דרישה בנשיאות מועצת העיתונות לבטל את החלטות הישיבה האחרונה שנערכה במועצה

עו"ד אלעדן מן שמייצג ארבעה חברים בנשיאות ובמליאת מועצת טוען כי ההתנהלות של נשיאת המועצה דליה דורנר והמנכ"ל מוטי רוזנבלום במהלך הישיבה לוקה בשורה נכבדת של כשלים ופגמים ולכן יש לבטל אותה

דורנר דליה / צילום: עינת לברון
דורנר דליה / צילום: עינת לברון

עורך הדין אלעד מן דורש ממועצת העיתונות להודיע על ביטול הישיבה האחרונה של מועצת העיתונות, על כל ההחלטות שהתקבלו בה לרבות צירופה של אגודת העיתונאים בת"א, ומודיע שאם לא ייעשה כן, יפנה לערכאות משפטיות.

עו"ד מן, המזוהה בדרך כלל כיועמ"ש של עמותת הצלחה, פועל הפעם מתוקף תפקידו כעורך דין המייצג את פרופ' עמית שכטר, עו"ד יובל יועז, יאסר עוקבי ואלירן חי אט -  חבריהם בנשיאות ובמליאת מועצת העיתונות. הארבעה טוענים כי ההתנהלות של נשיאת המועצה דליה דורנר והמנכ"ל מוטי רוזנבלום במהלך הישיבה לוקה בשורה נכבדת של כשלים ופגמים ולכן יש לבטל אותה.

לטענת עו"ד מן, עוד בטרם כונסה האסיפה לא התקיימו התנאים הבסיסיים לקיומה על פי התקנון: "מפתח הנציגים במליאה אינו תואם את הוראות התקנון והנהלים המחייבים שקובעים כי המועצה מורכבת מ-40% נציגי ציבור, 30% נציגי מו"לים וכלי תקשורת ו-30% נציגי ארגוני עיתונאים. בישיבה שהתקיימה עלה חלקם של המו"לים על זה של כל המגזרים המיוצגים האחרים, באופן שאינו מקיים את המפתח המחייב".

נזכיר כי האסיפה נקבעה לאחר שגורמים מסוימים במועצת העיתונות ביניהם שולחיו של עו"ד מן, נציגי תאגיד השידור הציבורי, גלובס וגורמים נוספים ביקשו להוביל מהלך של התאמת פעילות המועצה לעידן החדש - לרבות בחירת פרויקטור שיוביל את השינויים תחת הכובע של מנכ"ל בשכר.

למרות הבקשות השופטת דורנר בחרה לא לכנס אסיפה בנושא, ורק לאחר שהאופוזיציה פעלה לעשות זאת באופן עצמאי הודיעה על כינוס אסיפה שבה אמורות היו להעלות לדיון שתי הצעות דומות: ההצעה שגובשה ע"י האופוזיציה שכללה מינוי מנכ"ל בשכר והצעתה של דורנר שאימצה את המלצות ועדת האסטרטגיה לפיהם יישום ההמלצות יועבר לדיון בוועדות שיוקמו לצורך זה.

לפני מועד האסיפה פורסם סדר יום אבל הנוכחים הופתעו לגלות עם פתיחתה שידרשו להצביע על החזרתם של איגוד העיתונאים מת"א למועצה - זאת מבלי שניתנה על כך הודעה מראש או סופקו פרטים רלוונטיים.

"המועצה לא מוסמכת לדון בצירוף חברים חדשים"

במכתבו טוען עו"ד מן כי אין כל אפשרות לכלול דיון והצבעה, ודאי שבעניינים מהותיים, בסעיפי סל כגון שונות או במסגרת הצהרות או מסירת מידע מטעם בעלי תפקידים שונים. "הדין בעניין זה מוכר, ברור ומפורש וטענות ממין זה שנשמעו במהלך האסיפה בתשובה למחאות מוצדקות על אופן ההתנהלות הפסול, כאילו נולדו באותו רגע כצידוק דחוק למחדל מפורש ובולט".

עוד טוען עו"ד מן כי ממילא אין המליאה מוסמכת לדון בצירוף חברים חדשים לעמותה שכן סמכות זאת נמצאת בידי ועד העמותה. "משכך", טוען עו"ד מן, "מה רבה הייתה ההפתעה, כי בלא הודעה מוקדמת, העלו הנשיאה והמנכ"ל לאחר הודעה וללא דיון, להצבעה, את הצעתם לצרף באופן מיידי את אגודת העיתונאים, על נציגים מטעמה, כחברה בעמותה. זאת בלא שנבחנו תנאי הכשירות, בלא שנערך דיון מחייב בנשיאות המועצה ובלא שהדבר אף נכלל בסדר היום של הישיבה".

לטענתו, דורנר ורוזנבלום פעלו באופן נמרץ שלא לאפשר דיון בצירוף האגודה ועמדו על קיום הצבעה כדי שהחברה החדשה ונציגיה ישתתפו כבר בדיון המליאה המתקיים, תוך שהם מסרבים לחשוף טרם ההצבעה לכמה נציגים תזכה האגודה.

עו"ד מן מזכיר כי במועד הקובע לזימון האסיפה, לא הייתה אגודת העיתונאים בתל אביב חברה בעמותה ולכן גם אם הייתה מצורפת כדין במועד הישיבה, לא עמדה לה זכאות להשתתף בדיון המתנהל.

לדברי עו"ד מן לא הוברר אם האגודה עומדת בתנאי הכשירות להצטרפות, לא הוצגו נתונים או מסמכים הנוגעים לעניין זה וממילא לא התאפשר דיון כלשהו בהם או זמן לבחון אותם. "מידע זה לא רק שלא הוצג בפני האסיפה הכללית, אלא שלדברי המנכ"ל באותה אסיפה, גם חברי 'ועדת חברים' לא נחשפו אליו או קיבלו אותו, כשנדרשו לקבל את ההחלטה".

עו"ד מן מאשים כי רוזנבלום לא הציג תמונה אמיתית של מהלך הדברים, כשטען בפני האסיפה הכללית כי ועדת החברים התכנסה כדי לדון בקבלת האגודה. לדבריו "מבירור שנערך הובהר כי דיון בוועדת חברים, יהא הרכבה אשר יהא, לא נערך כלל, אלא שלכל היותר התבקשה הסכמה טלפונית מחברים בוועדה לצירוף המבוקש, וזאת כשלוש שעות לפני קיום האסיפה הכללית. בכך אין די והליך זה רחוק מתקינות מנהלית, כרחוק מזרח ממערב".

עו"ד מן טוען כי גם הדיון עצמו ובחלקים אחרים שלו התנהל באופן שאינו תואם את תקנון המועצה או את הדין. "האופן הפסול שבו החל הדיון השפיע גם על מהלכו והמשכו. כך למשל, משתתפים בישיבה עזבו אותה נוכח ההתפתחויות ולא נשארו לדון בנושא מרכזי שעל סדר היום".

בשל הליקויים נדרשים דורנר ורוזנבלום להודיע על ביטול כל ההחלטות שהתקבלו במהלך הישיבה.

נזכיר כי יום לאחר האסיפה נחשף בגלובס כי דורנר לא גילתה לחברי המועצה דברים מהותיים הנוגעים במכון תקשורת שהיא מקימה לרבות מידע על 10 מיליון שקל מכספי הקדש שאמורים לממן את הפעילות, כוונתה למנות את העיתונאי גולן יוכפז כמנכ"ל בתשלום ומעורבותם של חלק מחברי מועצת העיתונות לרבות המנכ"ל בתהליך ההקמה.

עוד נזכיר כי צירופם הפתאומי של חברי אגודת העיתונאים בתל אביב הוסיף לדורנר אצבעות נוספות שתמכו בהצעתה לגבי הפעילות העתידית של המועצה.