"חברה נועדה לדעת להרוויח כסף, אך הייעוד שלה איננו קשור לעשיית רווח, אלא לעשיית טוב"

כך אמר היום מנכ"ל תנובה אייל מליס בכנס "ניהול אחראי במציאות משתנה" של גלובס • "בשיאו של המשבר לא הוצאנו עובדים לחל"ת וחילקנו בונוסים על השנה שעברה"

"ב-2013-2015 תנובה חוותה שחיקה משמעותית ברווח הנקי, של הרבה יותר מ-30%, בגלל שינויים רגולטוריים ואחרים. התמודדנו עם שינויים בלתי פוסקים בסביבה העסקית ובעולם הקמעונות. עלייה מתמדת בתשומות הייצור; שינויים בשוק העבודה וצרכן חדש שנבנה פה בעשור האחרון; טכנולוגיות חדשות ששינו את שוק מוצרי הצריכה ואת שוק הייצור. שוק המזון עובר טלטלות גדולות מאוד. שאלנו את עצמנו איך אנחנו כחברה מצליחים להשתנות, ולהדביק את הקצב של כל השינויים האלה; איך אנחנו מצליחים להשתנות יותר מהר מאשר הסביבה בחוץ. יש לא מעט חברות שלא עומדות בקצב", כך אמר מנכ"ל תנובה אייל מליס בכנס "ניהול אחראי במציאות משתנה" של גלובס, שמתקיים באופן וירטואלי.

מליס פירט את שלל השינויים שעברה תנובה בשנים האחרונות בתחום התרבות הארגונית והניהול, שנועדו לדבריו "להיות המצפן שלנו בעידן החדש". השינוי הארגוני שנוסד בתנובה בתגובה לתהליכים האלה, סיפר מליס, קרה בד בבד עם הצטרפותו לצוות מנהלים ישראלי (בהם צבי סטפק מייסד בית ההשקעות מיטב דש, וד"ר יעל אלמוג זכאי, שותפה ב-Gitam BBDO), שייסד את הסניף הישראלי של ארגון "קפיטליזם קשוב".

לדבריו, "אנחנו מאמינים שכל חברה בישראל, כל מנהל בישראל, וכל דירקטוריון בישראל צריכים לאמץ את הקפיטליזם הקשוב כמצפן לעשיית עסקים. מנהיגות קשובה ותרבות קשובה הן כאלה שמביאות בחשבון את כל בעלי העניין של החברה: עובדים, ספקים, קהילה, רגולטור ובעלי מניות. זה מה שאנחנו מאמינים בו בתנובה, ואצלנו הספקים הם למעשה חלקאים. חברה נועדה לדעת להרוויח כסף, אך הייעוד שלה איננו קשור לעשיית רווח, אלא לעשיית טוב".

"כשאתה מבין שתפקידו של מנכ"ל ותפקידה של חברה זה להסתכל על כלל בעלי העניין שלה ולהביא את כולם בחשבון - החיים נעשים הרבה יותר קשים וגם יותר קלים", הוסיף מליס.

הערכים אלה לדבריו באו לידי ביטוי גם בשנה החולפת, שנת הקורונה. "נתנו לעובדים שלנו וגם ללקוחות את התחושה שאנחנו פה בשבילם. חרף חוסר הוודאות במשק, אפילו בשיאו של המשבר - באפריל - לא הוצאנו אנשים לחל"ת. חילקנו בונוסים על השנה הקודמת. אנחנו עומדים לקיים האקטון לעובדים כדי לקבל מהם רעיונות לאיך לצלוח את ימי המשבר".

בלי פלקטים במשרד

בתנובה מועסקים כ-6,000 אנשים והשינוי הארגוני בתנובה כלל לפי מליס שיתוף פעולה עם ארגון העובדים. כדי לייצר את השינוי בתנובה, סיפר מליס, היא עבדה עם שלושה עקרונות: בניית תחושת מסוגלות בעובדים; בניית צוות הנהלה מוביל ומאוחד ובניית תרבות ארגונית חדשה.

תרבות זו לדבריו כוללת את היכולת של עובדים ומנהלים "לדעת להגיד את דעתך, ולבקר, וכן במקביל לדעת לקבל דעות אחרות שנשמעות סביב השולחן ולהסכים עם ההחלטה ברגע שהיא מתקבלת. ככל שנדע לטפח את ההתנהגות הזו בכל שלב בחיינו, יהיה לנו יותר קל עם מציאות משתנה".

"הבנו שהתנהגויות מייצרות מציאות ותודעה, וכך בונים תרבות ארגונית של Walk the talk. החלטנו לא לתלות את הערכים של תנובה על פלקטים במשרד, אלא לסגל את התנהגויות חדשות", הסביר מליס. יש חמש התנהגויות כאלה: מנצחים כקבוצה; לחשוב מהשטח; נתחיל מ"כן"; אני גורם לזה לקרות; וסקרנות ולמידה. בנוגע להתנהגות "להתחיל בכן", אמר מליס ש: "אין דבר כזה 'כבר היה'. אנחנו רוצים לחשוב לחיוב על דברים, ולבחון אותם, ולא להיות 'דובון לא-לא'". לגבי "סקרנות ולמידה", אמר: "התנהגויות אלה הן האוויר, שבלעדיו הארגון קופא על שמריו והולך אחורה. הגדרנו פורום של 100 מנהלים מובילים, פורום ה-100, והגדרנו ציפיות ממנו. ברגע שיש למנהלים סדר יום והם יכולים להטביע חותם, הם הרבה יותר מחויבים".

ערך נוסף שתנובה מקדמת מאז 2015 לפי מליס הוא גיוון תעסוקתי, ולאור ערך זה עלה שיעור העובדים מהחברה הערבית מ-11% ב-2015 ל-21% ב-2020, כייצוגם באוכלוסייה. כן ציין מליס שכ-10% מהעובדים מהחברה הערבית משתייכים לעמדות ניהול. 7% מעובדי תנובה הם מקרב יוצאי אתיופיה, וחלקם עובדים בתפקידי מפתח. הוא ציין שרק 32% מעובדי החברה הם נשים, אבל 42% מהמנהלים בחברה הן מנהלות. "נעשה הכל כדי שגם בעוד 5 שנים החברה תמשיך לצעוד במעלה הגיוון החברתי והתעסוקתי", אמר. הוא דיבר על כך שתנובה פתחה כיתת הנדסאים בתנובה, "שמאפשרת לעובדים לקבל את השכלתם בתוך תנובה".

רוח הלחימה, רוח הלמידה

מילס גם סיפרה על פרויקט "בית לגדול טוב" שתנובה מלווה בשנים האחרונות, יחד עם החברה למתנ"סים. מדובר בקורסי העשרה לילדים בשעות אחר-הצהריים, ויש אלפי ילדים מרחבי ישראל שמשתתפים בהם מדי חודש. יש תשעה בתים כאלה סך הכל. בקרוב תיפתח כיתה ראשונה כזו בקריית שמונה. "אלה ילדים שכנראה ללא הבתים האלה, לא היו נחשפים לתכנים האלה", אמר.

לדבריו הוא אימץ טיפ של מייסד אליבאבא ג'ק מא לאופן שבו בוחרים צוות ניהולי. "הוא דיבר על שתי תכונות שאותן הוא מחפש במנהל בחברה שלו - רוח לחימה ורוח למידה. אם אני מאתר את שני הדברים האלה במועמד לעבודה, הוא אצלי", אמר מליס. לסיום אמר: "אנחנו מתנהלים ברוח התרבות הקשובה כדרך חיים. בזכות זה, אנחנו מסוגלים להתמודד עם מציאות משתנה ולשמור על עמדת המובילות שלנו".

גילוי מלא: האירוע נערך בחסות ובשיתוף תנובה, פרטנר, קליל, בנייני האומה וטחינה אל ארז.