רשתות האופנה, הקניונים והמסעדות בדרך לסגר שלישי: עשרות אלפי עובדים צפויים לצאת שוב לחל"ת

מה צפוי להיסגר ומה יישאר פתוח? עבור חלק מתחומי הפעילות התשובה ברורה, והיתר יתברר ככל הנראה בימים הקרובים • ניתן להעריך כי רשתות שונות ימשיכו וינסו לפעול במסגרת הסגר מתוך ניסיון לטעון כי הן מוגדרות כחיוניות

סניף סגור של רשת עדיקה. סגר סבב ב' / צילום: כדיה לוי, גלובס
סניף סגור של רשת עדיקה. סגר סבב ב' / צילום: כדיה לוי, גלובס

הסגר השלישי בישראל יכנס לתוקף ביום א' הקרוב, ובענף המסחר נערכים להוציא עשרות אם לא מאות אלפי עובדים לחל"ת. אחרי הסגר הראשון של חודשי האביב והסגר השני של חגי תשרי, ביום א' בשעה 17:00 יצא לדרך סגר שלישי ונוסף וזאת במקביל למאמצי החיסון. על הרקע הזה ברשתות האופנה והמסחר נערכים בפעם השלישית בתוך שנה להשבתת הפעילות לפרק זמן שאינו מוגדר מראש.

עם זאת, אחרי שבמהלך תקופת הסגר השני רשתות שונות ניסו להגדיר את עצמן כחיוניות על ידי מכירת מוצרי פארם או מוצרים לבית בחנויות שלהן - לעיתים גם בניגוד להנחיות משרד הבריאות - ניתן להעריך כי רשתות שונות ימשיכו וינסו לפעול במסגרת הסגר מתוך ניסיון לטעון כי הן מוגדרות כחיוניות.

אז מה צפוי להיסגר ומה יישאר פתוח? עבור חלק מתחומי הפעילות התשובה ברורה, והיתר יתברר ככל הנראה בימים הקרובים. אמנם רשתות ההנעלה וההלבשה יידרשו להיסגר באופן מלא, ועל כן הן צפויות להוציא את מרבית עובדיהן לחל"ת (בעוד שמיעוטם ממשיך להיות מועסק ולהפעיל אתרי מכירה מקוונת), אך בחלק מהרשתות שמוכרות גם מוצרים לבית, מוצרי פארם או מוצרים ממתינים לראות מה יהיו התקנות הסופיות שיפורסמו לאכיפה, במטרה לבחון האם יוכלו להמשיך לפעול, וכפועל יוצא, גם לשמור על כמות גדולה יותר של עובדים

מסעדות ובתי קפה שנותרו סגורים לישיבה גם כיום, או הותר להם למכור מוצרי ב- TA יידרשו לסגור את המכירה באיסוף עצמי, ולהסתפק במשלוחים בלבד. לעומתם, לפי שעה גם מסתמן חנויות האופטיקה, שהוגדרו על ידי הממשלה כשירות חיוני כבר במהלך הסגר השני ימשיכו לפעול.

נציין כי במהלך הסגר השני רשתות כמו מקס סטוק, אייס והום סנטר, הצהירו על עצמן כחיוניות והמשיכו לפעול לכל אורכו. גם רשתות נוספות וביניהן ריקושט שמוכרת ציוד לטיולים, או המשביר לצרכן שפיזרה בסניפים שלה כמויות מסיביות של נייר טואלט, מגבונים ואלכוג'ל כבר הצהירו כי הן מגדירות את עצמן כעסק חיוני. אגב, נזכיר כי גם רשת הריהוט איקאה ביקשה להגדיר את עצמה כעסק חיוני שמוכר מוצרים לבית, אולם היא נבלמה לבסוף על ידי משרד הבריאות לאחר הביקורת שספג על פתיחתה המוקדמת בסגר הראשון.