קנדה חוסמת רכישה סינית של מכרה זהב בארקטיקה

ראש הממשלה ג'סטין טרודו מתמודד עם לחץ גובר לעמוד איתן מול בייג'ינג וההשפעה הגוברת של סין בעולם

ג'סטין טרודו / צילום: AP
ג'סטין טרודו / צילום: AP

קנדה חסמה את החברה המולאמת הסינית שאנדונג (Shandong Gold Mining Co) מרכישת מכרה זהב במדבר הארקטי בקנדה, בתוך כך שראש הממשלה ג'סטין טרודו נתון בלחץ רב לעמוד איתן אל מול ההשפעה הגוברת של סין על המדינה ובייחוד על האזורים הצפוניים שלה.

ההחלטה מיום שני הייתה הפעם השנייה שטרודו מטיל וטו על עסקה ביוזמת סין מאז שנכנס לתפקידו בסוף 2015, ונסוג באופן חלקי ממטרת מדיניות שהציב בתחילת דרכו לטפח קשרים כלכליים אדוקים יותר עם סין.

הווטו עשוי לפגוע ביחסים בין המדינות, שהם בלאו הכי מתוחים לאחר שקנדה שיחקה תפקיד במעצר של בכירה בחברת וואווי (Huawei) מנג וואנגז'ו, שהיא גם בתו של המייסד. מנג נעצרה בוונקובר בשנת 2018 בהקשר לחשדות לפיהם חברת וואווי הפרה את הסנקציות הבינלאומיות נגד איראן. זמן מה לאחר מכן סין עצרה שני קנדים בהאשמות שהפרו את חוקי ביטחון המדינה, וטרודו תיאר את המעצרים כנקמה על מעצרה של המנכ"לית מווואווי.

שאנדונג, אחת מהחברות גדולות בעולם לכריית זהב, הציעה לרכוש את חברת TMAC Resources, אשר בבעלותה מכרה הנמצא כמעט 190 ק"מ צפונית למעגל הארקטי, עבור כ־150 מיליון דולר.

בכירים לשעבר בקהילייה הצבאית והביטחונית של יצאו נגד העסקה. הם טענו שהיא תעניק לסין גישה גדולה מדי לאזור הארקטי, אזור בעל רגישות שסין משקיעה בו בגלל חשיבותו הגדולה כנתיב מסחר ומקור למינרלים בעלי ערך.

על פי החוק בקנדה, הממשלה צריכה לבדוק כל רכישה בידי ישות חיצונית השייכת למדינה כלשהי, ויש לה הזכות לבלום עסקאות כאלה על בסיס שיקולי ביטחון לאומי, מונח שהוכנס ללשון החוק ללא הסברים או פירוט ומשאיר בידי הממשלה גמישות מסוימת בהפעלת הוטו.

אם כי לארה"ב אין יכולת לפקח על רכישות בקנדה, מועצת הסנאט לאנרגיה ומשאבים טבעיים עקבה אחרי ההתפתחויות בדיונים לגבי הרכישה של TMAC. בחברת TMAC אמרו השבוע שהממשלה השלימה את בדיקתה וחסמה את העסקה. "TMAC וחברת שנדונג נמצאות במגעים לגבי חיסול העסקה", אמרו בחברה הקנדית.

דובר של השר הקנדי המופקד על מדיניות חקירת העסקה אישר שהוטל עליה וטו, אך סירב להגיב מעבר לזה. הודעה לבקשת תגובה שנשלחה לחברת שנדונג בדואר אלקטרוני נותרה ללא מענה.

בשגרירות סין באוטווה הוציאו הודעה בה נכתב שקנדה צריכה לספק סביבת שוק הוגנת וללא אפליה ליוזמות מכל המדינות, כולל סין. כל פוליטיזציה או התערבות "בתירוץ של ביטחון לאומי היא שגויה", אמרה דוברת של השגרירות.

התכווננות מחדש של ממשל טרודו בנוגע למדיניות מול בייג'ינג

הפעם הראשונה שממשלתו של טרודו הטילה וטו על עסקה עם סין הייתה בשנת 2018. קנדה בלמה את הרכישה הצפויה של קבוצת אקון (Aecon Group) ע"י חברת CCCC International Holdings מתוך שיקולים של ביטחון לאומי.

ההחלטה מיום שני משקפת התכווננות מחדש של ממשל טרודו בנוגע למדיניות מול בייג'ינג. דיפלומטים בדימוס וחוקרי מדיניות חוץ מתלוננים שקנדה התמקדה זמן רב מדי בהגנה על אינטרסים מסחריים - כמו יצוא המזון, כורים ושירותים פיננסיים - ולא הצליחה לראות שהתוקפנות של סין כמעצמה בעולם תחת שלטונו של הנשיא שי ג'ינפינג מגיעה הרבה מעבר לזה.

"על כולנו להיות מעט יותר חכמים בהבנת הכלים שהממשלה הסינית מוכנה להשתמש בהם שאינם לפי הנורמות אליהן אנו רגילים מול בעלות ברית החושבות כמונו", אמר טרודו בריאיון עם הוול סטריט ג'ורנל מוקדם יותר החודש.

שר החוץ של קנדה, פרנסואה־פיליפ שמפאן, הבטיח מדיניות חדשה לגבי סין אבל הזהיר מפני אימוץ גישה לוחמנית כפי שהציעו כמה מיריביו הפוליטיים הניציים של טרודו. "בואו לא ניגרר לפיתוי של רטוריקה קשוחה וחסרת אחריות אשר לא תייצר תוצאות של ממש", אמר.

אם תשים קנדה קץ לפרשה של הסגרת מנג וואנגז'ו, המנכ"לית מוואווי, זה עשוי לתת לה את כוח ההינף לדרוש מסין יותר. עורכי הדין של מנג דיברו עם בכירים במשרד המשפטים האמריקאי בשבועות האחרונים לגבי הסכם על פיו היא תודה בחלק מן ההאשמות נגדה, כך דווח בג'ורנל בעבר. בתמורה, התובעים יסכימו לדחות ואולי אחר כך לבטל את כתב האישום אם היא תשתף פעולה, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

עסקה בנושא מנג עשויה לסלול את הדרך לסין להחזיר לקנדה את שני העצורים הקנדיים, מייקל קובריג, דיפלומט שהיה בחופשה ומייקל ספאבור, איש עסקים קנדי המוחזק במעצר בסין כבר מעל שנתיים ונחשב כאחד הגורמים להאצת השיחות בנושא מנג מול ארה"ב. טרודו סירב לפרט אם ישנה עסקה כזו בתכנון.