מסתמן: החתונה בוטלה? הכסף ששולם לבעל האולם יוחזר לזוגות

הצעת החוק תעלה היום לאישור סופי במליאה וצפויה להיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2021 ולחול על אירועים שמועדם נקבע ל-12 במרץ 2020 ואילך, והחוזים לגביהם נחתמו לפני תקופת הקורונה

חתונה / צילום: Shutterstock
חתונה / צילום: Shutterstock

החתונה בוטלה? הכסף ששולם לבעלי האולמות יוחזר לצרכנים. ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק שתחייב להשיב לצרכנים שהאירוע שלהם בוטל בתקופת הקורונה, את כספם. יוזמי ההצעה הם ח"כ הילה שי-וזאן, יו"ר הוועדה יעקב מרגי וח"כ משה גפני.

בפתח הישיבה אמר היו"ר מרגי כי הוועדה מודעת למצוקת בעלי האולמות, אך הזוגות הצעירים לא צריכים להיות חברת האשראי של המדינה. 

לפי ההצעה שאושרה, זוגות ששילמו עבור אירוע שהתקיים לפני שהחלו הגבלות הקורונה ובוטל בשל כך - יקבלו את כספם חזרה, אם לא הצליחו להגיע להסכמות עם בעלי האולמות.

ההצעה תעלה לאישור סופי במליאה וצפויה להיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2021 ולחול על אירועים שמועדם נקבע ל-12 במרץ 2020 ואילך, והחוזים לגביהם נחתמו לפני תקופת הקורונה.

במהלך הדיון התעוררה סערה כאשר אחד מבעלי האולמות, חגי כהן, אמר כי הזוגות שביטלו אירועים נופשים בסיישל ובדובאי, ואילו לו אין כסף לאכול, ואם לא היו לו שלושה ילדים, הוא מזמן היה חותך ורידים.

לפי ההצעה שאמורה לעלות לאישור סופי היום (ג') במליאה, זוגות ששילמו עבור אירוע שהתקיים לפני שהחלו הגבלות הקורונה ובוטל בשל כך - יקבלו את כספם חזרה, אם לא הצליחו להגיע להסכמות עם בעלי האולמות.

כאמור, ההצעה תיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2021 ותחול על אירועים שמועדם נקבע ל-12 במרץ 2020 ואילך, והחוזים לגביהם נחתמו לפני תקופת הקורונה. בשלב ראשון יעמדו לרשות הצדדים 5 חודשים כדי לנהל משא-ומתן כדי להגיע להסכמה על מועד אחר לאירוע.

במקרה שהצדדים הסכימו על מועד אחר, וגם האירוע השני בוטל; או במקרה שמפעיל אולם האירועים החליט שלא לנהל משא-ומתן או שניהל אותו שלא בתום-לב - אז יהיו הזוגות זכאים להחזר כספי של המקדמה ששילמו בתוך חודש ממועד האירוע המתוכנן או ממועד פניית הזוג בכתב לבעל האולם. במקרה כזה יוכל בעל האולם להפחית מהמקדמה רק את הסכום של הוצאות אירוע הטעימות, ובתנאי שלא יעלה על 2,000 שקל.

עם זאת, במקרה שהצדדים לא הסכימו על קיום אירוע במועד אחר, או שהזוגות החליטו שלא לנהל משא-ומתן על מועד נוסף לאירוע - יוכלו בעלי האולמות לגבות גם דמי ביטול. במקרה כזה יחויבו בעלי האולמות להחזיר את סכום המקדמה בתוך חודש מיום הפנייה בכתב, אך כאמור יוכלו להפחית ממנו גם את עלות אירוע הטעימות, עד 2,000 שקל, וגם דמי ביטול שלא יעלו על 5% מעלות האירוע או 3,000 שקל - לפי הנמוך מבניהם.

עוד נקבע היום כי במקרה שבעלי האולמות לא ישיבו את הכסף כפי שקבע החוק, הזוגות הצעירים יוכלו להגיש תביעה לבית המשפט, שיוכל לקבוע פיצוי ללא הוכחת נזק של עד 10,000 שקל. בקביעת הפיצויים יוכל בית המשפט לשקול, בין השאר, את חומרת הפרת החוק, את היקפה הכספי ואת נסיבותיה.

יוזמת ההצעה, ח"כ שי-וזאן, אמרה כי לפי הנתונים שיש בידיה, בלמעלה מ-90% מהחתונות שבוטלו לא הושגה הסכמה בין הזוגות לבעלי האולמות. היא הוסיפה כי הפיצוי לבעלי האולמות אכן לא היה מספיק, אך לא ניתן שזה יהיה על גב הזוגות הצעירים.

היועץ המשפטי של התאחדות בעלי אולמות וגני האירועים, רון שפירא, הגיב לדבריה של ח"כ שי-וזאן ואמר: "החוק לא חוקתי, אני מבקש שתשקלו אותו". ח"כ שי-וזאן טענה כי 90% אחוז לא הגיעו להסכמות, ו"אם זה לא 90% אלא 9%, אתם חייבים לדעת את זה לפני שמתקבלת החלטה".

ח"כ יבגני סובה טען כי הסכום שבמחלוקת בין הזוגות לבעלי האולמות עומד על 12 מיליון שקל בלבד - סכום שעל המדינה למצוא ולסייע לשני הצדדים.

חגי כהן, בעל אולם אירועים, אמר בדיון כי פתח הוא את האולם בשנת 2020, וכי הוא לא עובד כבר 10 חודשים ועוד לא קיבל שקל אחד מהמדינה. "אני במצב הכי גרוע שהייתי בו, אין לי כסף לקנות אוכל במכולת, והזוגות שביטלו אירועים חוגגים בסיישל ובדובאי. אני לא יכול לנסוע לשם כי אין לי כסף. אין לי כבר מה להפסיד, אם לא היו לי שלושה ילדים, כבר מזמן הייתי חותך ורידים".

בתגובה לכך אמר היו"ר מרגי כי זה שהמדינה חייבת לפצות את בעלי האולמות, עדיין לא מקנה להם את הזכות להחזיק כסף של מישהו שלא קיבל תמורה.

ירון מלינסקי, נציג התאחדות בעלי אולמות וגני האירועים, סיפר על מצוקתו כשזוגות יכולים לשכור וילות ולהתחתן, בעוד שהוא קיבל טלפון מהמשטרה בתחילת הסגר, ונאמר לו כי פתיחת האולם היא עבירה פלילית. "אנחנו בעד הזוגות - אולם אירועים בלעדיהם לא שווה כלום. יש בעלי אולמות שפושטים רגל, שבעלי הנכסים מפנים אותם, שולחים עורכי דין. אנחנו מבקשים רק דבר אחד - תבינו ותהיו איתנו, אנחנו הקורבן בדיוק כמו הזוגות, אנחנו עושים את המיטב, אבל אנחנו לבד מול הבנקים ומול בעלי הנכסים, ואין לנו כרגע כסף לשלם", אמר.

מנגד, ראש מטה מאבק הזוגות, נגה רץ, סיפרה כי תוך כדי הדיון היא קיבלה הודעה מכלה, לפיה מלינסקי מחזיק בידיו יותר מ-45 אלף שקל על חתונתה שבוטלה עוד בחודש מרץ. "אנחנו לא נגד בעלי האולמות ולא נגד המדינה, אבל אנחנו לא חברת האשראי של בעלי האולמות או של המדינה", אמרה. "הפכנו לבנק הכי משתלם שנותן הלוואה של מעל 20 מיליון שקל בלי ריבית. דיברנו כל-כך הרבה על פשרות, ואנחנו מוכנים להתפשר, אבל אף פעם לא היה לנו עם מי לדבר".

לאחר אישור ההצעה הזהיר מלינסקי כי לרבים מבעלי האולמות איך כסף להחזיר, והם לא יוכלו לעמוד בהוראות החוק. יו"ר הוועדה מרגי אמר בתגובה כי ידרוש ממשרד האוצר התייחסות בדבר סיוע נוסף לבעלי האולמות. ח"כ שי-וזאן אף ציינה כי ביקשה לקיים דיון מהיר בעניין בוועדת הכספים.