המחטף בוטל: ועדת השרים לענייני חקיקה לא תדון מחר בחידוש חוק הותמ"ל

ההצעה לחדש את החוק הייתה אמורה לעלות מחר לדיון בוועדה • הוותמ"ל נועדה כדי לזרז ולקדם הליכי בנייה • המתנגדים לחוק: "החוק המוצע מתעלם מהביקורת הנוקבת ומכישלון הוועדה בקידום תכנון איכותי, חברתי וסביבתי הולמים, ובמקום לבטל את פעילותה לחלוטין, הוא מרחיב את סמכויותיה"

שר המשפטים, אבי ניסנקורן  / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
שר המשפטים, אבי ניסנקורן / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

לפני כשעה קלה נודע שוועדת השרים לענייני חקיקה, שתתקיים מחר, לא תדון בחידוש חוק הותמ"ל (וועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור). למעשה, זו הפעם הרביעית שבה נודע על דיון וברגע האחרון הוא מתבטל. כל הניסיונות שנעשו עד כה לדון בחידוש החוק לא יצאו לפועל. יש לציין כי תוקף החוק לא חודש מאז חודש מאי האחרון כך שהוועדה פועלת למעשה ללא סמכויות ודנה אך ורק בתוכניות ישנות.

המטרה המוצהרת של חוק הותמ"ל הייתה "קידום יעיל ומהיר של תוכניות בנייה לדיור ביחס למתחמי קרקע, שהוכרזו על ידי הממשלה כמתחמים מועדפים לדיור, זאת במסגרת הליך תכנוני מיוחד הנותן עדיפות ברורה לפיתוח באדמות מדינה". לשם כך ניתנו לוועדה מרבית הסמכויות שלהמועצה הארצית לתכנון ולבנייה וכן סמכות לאשר תוכניות שהוראותיהן גוברות על הוראות הקבועות בתוכניות מתאר ארציות אחרות, עם סייגים אחדים.

אם בתחילת דרכה, הוועדה קידמה תוכניות של שכונות ענק על חשבון שטחים חקלאיים ושטחים פתוחים, הרי שבשנה האחרונה, והדבר בא לידי ביטוי גם בהצעת החוק האחרונה, אמורה הוועדה להתמקד בקידום התחדשות עירונית מתחמית, ציפוף לאורך מערכות הסעת המונים, תכנון ייעודי למגזר החרדי והמשך התכנון במגזר הערבי.

במכתב שהוציאו הערב החברה להגנת הטבע, אדם טבע ודין, העמותות במקום ומרחב, תנועת המושבים, האיחוד החקלאי, מרכז המועצות האזוריות ואחרים הם יצאו כנגד מה שהם מכנים "המחטף": "יש לציין כי מכלל התוכניות שאושרו, עד כה ניתנו מעט היתרי בנייה, ובפועל, כיום, אין לוועדה תרומה ממשית למלאי יחידות הדיור הבנויות, כך שההבטחה שהוועדה תוביל לפתרון משבר הדיור, או להורדת מחירי הדיור למען הזוגות הצעירים בישראל, לא מומשה. יתרה מכך, דווקא בשנות פעילותה של הוועדה חלה ירידה עקבית במספר התחלות הבנייה בישראל".

בנוסף, טענו המתנגדים לחוק שהוועדה אינה מציעה תכנון איכותי: "החוק המוצע מתעלם מהביקורת הנוקבת ומכישלון הוועדה בקידום תכנון איכותי, חברתי וסביבתי הולמים, ובמקום לבטל את פעילותה לחלוטין, הוא מרחיב את סמכויותיה דווקא היכן שהוועדה פוגעת בציבור, ומציע לאפשר לוועדה לעסוק בסוגים שונים של תוכניות, ולא רק בתוכניות לדיור, וזאת לתקופה נוספת של ארבע שנים, ובכך, לאפשר לוועדה לפעול למשך עשור שלם, תוך דריסת התכנון ההיררכי והדמוקרטי שנקבע בחוק התכנון והבנייה".