סין דורשת מקבוצת אנט של ג'ק מא להתמקד בתחום התשלומים

הנזיפה הפומבית היא הצעד האחרון של בייג'ינג בסדרת צעדים לריסון חברות גדולות, לאחר שלקחו על עצמן מה שרגולטורים סינים מגדירים כ"סיכון רב מדי"

ג'ק מא / צילום: shutterstock
ג'ק מא / צילום: shutterstock

רגולטורים סינים החלו במהלכים לריסון קבוצת אנט, ענקית הטכנולוגיה הנשלטת בידי המיליארדר ג'ק מא, והודיעו לחברה כי עליה להתמקד בעסק התשלומים שלה ולתקן בעיות במחלקות אחרת בחברה הצומחות במהירות, כמו הלוואות, ביטוח וניהול הון.

ביום ראשון העביר הבנק המרכזי של סין ביקורת על קבוצת אנט לגבי התנהגות החברה מול לקוחותיה ומול המתחרות, ומה שרגולטורים הגדירו כמשילות תאגידית בעייתית. הרגולטורים אמרו, מבלי לפרט, שבקבוצת אנט "מתעבים" עבודה על פי התקנות ומנצלים פרצות.

ההודעה הרשמית מטעם הבנק העממי של סין באה לאחר פגישה בשבת בין בכירים בבנק המרכזי, נציגים של קבוצת אנט ורגולטורים מהרשות לבנקאות, הגבלים עסקיים והמרות כספים של ממשלת סין. המפגש הוצג כריאיון עם מושל הבנק המרכזי פן גונגשנג.

הנזיפה הפומבית מגיעה פחות מחודשיים אחרי שבייג'ינג ביטלה הנפקה צפויה של קבוצת אנט בבורסות בהונג קונג ובשנחאי ב־3 בנובמבר. ההנפקה הצפויה הייתה אמורה לגייס 34 מיליארד דולר - ולהעניק לקבוצה שווי של יותר מ־300 מיליארד דולר בסך הכל - אך הנשיא שי ג'ינפינג החליט באופן אישי לעצור את ההנפקה, לאחר שג'ק מא הכעיס את הממשלה בנאום בו מתח ביקורת על הרגולציה הכלכלית בסין, כפי שדווח בוול סטריט ג'ורנל.

באנט אמרו שהחברה מעריכה את ההנחיות והחברה תפעל לציות לדרישות תקינה. בחברה אמרו שיפתחו לשם כך תוכנית פעולה סדורה עם לוח זמנים.

חברת Alibaba Group Holdings, ענקית הקמעונאות שהקים מא, נמצאת גם היא תחת לחץ בעת האחרונה. קבלות על פיקדון בארה"ב ירדו ב־13% ב־24 בדצמבר, לאחר שסין פתחה בחקירה בנושא הגבלים עסקיים על החברה. לעליבאבא שליש ממניות קבוצת אנט.

הרשויות בסין ריסנו בעבר חברות גדולות לאחר שהן צמחו מחוץ לסין באופן אגרסיבי או בתחומים עסקיים שלא היו קרובים לפעילות הליבה של החברה, ולקחו על עצמן מה שרגולטורים מגדירים כסיכונים מיותרים.

קבוצת HNA, קונגלומרט חברות תעופה ומלונות שבעבר יצאה למסע רכישות נכסים בכל העולם, קיבלה הנחייה מבייג'ינג לפני כמה שנים להתמקד מחדש בעסק חברות התעופה שלה. החברה נפטרה משותפויות בחברות מלונאות וחברות פיננסיות, ולאחרונה הגיעה להסכם על מכירת חברה להפצת מוצרים טכנולוגיים.

חברת הביטוח Anbang, אשר רכשה מלונות ונכסים אחרים בארה"ב ובמדינות אחרות בכספים שהרוויחה מהשקעות שמכרה, הייתה במוקד חקירה של רגולטורים סינים בשנת 2018 ונאלצה למקד מחדש את עסקיה בתחום הביטוח. כיום, החברה עובדת תחת שם אחר, לאחר שהממשלה התירה לה לחזור לפעול.

עבור קבוצת אנט, הנחיית הרגולטור משמעותה שאחת מחברות הסטארט אפ בעלות הערך הרב ביותר בעולם לא תוכל או תתקשה למצוא אפיקי צמיחה חדשים. החברה עשויה לצמצם חלק מעסקיה, מה שישפיע על פוטנציאל הרווח שלה ועל הערכת שוויה בשוק כאשר תנסה לצאת להנפקה נוספת.

אנט היא בעלי חברת Alipay, אפליקציה פופולרית לתשלומים ניידים אשר יש לה יותר ממיליארד משתמשים בסין. עד סוף יוני עיבדה Alipay תשלומים בגובה כולל של 18 מיליארד דולר. בעזרת האפליקציה, אזרחי סין יכולים להשתמש בטלפון שלהם לשלם על אוטובוס או מונית, במכולת, בקניות באינטרנט, לשלם חשבונות ולעשות עסקאות רבות אחרות, מבלי להצטרך לגעת בכסף ממשי. משתמשי Alipay רבים גם רוכשים קרנות נאמנות, ביטוח או מוצרי השקעה אחרים דרך האפליקציה.

בעזרת Alipay , החלה קבוצת אנט לחלק הלוואות קצרות טווח ללקוחות פרטיים ועסקים קטנים שהבנקים המסורתיים התעלמו מהם. עסק ההלוואות האישיות שלה החברה, בעיקר, צמח במהירות בשנים האחרונות והפך למנוע ההכנסות העיקרי של החברה.

רגולטורים אומרים שהעסק הזה בעייתי, מפני שרוב ההלוואות שאנט עוזרת לאנשים לקבל ממומנות על ידי בנקים מסחריים - כולל חברות הלוואה קטנות וקרנות - אשר נושאים כמעט בכל הסיכון הכרוך במתן ההלוואה. אנט, מצד שני, גורפת עמלה מבלי לקחת על עצמה סיכונים.

במחצית הראשונה של השנה, עסק ההלוואות הדיגיטליות של אנט היה אחראי ל־39% מהכנסות החברה, שהגיעו ל־72.5 מיליארד יואן, סכום של כ־11.1 מיליארד דולר, כך לפי המצגת של החברה לקראת ההנפקה שהתבטלה.

בהודעה של הבנק המרכזי מיום ראשון נאמר שעל אף העבירות של קבוצת אנט, הבנק מכיר בחדשנות הטכנולוגית והפיננסית של החברה, ובכך שהקימה מערכת שירותים כלכליים כוללנית.

כחברה שיש לה "השפעה משמעותית" בתחומים אלה, על קבוצת אנט להיות אקטיבית בציות לחוקים ולתקנות ולשלב את הפיתוח התאגידי שלה במטרות לאומיות, נאמר בהודעה.

בפגישה הציגו הרגולטורים לאנט כמה דרישות נוספות, אמרו בבנק המרכזי. ביניהן הייתה הוראה לשמור על מידע פרטי של לקוחות בעסק האשראי של החברה, לשפר את המשילות התאגידית ולנהוג בזהירות בעסקי השירותים הפיננסיים שלה.

בייג'ינג נעשתה קשוחה כלפי פלטפורמות כספים טכנולוגיות בחודשים האחרונים. על פי חוקים חדשים מספטמבר, קבוצת אנט ותאגידים אחרים קיבלו הנחיות להקים חברות לאחזקות פיננסיות, מה שיגרום לחברות הגדולות להשקיע כסף רב על מנת לתת גיבוי לעסקים פיננסיים שיש בידיהן כיום, בתחומים כגון תשלומים והלוואות. הרגולטורים חזרו על דרישה זו בפני נציגי קבוצת אנט בפגישה בשבת.

על פי הצעות חוק אחרות הנמצאות בתהליך חקיקה, חברות כמו אנט יצטרכו להוציא יותר מהונן הפרטי על מנת לתמוך בתוכניות הלוואה שהן מנהלות ברשת.

שיאושי זנג, אנליסט בחברת Gavekal Dragonomics, אמר שלעת עתה אין סיבה לפרק את קבוצת אנט, ואמר שלקבוצה יש זמן לסדר את העניינים מבית. "נראה כאילו הרשויות בעיקר רוצות שקבוצת אנט תקטין את מוקד העסק שלה לתחום התשלומים, ותרד משירותים פיננסיים אחרים כמו הלוואות", אמר זנג.

הקבוצה החלה לצמצם סיכונים בעסק ההלוואות שלה. ב־23 בדצמבר, הודיעה אנט שפלטפורמת Huabei הפופולרית שלה להלוואות מחמירה את מגבלות השראה ללווים צעירים על מנת לקדם "הרגלי צריכה רציונליים יותר".