מתחיל מאפס: טוויטר תמחק את כל העוקבים בחשבון הרשמי של הנשיא טראמפ לפני שתעביר אותו לביידן

טוויטר תשלח לארכיון ציוצים מכמה חשבונות רשמיים של ממשל טראמפ ותאפס את מספר העוקבים של החשבונות ביום ההשבעה לנשיאות ב־20 בינואר

חשבון הטוויטר של דונלד טראמפ / צילום: שאטרסטוק
חשבון הטוויטר של דונלד טראמפ / צילום: שאטרסטוק

בכירים בצוות של נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן אמרו שחברת טוויטר הודיעה להם שלפני שתעביר לידי ביידן את החשבון הרשמי של נשיא ארה"ב, עם שם המשתמש @POTUS, היא תמחק ממנו את כל 33.2 מיליון העוקבים שלו. זהו אינו החשבון שממנו טראמפ מצייץ בדרך כלל (realDonaldTrump@), אחריו עוקבים 88.5 מיליון איש. לביידן יש כיום 21.7 מיליון עוקבים בחשבון הטוויטר האישי שלו (JoeBiden@)

בשנת 2016, כאשר דונלד טראמפ נכנס לבית הלבן במקום ברק אובמה, הנוהל של טוויטר היה אחר. "ב-2016 ממשל טראמפ לקח את כל העוקבים של אובמה במשתמשים @POTUS ו-@WhiteHouse - כך ביקש הצוות של אובמה באותם ימים", אמר רוב פלהרטי, מנהל הדיגיטל של הקמפיין של ביידן. "ב-2020, טוויטר הודיעה לנו שמעכשיו ממשל ביידן יתחיל עם אפס".

חברת טוויטר הוציאה מצידה הודעה רשמית ובה הסבר הכולל את רשימות שמות המשתמשים שיאופסו ב-20 בינואר: @POTUS (השייך לנשיא ארה"ב), @VP (של סגן הנשיא), @FLOTUS (של הגברת הראשונה), @PressSec (לדובר הבית הלבן), @Cabinet (השייך לקבינט) ו- @LaCasaBlanca, חשבון הבית הלבן בשפה הספרדית.

"טוויטר תודיע לעוקבים של החשבונות האלה שתוכן החשבונות מועבר לארכיון ותציע להם לעקוב אחרי החשבונות החדשים של ממשל ביידן. לדוגמא, אנשים העוקבים אחרי @WhiteHouse יקבלו הודעה שהציוצים בחשבון הועברו לארכיון ויוצע להם לעקוב אחרי חשבון @WhiteHouse החדש, כמו גם אחרי חשבון @WhiteHouse45" - נכתב בהודעה של טוויטר.

צוות הדיגיטל של ביידן ניהל מגעים מול טוויטר בנושא במשך כל יום שלישי, חלקו ברשת החברתית. לפי סיכום שהגיעו אליו, חשבון @Transition46, החשבון של צוות המעבר של ביידן, יקבל את שם המשתמש @WhiteHouse והציוצים בו יישמרו. חשבונות הנשיא, אשתו ומזכיר מחלקת המדינה יתחילו מחדש עם אפס עוקבים. כאמור, לחשבון @POTUS יש 33.2 מיליון עוקבים, ולחשבון @WhiteHouse עוד 26 מיליון עוקבים.

ברק אובמה היה הנשיא האמריקאי הראשון ששימושו בטוויטר היה בעל נפח משמעותי, אך נוכחותו ברשת החברתית מתגמדת לעומת זו של טראמפ, שהשתמש בה לעתים תכופות יותר וצייץ במהלך ארבע השנים האחרונות בנושאים רבים ומגוונים. בין היתר הוא סגר חשבונות ועלב באנשים, חברות פרטיות ומסחריות, מדינות, מנהיגים וכו ולעתים היה נראה שוול סטריט מתנהל על פי חשבון הטוויטר של הנשיא.

לקראת הבחירות האחרונות ובמהלכן טראמפ וטוויטר נכנסו לעימות לאחר שהרשת החברתית הצמידה הבהרות ואזהרות ל"חוסר אמת" בציוצים של הנשיא ובמיוחד באחרונה לציוצים שנגעו לתוצאות הבחירות, שטראמפ עד כה סירב להכיר בתוצאותיהן.

דובר של החברה הסביר בחודש עבר כי הגישה הבסיסית של טוויטר למנהיגי העולם, מועמדים ואנשים בשירות הציבור היא ש"עוקבים יוכלו לראות מה הם אומרים בתוך הקשר ברור. זה אומר שאנו עשויים לצרף אזהרות או תוויות לציוצים מסוימים".

באחרונה רמזה החברה כי עם סיום הקדנציה הנשיאותית של טראמפ, חשבונו יהפוך ל"פרטי" והוא יפסיק לקבל "הנחת סלב" על ציוצים שנופלים לקטגוריות של "פייק ניוז, ציוצי שנאה והפרות אחרות של כללי השיח" של הרשת החברתית.