אחרי הביקורת: הלימודים בגנים, א'-ד' וי"א-י"ב יתקיימו כרגיל

החלטת הממשלה לסיים את הלימודים ב-13:00 עוררה ביקורת רבה בקרב הורים ועובדי הוראה, ובשל כך שינו מקבלי ההחלטות את הכיוון, ויקיימו את ימי הלימודים במתכונת מלאה • מוקדם יותר, גיבשו מתווה שיאפשר להגדיל את טווח שעות הלמידה הפיזית עבור תלמידי כיתות י"א-י"ב

כיתה ריקה בבית ספר יסודי בתל אביב. מערכת החינוך מושבתת בשל הקורונה / צילום: Sebastian Scheiner, AP
כיתה ריקה בבית ספר יסודי בתל אביב. מערכת החינוך מושבתת בשל הקורונה / צילום: Sebastian Scheiner, AP

הלימודים במהלך הסגר השלישי שיחל ביום ראשון הקרוב, יתקיימו במתכונת מלאה עבור ילדי הגנים ותלמידי כיתות א'-ד' וי"א-י"ב - כך מסתמן הערב (ה'), לאחר הביקורת הציבורית הרבה שנמתחה על ההחלטה המקורית, לעצור את ימי הלימודים ב-13:00.

מוקדם יותר, החל משרד החינוך לגבש מתווה חדש לתקופת הסגר עבור תלמידי כיתות י"א-י"ב, שצפוי לרכך את ההגבלות הקיימות ולאפשר להם ללמוד בבית הספר במשך יותר שעות ויותר ימים במהלך השבוע.

התקנון החדש עליו עובדים במשרד נובע מתוך ההבנה כי בתקופת הסגר התלמידים לא אמורים להיפגש בשעות אחר הצהריים, ועל כן מתאפשר להקל בהגבלות הקיימות. לפי החלטת הממשלה, תלמידי הכיתות הגבוהות ימשיכו ללמוד בשילוב בין למידה פיזית ומקוונת, אך השעות יוגבלו בין 13:00-08:00.

במתווה הקיים של התיכונים ישנן שתי מגבלות עיקריות: כל מורה יכול ללמד בארבע קבוצות לכל היותר, וכל תלמיד רשאי לעבור רק בין שתי קבוצות. הגבלות אלה הקשו מאוד על מנהלי בתי הספר בעת בניית מערכת השעות, ובפועל התלמידים הגיעו לבתי הספר למשך יומיים בשבוע במספר מצומצם של שעות, בהן למדו מקצוע אחד או שניים.

לדברי גורם בכיר משרד החינוך, במשרד הבריאות מסכימים עם ריכוך המתווה שיאפשר לתלמידי התיכון ללמוד יותר מקצועות באופן פיזי בבית הספר.

ארז, אב לתלמידת תיכון מתל אביב, הביע תמיכה במתווה המתגבש במשרד החינוך. ארז הבהיר כי "חשוב מאוד שהתלמידים ימשיכו בשגרת הלימודים ככל האפשר. למפגשים בבית הספר יש חשיבות חברתית ונפשית. כמו כן, לימודים בזום ובגרויות בעייתיים מאוד ופוגעים בתלמידים. ללימודים מרחוק וסגר יש אפקט הרסני על ילדים בכל גיל ובטח בגילאי תיכון, אשר בהם הם מתכוננים לבחינות בגרות שישפיעו על עתידם".

הממשלה אישרה הלילה הטלת סגר החל מיום ראשון בשעה 17:00 למשך שבועיים, עם אפשרות להארכתו. במסגרת זו, תוגבל היציאה ממקום המגורים למרחק של עד קילומטר אחד, יושתו הגבלות התקהלות והמסחר ייסגר. באשר למערכת החינוך, הוחלט כי הלימודים בכיתות ה'-י' לא יחודשו, בעוד הלימודים בגיל הרך, בכיתות א'-ד' וי"א-י"ב יתקיימו במתווה הנוכחי בין השעות 13:00-08:00.

מאות אלפי תלמידי התיכונים חזרו לספסל הלימודים ב-29 בנובמבר אחרי חודשיים וחצי בהם למדו מהבית בלמידה מקוונת. פחות משבועיים לאחר מכן, יצאו התלמידים לחופשת החנוכה והפערים הלימודיים ממשיכים להצטבר.