הערכות לגבי גודל האוכלוסייה בארה"ב רומזים אילו מדינות ירוויחו ואילו מדינות יפסידו מושבים בקונגרס

אומדנים לגבי מפקד שנערך מוקדם יותר השנה מראים באיזו מידה האמריקאים היגרו למדינות רפובליקאיות בדרום ובמערב • בסך-הכול השינויים הללו צפויים להסית כוח לטובת הרפובליקאים בבחירות הבאות

סן פרנסיסקו. אוכלוסיית קליפורניה הצטמצמה / צילום: Shutterstock
סן פרנסיסקו. אוכלוסיית קליפורניה הצטמצמה / צילום: Shutterstock

הערכות חדשות לגבי גודל האוכלוסייה במדינות בארה"ב מראות איך מדינות דרומיות ומערביות צפויות להתחזק מבחינת משקלן הפוליטי, כאשר ארה"ב תבצע בשנה הבאה ספירה מחודשת של האזרחים במדינות ותחלק מחדש, היכן שצריך, את מספר חברי הקונגרס והאלקטורים.

בשבוע שעבר הוציא משרד המפקד של ארה"ב את ההערכות השנתיות שלו לגבי גודל האוכלוסייה נכון ל־1 ביולי השנה. המידע נאסף באופן נפרד מתשובות של אזרחים למפקד אוכלוסייה, שנערך אחת לעשור והתשובות בו נכונות עד ה-1 באפריל. בשנה הבאה ישתמשו מחוקקים בתוצאות הסקר על מנת לחלק מחדש את המושבים בבית הנבחרים. בגלל שהמספרים החדשים מודדים את גודל האוכלוסייה רק חודשים ספורים לאחר המפקד הראשי, הם מספקים תוצאה שהיא קרובה למפקד הראשי יחסית.

על פי ההערכות מהמפקד של שבוע שעבר, מדינות רבות במערב התיכון ובצפון מזרח ארה"ב ממשיכות להצטמק, בעוד מדינות דרומיות גדולות קולטות תושבים חדשים. בהתפתחות נפרדת, האוכלוסייה של קליפורניה ירדה בגודלה, ככל הנראה בפעם הראשונה מאז שנת 1900 לפחות. על פי הדמוגרף ממכון ברוקינגס וויליאם פריי, כמעט 70 אלף מתושבי קליפורניה עזבו את המדינה מאז פורסם לאחרונה מספר התושבים בה בשנה שעברה.

על פי ההערכות החדשות, עשר מדינות צפויות להפסיד מושב אחד בקונגרס: אלבמה, קליפורניה, אילינוי, מישיגן, מינסוטה, ניו יורק, אוהיו, פנסילבניה, רוד איילנד ומערב וירג'יניה.

טקסס צפויה להרוויח שלושה מושבים ופלורידה צפויה לקבל שניים נוספים. חמש מדינות אחרות אמורות לקבל מושב נוסף: אריזונה, קולורדו, מונטנה, צפון קרוליינה ואורגון.

בסך-הכול, השינויים הללו צפויים להסית כוח לטובת הרפובליקאים, כך אמר קימבול ברייס, דמוקרט המכהן כנשיא חברת הייעוץ Election Data Services. אך עוד קשה לבצע אומדן של ההשלכות המדויקות של השינוי. לדוגמה, שינויים מהירים בטקסס, שם הדמוקרטים התחזקו בשנים האחרונות, הופכים את המדינה לפחות בטוחה כמעוז רפובליקאי, שהמפלגה האדומה יכולה לבנות עליו.

ניו יורק ואלבמה נלחמו מלחמה צמודה על המושב ה־435 בקונגרס. ניו יורק עשויה להפסיד מושב נוסף אם תוצאות האמת של המפקד שנערך לפני כמה חודשים יהיו שונות משמעותיות מהמפקד של יולי. הערכת גודל האוכלוסייה משתמשת בנתונים מ־1 ביולי על מנת לעשות הערכה רטרואקטיבית של גודל האוכלוסייה נכון ל־1 באפריל. במקרה כזה, אלבמה לא תאבד מושבים.

התוצאות יתפרסמו לקראת סוף ינואר

תוצאות מפקד האמת אשר יקבעו חלוקה מחדש של המושבים אמורות להיות מפורסמות לקראת סוף ינואר. המפקד, הנערך אחת לעשור, מגיע רק עד תחילת המגפה, אשר גרמה לאמריקאים לא מעטים לעקור למקומות חדשים, לאחר שנים בהם ההגירה הפנימית בארה"ב הייתה בשיא שלילי. "זה גורם לשינוי גדול בצורה שבה אנו חיים, וזה צפוי להשפיע על הפוליטיקה", אמר ברייס.

קליפורניה גדלה בעשור האחרון ביותר מ-2 מיליון תושבים נוספים, אך האוכלוסייה שם התכווצה ב־0.2% בשנה האחרונה, אחרי כמה שנים שבהן נרשמה במדינה האטה בגידול האוכלוסייה. המדינה מעולם לא הפסידה מושב בקונגרס, אמר ברייס. גידול בכמות המהגרים לתוך המדינה אינו מספיק כדי לאזן הגירה ממנה של כרבע מיליון איש, כך לפי נתונים שמדינת קליפורניה הוציאה בשבוע שעבר.

קיטון האוכלוסייה בניו יורק נכנס להאצה בשנה החמישית הרצופה שבה הוא נמשך, והיגרו ממנה 126 אלף איש מאז השנה שעברה. המדינה קטנה ב־0.2% על פני העשור, כאשר הגידול באוכלוסיית ניו יורק סיטי לא הספיק על מנת לאזן הגירה ממדינת ניו יורק שהתרחשה מהאזורים הצפוניים יותר של המדינה.

על פי ההערכות, אוכלוסיית ארה"ב גדלה מאז המפקד האחרון ב־2010 רק ב־6.7%, מה שגורם לעשור האחרון להתחרות עם 1930־1940 על התואר של העשור עם גידול האוכלוסייה הנמוך ביותר בהיסטוריה של ארה"ב.

מדינות אמריקאיות אחרות שאוכלוסייתן קטנה כוללות את אילינוי, מישיגן, פנסילבניה, לואיזיאנה, מיסיסיפי, מערב וירג'יניה, קונטיקט וניו ג'רזי.

המדינות בהן גידול האוכלוסייה היה משמעותי ביותר היו טקסס, פלורידה, אריזונה, צפון קרוליינה, ג'ורג'יה, וושינגטון, דרום קרוליינה, טנסי, קולורדו, נבאדה ויוטה.

בשבוע שעבר בית המשפט העליון האמריקאי דחה עתירה שהוגשה נגד תוכניתו של הנשיא היוצא טראמפ לא לכלול מהגרים לא חוקיים בספירה המשמשת לקביעת מספר המושבים בקונגרס. את העתירה דחה בית הדין מפני שלא ברור עדיין אם הממשל היוצא מסוגל בכלל ליישם את השינוי לפני שטראמפ עוזב את הבית הלבן. מוקדם יותר החודש ועדה של בית הנבחרים הודיעה שנתוני האוכלוסייה לא יהיו זמינים לפני 23 לינואר, כמה ימים לאחר השבעת הנשיא החדש.