת את הברכה המסורתית ממרפסת משכנו בוותיקן. באירלנד ידרשו חלק מהכנסיות רישום מראש. בגרמניה הן יהיו כפופות להוראות מדינות המחוז מבחינת מספר המתפללים המותר וחלק מהכנסיות יעבירו את המיסות בשידור חי ב"זום". הרשויות בגרמניה גם הזהירו מפני שירה משותפת, גורם סיכון להדבקה בגלל כמות הנגיפים הננשפים בעזרת חלקיקי רוק.

באוסטריה מתכננות הרשויות סגר שיחל יום לאחר חג המולד (26 בדצמבר) ויימשך חודש, במטרה לבלום את הזינוק במקרים שהתכנסויות חג המולד עשויות להביא עמן. מתאריך זה ועד ה-24 בינואר, יהיו תושבי אוסטריה בעוצר ויתבקשו שלא לצאת מהבית לצרכים לא חיוניים. בתי הספר במדינה יהיו סגורים עד ה-18 בינואר לפחות וכך גם חנויות לא-הכרחיות. במהלך תקופה זו מתכננת אוסטריה לבצע בדיקות מהירות המוניות לתושביה, בדומה למבצע הענק שהופעל בסלובקיה, כדי לאפשר חזרה בטוחה ללימודים ולעסקים.

אוסטריה / צילום: Associated Press, Ronald Zak
 אוסטריה / צילום: Associated Press, Ronald Zak

המוטציה הבריטית מאיימת על אירופה

ומעל חג המולד הזה באירופה מרחף כעת איום חדש, בדמות המוטציה הבריטית בנגיף הקורונה. שינוי המדיניות של ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, בתחילת השבוע לגבי הסגר התקבל בחוסר סלחנות מצד כלי התקשורת. "ג'ונסון מבטל את חג המולד ל-18 מיליון בריטים", היו הכותרות הראשיות של העיתונים השבוע, בעקבות ההחלטות להטיל סגר על לונדון ואזורים נרחבים מדרום-אנגליה. הנימוק למהלך, העובדה כי מוטציה חדשה שהתפתחה באזור, עלולה להיות מדבקת יותר ב-70% מהגרסה הנוכחית של הנגיף, יצרה תגובת שרשרת שהביאה לבידוד בריטניה בתקופת החגים. תושבי לונדון רבים ניסו להימלט מאזור הסגר ברגע האחרון, אירופאים ובריטים רבים ניסו להימלט מהממלכה המאוחדת לפני שמדינות אירופה סוגרות את השערים ומבטלות הטיסות.

נראה שראש העיר של לונדון, סאדיק חאן, הביע בבוקר יום שני תחושה שרבים מרגישים ברחבי אירופה. "חג המולד הנוכחי הוא הגרוע ביותר מאז מלחמת העולם השנייה", הוא אמר. אם בכול זאת יש תקווה אירופית משותפת, הרי שהיא שחג המולד של 2021 ייראה שונה לגמרי מזה שנחגג השנה.

אירופה נסגרת

● באיטליה נאסרה התנועה בין חלקים שונים של המדינה עוצר לילי החל מעשר בלילה ועד חמש בבוקר הגבלות ריחוק חברתי מחמירות בכנסיות וסגירה בעשר בלילה

● באוסטריה יתקיים עוצר למשך חודש שיחל יום לאחר חג המולד סגירת החנויות הלא-חיוניות משך כל התקופה הזו בדיקות קורונה מהירות המוניות לאזרחי המדינה

● בגרמניה סגר, השעיית הלימודים וסגירת החנויות עד ה-10 בינואר צמצום מספר הנפגשים בחג המולד (3-5 בחלק ממדינות המחוז) בדיקות מהירות לפני הפגישה עם המשפחה בחג

● בבריטניה, סגר הדוק על תושבי לונדון ודרום-אנגליה בחג איסור מעבר מאזורי הסגר לאזורים אחרים בבריטניה סגירת כל החנויות הלא-חיוניות וקריאה להישאר בבתים