"לא חייבים לבחור בין לעשות טוב, לבין להיות יעיל": כך חברה יכולה לשפר את תזרים המזומנים שלה ב-65%-35%

קרול סנפורד, מחברת הספר The Regenerative Business, אשר שימשה יועצת ארגונית לתאגידי ענק כמו גוגל ואינטל, הרצתה בכנס "ניהול אחראי במציאות משתנה" של גלובס ועסקה בשאלה כיצד ממירים שקיפות לתועלת עסקית

מה יכולים לעשות עסקים שמבקשים לשפר את תזרים המזומנים, ולהגיע להכנסות ושולי רווח מעולים? איך מגיעים להצלחה כלכלית דרך חיבור למהות העסק? בשאלות אלו ונוספות עסקה הרצאתה של קרול סנפורד, אשר שימשה יועצת ארגונית לתאגידי ענק כמו גוגל ואינטל, פרוקטר אנד גמבל ועוד. ההרצאה נערכה במסגרת בכנס גלובס שנערך תחת הכותרת "ניהול אחראי במציאות משתנה".

סנפורד, שעומדת בראש מכון הנושא את שמה, מתמחה בחינוך לעסקים מתחדשים, ומסייעת למנהלים להבין איך לשלב בין עבודה חברתית וסביבתית, לבין ותרומה לבריאות העולם, ובין יעילות פיננסית - מבלי לוותר על אף אחד מהם.

בהרצאה, הסבירה סנפורד, כי היא "מאמינה שישנן כמה דרכים שונות שבהן אנשים חושבים על יעילות פיננסית. הם חושבים על יעילות, ולכן לעתים קרובות כל מה שחושבים עליו הוא להפחית את הבזבוז ולא להוציא כסף על שום דבר מיותר, כאשר במקביל הם חושבים גם על הפחתת של חוסר היעילות ושל הנזק שאנחנו עושים, כך שיהיו לנו שרשראות אספקה טובות יותר".

בשלב מסוים, מתווספת להן, לדבריה, מטרות נוספות - "לעשות טוב, למען יותר אנשים, למען העולם". ולאחר מכן גם "להיות יעיל, ולמנוע אי-סדר". טענתה של סנפורד בהרצאה היא שלא צריך לבחור בין הדברים, ואפשר גם ליהנות מכל העולמות. לטענתה שימוש בטקטיקה זו יכול לשפר את תזרים המזומנים של עסק בכ-65%-35% לשנה ולשיפור של 7% עד 42% ברווח השולי.

לגלות את המהות ולחולל שינוי

כדי להגיע לכך, טענה סנפורד, יש שאלות שעסקים "צריכים לשאול שוב ושוב, ולענות עליהן כדי להיות בשוק במצב שבו אף אחד לא יוכל לסלק אותם". השאלות הללו עוסקות בחשיבה אסטרטגית, מנהיגות וניהול. היא הדגימה כיצד ניתן לחולל שינוי באמצעות הניסיון בעבודה עם חברת דופונט.

כשסנפורד החלה לעבוד עם דופונט, היא הייתה חברה בת 206. בתהליך שנעשה עמה, הם "חשפו את המהות שלה", וגילו שמדובר ב-"ניהול סיכונים". היא הסבירה כי "אם ניקח את המהות שלהם, של ניהול סיכונים, אנחנו יכולים למצוא מקומות שבהם אף אחד לא יכול לסלק אותם מהשוק. אחד הוא כימיקלים מסוכנים, בעיקר במערכות ייצור מזון, וגם כשצריך לשנע דברים והם צריכים להיות בטוחים לבני אדם ולמערכות מזון, ויצרנו שורה של אסטרטגיות סביב זה, ויצרנו שיתוף פעולה, כולל עם חברות רכב".

הדבר, סיפרה, "הביא אותנו לדרך חדשה של חדשנות - ליצור כריות אוויר. עשינו את החדשנות בשיווק, אבל גם בתכנון של לוח המחוונים והצורה שכל החלקים האלה התחברו. כל אלה הביאו להקמת United Nations Global Compact, שדופונט הייתה בין מנהיגותיה". ארגון זה של האו"ם שואף לעודד עסקים לנקוט במדיניות אחראית.

לחדש בזכות חיבור לעקרונות עולמיים

חברה אחרת הייתה "Seventh Generation", חברה למוצרי טיפוח אישי ומוצרים ביתיים שבדיוק נרכשה על ידי יוניליבר. המהות שלה הייתה דווקא שקיפות. "המייסד, ג'פרי הולנדר, מישהו אמר שהוא משתף יותר מדי מידע, אבל הוא בעיקר ניסה להראות לכולם שהכול פתוח, כולל הספרים, שפתוחים לעובדים", סיפרה סנפורד שהוסיפה כי "אני לא אומרת שצריך לעשות את זה, זה לא רעיון שלי", והמשיכה עם כמה דוגמאות לצורה שבה השתמשו בתובנה זו.

בחברה, סיפרה סנפורד, "לקחו את השקיפות הזאת, ואמרו: הצומת שלנו הוא שאנשים סומכים עלינו, אנחנו קול אמין, קול אותנטי. אנחנו אומרים משהו ואנשים מאמינים, אנשים שבדרך כלל לא סומכים על אף אחד. והצומת הזה נמצא במקום שבו העולם והמשפחה בריאים יחד".

לאחר מכן, סיפרה, הם הבינו ש"אחד העקרונות החברתיים העולמיים הוא דמוקרטיה עובדת. הם החליטו לברר מה צריך והם השתמשו בכל השיווק, בכל העבודה באינטרנט, בנו קהילות מקומיות, עזרו לאנשים לשפר את כישורי החשיבה ולנהל טוב יותר את משק הבית, את העסק הקטן שלהם".

"זכיתי להיות מעורבת בכל זה, ממש. הם אפילו שילבו מתחרים. מה שהם עשו, ראשית, הם בנו מודעות אדירה למותג, הם נתפסו שוב כאמינים, כי הם הראו את כל העבודה של המתחרים. אבל הם לימדו אנשים כישורי חשיבה ביקורתית, ואיך לבצע ניהול עצמי אל מול שינוי. אז אפשר לעשות פה עבודת מותג שאנשים מזדהים איתו, והם לא יקנו תחליפים, כי הם סומכים רק עליכם", סיפרה סנפורד.

סנפורד סיימה את דבריה בכך שאמרה "אם אתם באמת רוצים תזרים מזומנים, הכנסות ושולי רווח מעולים, אתם מתחילים במהות שלכם, אתם יודעים מה הצומת שלכם, ובין שני הדברים האלה אתם יכולים למצוא את המקום להחלפת מוצרים, להוציא מהשוק דברים שלא אמורים להיות שם, כי הם לא נעים בכיוון העקרונות העולמיים. לזה אנחנו רוצים להגיע - מעבר ליעילות בלבד, ומעבר למניעת אי-סדר בלבד. אתם צריכים להגדיל את העסק ולהיות מחוברים לפוטנציאל העולמי. אנחנו מלמדים עסקים לעשות את זה - להיות בלתי ניתנים לעקירה בשוק, אבל להתמיד בצמיחה, ולחדש בזכות עקרונות עולמיים, לא למרות העקרונות האלה". 

גילוי מלא: האירוע נערך בחסות ובשיתוף תנובה, פרטנר, קליל, בנייני האומה וטחינה אל ארז