הראל פיננסים נכנסת להשקעות אחראיות

החברה מקימה קרן שתשקיע לפי הפרמטרים המחמירים של ESG

טל קדם. מעודדים מהצהרות ביידן / צילום: מיה כרמי־דרור
טל קדם. מעודדים מהצהרות ביידן / צילום: מיה כרמי־דרור

תחום ההשקעות האחראיות הולך ותופץ תאוצה ברחבי העולם. בישראל הנושא עדיין מצוי בחבלי לידה, אך כעת מודיעה חברת הראל פיננסים על השקת קרן מנוהלת המשקיעה במניות חו"ל, לפי הפרמטרים המחמירים ביותר של השקעות אחראיות (ESG). הראל היא הראשונה בארץ להשיק קרן שתאפשר למשקיעים להיחשף לבחירה אקטיבית גלובלית של מניות המתנהלות בצורה אחראית בהיבטים של סביבה (E), חברה (S) וממשל תאגידי (G).

הקרן היא הראשונה בישראל שמתחייבת תשקיפית לא להיות חשופה למניות בעלות הכנסות מתעשיית הדלקים הפוסיליים, ועל כן היא נקייה מהשקעות בגופים מזהמים. היא צפויה להיות הקרן הראשונה של חברה גדולה המקבלת את חותמת "כסף נקי", שהשיק פורום ארגוני הסביבה, הפועל בשנה האחרונה בכדי לדחוף גופי השקעות ובנקים לצמצום השקעות בדלקים מאובנים, ופתיחת אפיקי השקעה נקיים עבור החוסכים.

הקרן תשקיע לא פחות מ-50% מהכסף המנוהל בה בחברות אחראיות, המובילות בהתנהלות סביבתית, חברתית וממשל תאגידי. השאיפה של הראל היא לנהל 75% מהתיק כך שיושקע בחברות המתנהלות לפי פרמטרים של ESG, אך יתר הכספים בקרן ינוהלו אף הם ברוח המדד. כך, למשל, גם חברות המתנהלות בצורה לא אתית, ייוותרו בחוץ. חברה אחת שתישאר בחוץ, לדוגמה, היא פייסבוק. מייקרוסופט, מנגד, תוכל ככל הנראה ליהנות מהשקעות הקרן.

הקרן, שתיקרא "הראל ואליו 2" (4B), היא פרי שיתוף פעולה בין הראל לבין יועצת ההשקעות החיצונית, חברת ואליו בריבוע (Value2). נגה לבציון-נדן, מנהלת ואליו בריבוע, מסבירה כי הקרן תאפשר לציבור הישראלי לנהל את השקעותיו תוך התחשבות במדדים של אחריות חברתית וסביבתית, כגון שמירה על הפרטיות, זכויות עובדים והיערכות לשינוי אקלים. בנוסף, מדובר בהשקעות בחברות אימפקט, הנותנות מענה ליעדי הקיימות של האו"ם (SDG) על פי הקריטריונים המקובלים והמתקדמים בעולם. לדבריה, "משקיעים אלה יצטרפו למגמה המתחזקת של השקעות היוצרות ערך כפול הן מבחינת פיננסית, והן מבחינת אימפקט".

היקף ההשקעות האחראיות, המבוצעות על בסיס אסטרטגיית ה-ESG בעולם, מוערך כיום ביותר מ-30 טריליון דולר. לפי סקירה של MSCI, ברבעון הראשון של 2020 הראו השקעות אחראיות ביצועים טובים יותר ביחס להשקעות אחרות. בנוסף, לפי מורנינגסטאר, 24 מתוך 26 מדדי ה-ESG הראו ביצועים עודפים ביחס למדדים הקונבנציונליים המקבילים.

בהראל מעריכים כי הקרן החדשה תאפשר למשקיע הישראלי ליהנות מהעלייה המשמעותית הצפויה בשנים הקרובות בהשקעות. להערכת החברה, לאור שינויים חברתיים וצעדים רגולטוריים, מגמה זו אף תגבר בשנים הקרובות, ותוביל את הגופים המוסדיים בעולם ובישראל להגדיל את חשיפת נכסיהם לתחום.

בהראל מסבירים שהדחיפה של התחום עומדת בהלימה לחילופי השלטון בארה"ב, והשקעות הענק הצפויות בתחום הסביבה בשנים הקרובות. הנשיא הנבחר, ג'ו ביידן, הכריז זה מכבר לא רק על חזרת מדינתו להסכמי פריז, אלא על כוונותיו להיאבק במשבר האקלים, ולבצע פעילות אקטיבית להגנה על כדור הארץ והדורות הבאים.

בין היתר, ביידן הכריז על תוכנית ציבורית להפניית משאבים בהיקף של 2 טריליון דולר, במטרה להגיע לשימור מלא של אנרגיה ירוקה עד 2050. לכן, בהראל מעריכים שארה"ב תצטרף בקרוב למגמת ה-ESG הגוברת באירופה, ושהשקעות אלה יהיו בין הטרנדים המובילים של השנים הבאות.

טל קדם, מנכ"ל הראל פיננסים, מדגיש ששנת 2021 בעולם תהיה בסימן השקעות ESG, ולכן העיתוי הנוכחי הינו אך טבעי. לדבריו, "ישנה חשיבות גבוהה לכך שגם ליועצי ההשקעות בישראל יהיו אפשרויות השקעה איכותיות ומקצועיות בתחום. קבוצת הראל מפתחת זה שנים את האחריות התאגידית שלה, ומדורגת בקטגוריית 'פלטינה פלוס', הגבוהה ביותר בדירוג מעלה לאחריות תאגידית. זהו צעד משמעותי במסע שלנו".