עסק ביום | פיצ'ר

"אנחנו חייבים להציל את עצמנו, כי אף אחד לא יציל אותנו"

יורם מועלמי, בן 55 ממושב גאליה, הוא בעלים של עסק לשירותי מיחשוב ותקשורת ומייסד "מפלגת העצמאים והעסקים הקטנים" • "האשמים הם שר האוצר, רשות המסים, קבינט הקורונה ונתניהו, שהוא אבי-אבות הטומאה ומי שלא שחרר לעצמאים כסף בזמן" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

יום מועלמי / צילום: תמונה פרטית
יום מועלמי / צילום: תמונה פרטית

בתחילת 2020, רגע לפני משבר הקורונה, היה יורם מועלמי - בעלים של עסק למתן שירותי מחשב ותקשורת שפועל מאז 2003 - בתקופה של צמיחה. הוא הצליח לסגור חוזה עם חברה חיצונית שסיפקה לו עבודה מול כמה מהחברות הגדולות במשק, בהן איקאה, והרגיש שהוא מתמודד היטב עם התחרות הגבוהה בתחומו. אבל השמחה לא נמשכה זמן רב. המשבר הגיע ופגע בו. וכך, בסוף 2020 הוא מצא את עצמו ללא פרנסה כמעט, מתקיים מפחות מ-1000 שקל בחודש שהמדינה העניקה לו למשך כל התקופה, ומקבל החלטה גדולה: להקים מפלגת עצמאים חדשה שתשמיע את זעקתם בבחירות הקרבות ובכנסת ותתקן עוולות היסטוריות שפוגעות בעצמאים.

"המדינה ירקה לי בפרצוף. השאירו אותי ללא מענקים וללא כל סיוע, וגם ללא יכולת להתפרנס כי הכל סגור. הבנתי שהמדינה לא מתייחסת לעצמאים ולא הייתה שם בשבילי ובשבילם, וזה מה שדרבן אותי להתחבר לעצמאים נוספים, ביניהם מאמני כושר, מסעדנים, ספרים וקוסמטיקאיות, ולהקים את 'מפלגת העצמאים והעסקים הקטנים'. אנחנו הנפגעים הגדולים של המשבר, ושל היחס של המדינה. הפכנו להיות שקופים והגיע הזמן שלא נהיה שקופים".

אבל נחזור רגע להתחלה - מהיום שלפני המשבר. מועלמי: "בינואר הרגשתי טוב בעסק. נתתי שירותים לחברות גדולות כפרילנסר, גם הגעתי אליהם וגם נתתי שירותי מעבדה, והתחלתי לראות את ההכנסות עולות. ואז הגיע משבר הקורונה, כל העסקים נסגרו ואחר כך היו מוגבלים מאוד בפעילות - ואני מצאתי את עצמי סגור, ללא הכנסה וללא אופק. למעבדה לא ניתן היה להגיע והחסרות הגדולות נסגרו לתקופות ארוכות. בסגר הראשון ישבתי כמו ילד טוב בבית, כשכל המשק היה סגור ומנוטרל, וקיוויתי שזה יחלוף מהר".

המציאות טפחה לו על הפנים. "לפני המשבר, בשלוש השנים האחרונות 2018-2020, העסק היה יציב, אבל 2018 הייתה שנה של הכנסות נמוכות יותר. בתחילת 2020 ההכנסות עלו משמעותית. לצערי גיליתי שבגלל ש-2018 היתה שנה יחסית חלשה אצלי אני לא זכאי לאף אחת מפעימות הסיוע בראשית המשבר - הראשונה, השנייה והשלישית, ואני גם לא זכאי למענק השתתפות בהוצאות כי אני עסק קטן ואין לי הוצאות גבוהות. כל החודשים הראשונים לא הייתי זכאי לשקל מהמדינה. אני נשוי עם ילדים, ואני אמור לפרנס, ומוצא את עצמי בלי יכולת לעשות את זה. חשכו עיניי".

את המענקים הסוציאליים שפורסמו בהמשך קיבלת?

"כשפרסמו את המענקים הנוספים ממאי 2020 עד מאי 2021 - שמחתי, אבל אז הבנתי שאין על מה. עבור מאי-יוני, יולי-אוגוסט וספטמבר-אוקטובר קיבלתי 1,938 שקלים עבור כל חודשיים. כלומר פחות מאלף שקל לחודש, ואם מחלקים את זה על כל חודשי המשבר, בשמונה חודשים קיבלתי מהמדינה כ-6,000 שקל - 750 שקל לחודש.

"כל מה שביקשתי כעצמאי זה שאם המדינה סוגרת אותי ואת כל המשק, אז שלפחות תפצה אותי בדמי מחיה בכבוד, שכר מינימום או סכום כלשהו שיאפשר לחיות. או שישחררו אותנו ויתנו לנו להתפרנס".

בין הסגרים הצלחת להתפרנס?

"הסגר הראשון הסתיים באפריל, אבל רוב העסקים שאני עובד מולם נפתחו רק ביוני. יצא שנפגעתי מכל הכיוונים. גם לא הייתי זכאי לשום מענק וגם לא יכולתי לצאת לעבוד כי המשק נפתח מאוד לאט ועד שהוא נפתח לא הצלחתי לסגור חוזים. לאנשים לקח זמן לחזור, המשק חטף מכה ואני סבלתי מזה, כי חוסר הוודאות וחוסר היציבות הובילו לכך שאנשים לא צרכו את השירותים שלי".

תחום מכירות המחשבים וציוד תקשורת נסק בתקופת המשבר. לא נהנית מהצמיחה הזאת?

"ההתמקדות שלי בשנים האחרונות היו במתן שירותים בבית העסק ושירותי מעבדה ופחות במכירה. במרץ ואפריל אנשים צרכו מחשבים ניידים בכמויות וציוד לכל הזומים אבל אני לא הכנתי את עצמי בזמן למכירה לפני הסגר, ולכן לא יכולתי להתפרנס מזה. בסגר השני למדתי את הלקח והכנתי את עצמי למכירות של מחשבים, וגם למדתי שאני חייב להילחם על הפרנסה שלי בשיניים כי אף אחד לא יעזור לי. התארגנתי על לפטופים ונלחמתי על כל עבודה שקשורה אלי כפרילנס, גם אם הסכום היה נמוך משמעותית ממה שהייתי רגיל לקבל. לא הייתה לי ברירה. אני חייב להתפרנס. עכשיו אני נע ונד בין פרויקטים ללא יציבות. העיקר להתפרנס".

את האצבע המאשימה מפנה מועלמי לשלל גורמים, ובראשם נתניהו. "האשמים הם שר האוצר ומשרד האוצר, רשות המסים, קבינט הקורונה ונתניהו, שהוא אבי-אבות הטומאה ומי שלא שחרר לעצמאים כסף בזמן. הוא עשה זומים עם העצמאים ושאל 'מה אתם צריכים' ואמר למנהל רשות המסים ערן יעקב 'תשחרר את כל הכספים מהר', אבל הכול היה הצגה. לקח יותר מדי עד שהכסף הגיע לעצמאים ועד היום יש הרבה עצמאים לא קיבלו כלום, כי נפלו בין תנאי המענק. השאירו אותנו מדממים למוות. אני דממתי למוות. שרפתי את כל החסכונות שלי, ואם לא הייתי מתעשת ומכין את עצמי לגל החדש ולסגרים הבאים, מתפשר במחיר ונלחם על כל עבודה - מזמן הייתי סוגר את העסק. כואב לי הלב על מאמני הכושר והמסעדנים שסוגרים את העסקים שלהם. כל יום נסגרים עסקים".

כל האירועים הללו היו הנתיבים שהובילו את מועלמי לפוליטיקה. "התאחדנו יחד הרבה עצמאים מדממים ופגועים למפלגת עצמאים, ואנחנו מקווים שנספיק לרשום את המפלגה ולהתמודד בבחירות הקרובות. הרבה אנשים מבינים שאין להם בית, שאנחנו בתחתית שרשרת המזון. הפערים הכלכליים והחברתיים בין העשירונים בארץ קשים מאוד. המגזר הציבורי שמן מאוד ולא השתתף בפרוטה בקיצוץ בשכר שלו, המגזר הפרטי מאוגד מאוד בוועדים ובהסתדרות והמגזר של העצמאים אין לו בכלל לובי, אין לו קול ואין לו יכולת להילחם על דמי הקיום שלו. אין לנו ביטחון כלכלי. אנחנו חייבים להציל את עצמנו, כי אף אחד לא יציל אותנו". 

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il