שיא לקיחת המשכנתאות נשבר, וזו כנראה רק ההתחלה

ב-11 החודשים הראשונים של השנה נלקחו כ-70 מיליארד שקל במשכנתאות, יותר מאשר ב-2019 כולה • והשיא כנראה עוד לפנינו: כוונת בנק ישראל להסיר חלק ממגבלת מסלול הפריים צפויה להביא לזינוק נוסף עם אישור התוכנית

דירות בבנייה / צילום: רפי קוץ, גלובס
דירות בבנייה / צילום: רפי קוץ, גלובס

שנת 2020 דוהרת במהירות לקראת שיא משכנתאות, וב-11 החודשים הראשונים של השנה נלקחו כ-70 מיליארד שקל במשכנתאות - היקף גדול מכל 2019, שהיתה עד כה שיאנית המשכנתאות (אז נלקחו כ-68 מיליארד שקל). כך עולה מנתוני בנק ישראל. עם זאת, ההערכות במערכת הבנקאית היא, שהודעת המפקח על הבנקים על כוונתו להסיר חלק ממגבלת מסלול הלוואות הפריים במשכנתאות גורמת להקפאה ולדחייה מסויימת בלקיחת משכנתאות מאז שבוע שעבר ועד לזמן שתמומש. שיעור הדחייה של המשכנתאות נותר יציב והוא עומד על 13% מכלל תיק המשכנתאות של הבנקים.

בנובמבר נלקחו 7.1 מיליארד שקל משכנתאות, ההיקף השני בגובהו השנה, וכזה שגבוה בכ-26% מהמשכנתאות שנלקחו בחודש נובמבר 2019. המגמה שניכרה בחודשים האחרונים, נמשכה גם בחודש שעבר, ועיקרה: ריבוי עסקאות על ידי זוגות צעירים שרכשו דירות במחיר למשתכן, גידול בהיקפי הפעילות של המשקיעים, בעקבות הורדת מס רכישה על ידי שר האוצר ישראל כ"ץ, וגידול במיחזורי המשכנתאות על ידי בעלי משכנתאות ישנות, שרואים הזדמנות לשפר את מצבם, עקב הריביות הנמוכות במשק.

כ-1,500 לווים לקחו משכנתה כוללת של למעלה ממיליארד שקל במסגרת מחיר למשתכן. מדובר באחד מהנתונים הגבוהים ביותר שנרשמו בקרב מגזר זה. היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במסגרת דירה שנרכשה במחיר למשתכן בחודש שעבר מגיע ל-687 אלף שקל, מספר דומה לחודשים שעברו, שמבטא גידול משמעותי לעומת התקופה של לפני הקורונה.

נתון זה מחזק את ההערכה, כי הזוגות הצעירים חשבו כי אם לא ינצלו את הריביות הנמוכות ואת ימיה האחרונים של התוכנית הממשלתית, הם יאחרו את הרכבת. במקביל, התוכנית החליפית "דיור במחיר מופחת", של שר השיכון הנוכחי יעקב ליצמן, נמצאת רק בראשיתה, אינה מציעה לצעירים יתרון כלשהו על פני מחיר למשתכן, וגורלה מותנה בעתידה הפוליטי של הממשלה, שהולכת לקראת בחירות נוספות.

כ-53 מיליארד שקל נדחו

כ-15% מהמשכנתאות שנלקחו בחודש שעבר הם מיחזורי משכנתאות, שהתאפשרו עקב הריביות הנמוכות שהיו במשק גם בחודש שעבר. היקף דחיית המשכנתאות לא השתנה לא מבחינה כמותית וגם לא שיעורית, לעומת החודשים ספטמבר ואוקטובר: כ-53 מיליארד שקל של משכנתה נדחו מתוך סך תיקי משכנתאות של 398 מיליארד שקל, מה שמהווה כ-13%. מדובר על שיעור דומה לזה של ארבעת החודשים הקודמים ונראה כי מדובר ככל הנראה בסדרי הגודל של המשכנתאות הבעייתיות, שהמוסדות השונים יצטרכו לגבש דרכים כיצד להתמודד עימן.

נתון בולט שלא פורסם בדוח זו ההודעה המפתיעה של המפקח על הבנקים, יאיר אבידן, על הכוונה לבטל חלקית את מגבלת מסלול הפריים במשכנתאות. הודעה זו, הנוטעת תקווה רבה בקרב רוכשי הדירות והממחזרים, לקבל משכנתאות בריביות נמוכות יותר, גרמה להקפאה חלקית של השוק, שממתין כולו להחלטה הסופית ולמימושה.

מקורות מסרו לגלובס כי צעד זה יכול לגרום לירידה מסוימת בכמות ההלוואות שתילקח במהלך החודש הנוכחי, ואולי גם לירידה ברכישת דירות, ואולם בחודשים הראשונים של 2021 הדבר יתאזן, עם גידול בכמות המשכנתאות שיילקחו.