לראשונה מזה שבע שנים: בית הדין לעבודה מאפשר לעובדי נמל אשדוד לשבות

הצו שמנע השבתת הנמל הוסר על רקע סירוב המדינה להיענות לדרישת עובדי דור א' להפקיד לאלתר 300 מיליון שקל להבטחת תשלום פיצויי הפרישה העתידיים שלהם, בשווי 3 מיליון שקל לעובד • ביה"ד: מדובר בסכסוך כספי גרידא, ואין הצדקה למניעת זכות השביתה

 

 

נמל אשדוד / צילום: Reuters, Amir Cohen
נמל אשדוד / צילום: Reuters, Amir Cohen

ניצחון לעובדי נמל אשדוד ולהסתדרות בבית הדין הארצי לעבודה: הוסר צו המניעה משנת 2013 שלא איפשר לעובדי הנמל לשבות על רקע הקמת נמל הדרום המתחרה.

כפי שפורסם בגלובס בשבוע שעבר, הצדדים ציפו להסרת צו המניעה, כשבדיון שנערך לפני מספר ימים כבר העיר סגן נשיאת בית הדין, השופט אילן איטח, לנציגי המדינה שהתנגדו להסרת הצו ואמר להם: "אתם יכולים לא להסכים".

בהסתדרות ובוועדי העובדים בנמל אשדוד בירכו על ההחלטה, אך יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד הבטיח כי העובדים לא ימהרו להשבית את הנמל וינקטו צעדים ארגוניים רק כמוצא אחרון ולאחר מתן התראה של חמישה ימים מראש.

העילה להסרת הצו הייתה התנגדות המדינה לדרישת ההסתדרות ועובדי הנמל כי המדינה תפקיד לאלתר סכום של כ-300 מיליון שקל המיועדים לשמש כפיצויי פטורים לעובדי דור א' בנמל, שיסכימו לפרישה מרצון.

הדרישה באה על רקע חשש של העובדים שחברת הנמל אשדוד תקרוס לאחר תחילת התחרות מול נמל הדרום החדש, ונומקה בכך שעובדי נמל חיפה קיבלו פיקדון דומה. המדינה התנגדה לדרישה בנימוק שכבר נעשה שימוש בכספים המיועדים לפיקדון. בנוסף ציינו במדינה כי לעובדי נמל אשדוד הוצעה חבילת פרישה בתנאים טובים יותר מזו שקיבלו עובדי נמל חיפה, למרות שעובדי נמל חיפה הגיעו להסכם עם המדינה, בעוד שעובדי נמל אשדוד מסרבים לחתום על הסכם דומה.

לפי המתווה שמציעה המדינה - ושהעובדים עדיין לא הסכימו לקבל - יקבל כל עובד דור א' חבילת הטבות כספיות בגובה 3 מיליון שקל אם יסכים לפרוש מעבודתו בנמל (לעומת חבילת פרישה בשווי 2.8 מיליון שקל שקיבלו עובדי נמל חיפה).

עובדי דור א' בחברת נמל אשדוד משתכרים בממוצע כ-50 אלף שקל בחודש ונחשבים לאחת מקבוצות העובדים החזקות ביותר במשק. באוצר הצדיקו את גובה חבילת הפרישה בכך שהנזק שייגרם לנמל אשדוד ולמדינה אם העובדים יישארו בעבודתם עולה כפליים על עלות חבילות הפרישה שמוצעות להם.

בפסק הדין שמחליט על הסרת צו המניעה מסביר השופט איטח כי הסכסוך הנוכחי הוא כספי במהותו, ומשום כך אין עוד הצדקה לצו המניעה, שבא על רקע סוגיה עקרונית של ניסיונם של עובדי הנמל למנוע מהלכים בעלי חשיבות למשק כולו, כמו הכנסת תחרות לענף נמלי הים.

כמו כן הביא איטח בחשבון את העובדה שפתיחת נמל הדרום המתחרה, הצפויה בעוד כחצי שנה, היא בבחינת עובדה מוגמרת. השופט גם דחה את הטענה שאין להעניק לעובדים את הסעד של הסרת צו המניעה משום שהפרו את הצו מספר פעמים בשנים האחרונות.