משרד האוצר: הסגר השלישי יעלה למשק כשלושה מיליארד שקל לשבוע

הסעיף העיקרי באומדן של האוצר הוא ענף המסחר, שהמגבלות שיוטלו עליו צפויות לעלות באובדן תוצר בהיקף של 1.4 מיליארד שקל לכל שבוע סגר • איגוד לשכות המסחר מעריך כי הסגר יגרום להפסד פדיון יומי הנאמד על כחצי מיליארד שקל בממוצע

עוד מסעדה סגורה בצל הסגר השני בישראל / צילום: כדיה לוי, גלובס
עוד מסעדה סגורה בצל הסגר השני בישראל / צילום: כדיה לוי, גלובס

הסגר השלישי שיוטל בשבוע הבא, יעלה למשק כשלושה מיליארד שקל לשבוע, כך מעריכה הכלכלנית הראשית באוצר שירה גרינברג. האומדן מתבסס על המתווה הנוכחי שמוצע לאישור קבינט הקורונה הכולל מגבלות משמעותיות על פעילות המסחר והשירותים לצד מקומות עבודה אחרים (כולל ללא מקבלי קהל), ומערכת החינוך. באוצר מבהירים כי "כל שינוי במתווה או הארכה של משך זמן הסגר, יעדכן את העלות הנאמדת".

הסעיף העיקרי באומדן של האוצר הוא ענף המסחר, שהמגבלות שיוטלו עליו צפויות לעלות באובדן תוצר בהיקף של 1.4 מיליארד שקל לכל שבוע סגר. סכום משמעותי נוסף של כחצי מיליארד שקל הוא אובדן התוצר השבועי של ענפי התיירות הבילוי והפנאי כתוצאה מהמגבלות שיוטלו.

נציין כי בתשובה לפניית גלובס נמסר מבנק ישראל כי "להערכת חטיבת המחקר, בחודש אוקטובר, הוליך הסגר השני לפעילות נמוכה ב-12% מהרמה הרגילה. הפסד התוצר המוערך של כל שבוע בו הפעילות נמוכה ב-12% מהרגיל הוא כ-3.2 מיליארד שקל לשבוע". לשם השוואה, הסגר הראשון (אפריל 2020) מוערך ב-22% אי פעילות, קרי הפסד מוערך של 5.9 מיליארד שקל בשבוע.

אוריאל לין: הסגר היא החלטה אומללה

על פי ניתוח של אגף כלכלה ומסים באיגוד לשכות המסחר, הסגר במתכונת המוצעת יגרום להפסד פדיון יומי הנאמד על כחצי מיליארד שקל בממוצע, כאשר הפסד פדיון של כשבועיים, שהם 10-12 ימי עבודה, עומד על כ-5-6 מיליארד שקל, בהערכה שמרנית.

נכון לרגע זה, לא ברור עדיין האם העסקים שלא מקבלים קהל יעבדו במתכונת רגילה או לא, ולכן ההערכה עשויה להשתנות.

שנית, ההנחה המרכזית היא שמרבית העסקים בתחום המסחר יוציאו את העובדים שלהם לחל"ת, כעשרות אלפים עובדים לפחות, לזמן לא מוגדר, והכנסות משקי הבית, שגם ככה ירדו, יקטנו עוד יותר, מה שיוביל לצמצום צריכה נוסף.

לדברי עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר: "ההחלטה על הסגר היא החלטה אומללה שמקורה בחשיבה הבסיסית המוטעית של קבינט הקורונה. על קבינט הקורונה לחזור בו ולחשוב על שינוי תפיסת עבודה ושינוי ערכים - לא עוד פעם סגר גורף אלא שבועיים של עבודה נכונה כפי שצריך לעבוד.
"יש להתמקד באיך לפתוח ולא מה לסגור - לתקוף בנחרצות מוקדים מיצרי קורונה, להתמקד ביתר שאת בניתוק שרשרת ההדבקה, ולעצב דפוסי התנהגות שיאפשרו לנו לחזור לחיים נורמליים. סגר שלישי, בין אם חלקי או שלם , משמעותו גזר דין מוות לעשרות אלפי עסקים בישראל".