ולמרות הכול: כלכלת ארה"ב תמריא ב-2021

שלושה זעזועים פגעו בכלכלה ב-2020: הקורונה, בעיות הגזע והפוליטיקה • 2021 מצטיירת כשנה שעשויה להיות תחילתו של שגשוג יותר חזק ויותר בר קיימא

אזרח אמריקאי עובר ליד חנות שמגייסת עובדים באילינוי / צילום: Associated Press, Nam Y. Huh
אזרח אמריקאי עובר ליד חנות שמגייסת עובדים באילינוי / צילום: Associated Press, Nam Y. Huh

הסיפור של הכלכלה האמריקאית בשנת 2020 כולל שלושה זעזועים גדולים: הקורונה, תסיסה הקשורה למתחים בין גזעיים ומערכת בחירות שפיצלה את המדינה.

הסיפור של שנת 2021 יהיה השיקום הגדול.

אבל בואו נחזור להתחלה, לפני המגפה, כשהיה נראה שדברים יקרו אחרת. האבטלה הייתה בשפל של כל הזמנים ובכל זאת מספר האנשים המועסקים המשיך לעלות. נראה כי ההתרחבות הכלכלית הארוכה ביותר בהיסטוריה האמריקאית התניעה מעגל של חיוביות: עוד עבודות הובילו לכך שלמשקי בית היה עוד כסף להוציא, מה שהוביל לשכירת עוד עובדים, ובחלק מהמקרים אפילו משך מהשוליים אנשים שכבר הפסיקו לחפש עבודה.

מה שראוי לציון אפילו יותר הוא שאחרי שנים של התרחבות כלכלית, פערי העושר הצטמצמו. לפי סקר של הפדרל ריזרב, אנשים ב-20% התחתונים של הכלכלה מבחינת שכר הצליחו לשפר את הנטו שלהם ב־37% משנת 2016 עד שנת 2019, בעוד 20% המובילים מבחינת שכר נשארו יציבים. בינתיים, שחורים והיספנים ראו עלייה של כ-33% ו־65% בהתאמה, ולבנים חוו עלייה של 3%.

 
  

שוק עבודה צפוף דחף מעסיקים להעלות משכורות, להציע יותר גמישות בשעות העבודה ולהשקיע יותר בהכשרת עובדים. משכורות בין אנשים צעירים יחסית עלו באופן משמעותי - כ־13% בקרב אנשים בני פחות מ־35 - כאשר היו להם יותר הזדמנויות לתעסוקה, רכישת כישורים וניסיון תעסוקתי. אפילו המגמות הכלכליות העקשניות ביותר, כמו הירידה בבעלות על נכסים בקרב שחורים, השתנו סופסוף בשנת 2019.

אובדן המוני של מקומות עבודה 

ואז הגיעה המגפה. העומק והרוחב של ההפרעה שעשתה הקורונה בכלכלה גדול יותר מכל מיתון שבא בעקבות מלחמה. כ־40% מהאנשים שהרוויחו פחות מ־40 אלף דולר לשנה איבדו את מקומות העבודה שלהם במרץ. פניות חדשות בנושא אבטלה, שריחפו סביב 200 אלף בשבוע במשך חודשים רבים, הגיעו ליותר מ-6 מיליון.

החלוקה של אובדן העבודה, בינתיים, הייתה שונה לגמרי ממה שאנו רגילים לראות בתקופות שפל. אמריקאים העובדים בשכר נמוך קיבלו את המכה הכי קשה גם מבחינת השפעה כלכלית כללית של הסגרים שהוטלו על ידי הממשלה, וגם בגלל שאנשים הוציאו פחות כסף על שירותים פנים אל פנים. עובדים שחורים והיספנים מיוצגים באופן לא פרופורציונלי בחלק מהתחומים שנפגעו יותר מאחרים, כמו מסעדות ומספרות.

במונחים רחבים יותר, זה היה המיתון הראשון שהובל על ידי סקטור השירותים, המיתון הראשון של הערים והמיתון הראשון של הנשים. מפברואר עד אפריל, רמת התעסוקה בקרב נשים בגילאים 25 עד 54 ירדה ב־15%, לעומת ירידה של 12% בקרב גברים, כך לפי המשרד לסטטיסטיקות תעסוקה.

בין 4 מיליון האנשים שהוצאו משוק העבודה מאז פברואר, 55% הן נשים. לרבות לא הייתה ברירה אלא להשהות את הקריירה, כאשר בתי הספר נסגרו וסיכונים בריאותיים גרמו להפרעה בתפקוד גני ילדים, פעוטונים ומסגרות נוספות.

אך בעוד מסעדות, מלונות, סוכנויות נסיעות, תיאטראות וליגות ספורט התמודדו עם ביטולים, תעשיות אחרות הרוויחו מהנסיבות המצערות. חנויות מכולת חוו עלייה פתאומית במכירות, ושרשרת האספקה במדינה נכנסה לפעולה לאספקת מחסור במצרכי מזון בסיסיים (על אף התמונות המוכרות של מדפי נייר טואלט ואקונומיקה ריקים). חברות מסחר מקוון הפכו לקו אספקה למיליוני אנשים שחששו לצאת מבתיהם. חברות למידה מרחוק שגשגו, כמו גם תחום ההתעמלות בבית ומשחקי ווידאו.

האתגרים חסרי התקדים של המגפה עודדו חדשנות. גישה לרפואה טלפונית התרחבה הודות לשינויים בחוקי מדיקייר (Medicare) ומדיקאייד (Medicaid) אשר אפשרו לחולים ולרופאים לקבל תשלום על ביקורים מרחוק. חברה שנקראת זום, שמעטים שמעו עליה לפני המגפה, הפכה למותג בינלאומי במהירות. יצרנים עשו שינויים בפסי ייצור על מנת לייצר מכשירי הנשמה ומסכות ועשו את תפקידם - לרוב ללא בקשה חיצונית - בסיוע להצלת חיים. הפחד ממחסור במכונות הנשמה לא התממש.

הקונגרס לקח הפסקה נדירה ממריבות בין־מפלגתיות ואישר את חבילת הסיוע הגדולה ביותר אי פעם. מיליוני אמריקאים קיבלו צ'קים של 1,200 דולר, בלי למלא טפסים או להתחייב למשהו. התוכנית, המכונה "תוכנית ההגנה על משכורות", עזרה להרבה עסקים קטנים להישאר מעל המים ומנעה מאחרים לספוג הפסדים קשים. הרחבת הטבות הניתנות למובטלים עזרה לרבים מהם להסתדר ועזרה לסייע לשמירה על רמות הצריכה. כתוצאה, הכנסות משקי בית והוצאת כספים נשארו יציבות.

שנת זעזועים גזעיים ופוליטיים 

אבל אז הגיע זעזוע נוסף. ב־25 במאי במינאפוליס, נהרג אדם שחור בשם ג'ורג' פלויד במהלך מעצר משטרתי, ואחד מהשוטרים שעצר אותו הואשם אחר כך ברצח מדרגה שנייה. כאשר סרטון שצולם בטלפון ומתאר את המקרה החל להיות מופץ, ניצתו הפגנות ברחבי המדינה. אזורי קניות שרק התחילו להיפתח מחדש לאחר סיום הסגר הגנו על חלונות הראווה שלהן בקרשים, ובכמה ערים נאכף עוצר משטרתי.

בינתיים, שוק המניות השתקם במהירות, והשיקום בשוק התעסוקה עובר מעבר לציפיות. עד נובמבר, ירדה האבטלה ל־6.7%, משיעור של 14.7% באפריל.

הזעזוע השלישי לא היה הפתעה, אך עדיין היה קשה לשאת אותו: הבחירות הסוערות. היו הרבה נושאים חשובים על הפרק, כולל המדיניות הכלכלית. במקום גל כחול או גל אדום, בחר העם בארה"ב בצורה מעורבת, כאשר הדמוקרטים זכו בנשיאות אך בבית הנבחרים ההובלה שלהם הצטמצמה. השליטה בסנאט עדיין לא ידועה, ותלויה בתוצאות שתי בחירות שייעשו בג'ורג'יה בינואר. באופן היסטורי, ממשלות מפוצלות היו מאופיינות ביציבות.

כך, למרות שלוש תהפוכות גדולות בשנת 2020, הכלכלה האמריקאית עומדת על סיפה של השתקמות, צמיחה והמשך התרגלות ל"נורמלי החדש". חלק מהתעשיות ימשיכו לסבול כל עוד נמשכת המגפה - ומעבר לה. חברות העוסקות בנדל"ן משרדי ועסקים קמעונאיים שאינם מקוונים ממציאים עצמם מחדש בסביבה החדשה של קניות מהבית ועבודה מרחוק.

עסקים חדשים ומוכנות עסקית 

אבל אין חברה מוכנה מהחברה האמריקאית למה שצופה העתיד. סטארטאפים פורחים. היו כמעט 1.6 מיליון בקשות לפתיחת עסקים ברבעון השלישי של 2020, עלייה עצומה לעומת פחות מ־860 אלף בקשות כאלה בשנה שעברה. הסקטור הפיננסי סולידי, הרבה הודות לתגובה נרחבת ומהירה של הפדרל ריזרב לעומת מה שהיה במשבר של 2008-09. כלכלה מקוונת, שמתחזקת עקב שיפורים בתשתיות האינטרנט, שמרה על אמריקה עובדת בימים האפלים של המגפה וצפויה רק להתרחב. חיסונים יעילים מתחילים להיות זמינים ובדיקות קורונה ביתיות וזולות צריכות להיות נגישות בקרוב גם הן.

כאשר יהיה בטוח לעסקים לחזור לתפקוד נורמלי, הכלכלה תוכל להמריא. אמריקאים צברו שני טריליון דולר בחשבונות חיסכון חדשים מאז פברואר, כך לפי הפדרל ריזרב. מדובר ביותר מ־10% מהתוצר הלאומי הגולמי שרק מחכים להיות מוצאים על סחורות ושירותים.

חולשות שנחשפו על ידי המגפה יזכו מעכשיו בתשומת לב רבה יותר ובהשקעות. ממשלות מדינתיות והממשלה הפדרלית כנראה יאגרו מיטות בתי חולים, תרופות וציוד מגן. בנוסף, סביר להניח שיעודכנו אתרי אינטרנט מיושנים, העוסקים בנושאי אבטלה, שקרסו במהלך המגפה, כך שיהיו מסוגלים לעבד זרם קבוע של פניות חדשות, כאשר המיתון הבא יביא לקפיצה בביקוש לדמי אבטלה.

ובדיוק כמו שהפדרל ריזרב והמערכת הפיננסית מוכנים טוב יותר למשבר ממה שהיו בשנת 2008, כך תשתית המערכת הפיסקלית תהיה מוכנה טוב יותר למצב החירום הבא.

ארה"ב זכתה בניסיון רב בנושא של משלוח צ'קים לבתי אב, הרחבת והגדלת דמי ביטוח למובטלים, שימוש בתווי קניית מזון זמנים והלוואת הלוואות לעסקים. קובעי מדיניות בודקים כיום נתונים שיעזרו לנו ללמוד מטעויות ולהיות יעילים יותר בעתיד.

בינתיים, הזינוק אל העתיד של מקומות העבודה ייצור הזדמנויות חדשות. כעת, כאשר עבודה מרחוק היא יותר מקובלת, מעסיקים רבים כבר לא יהיו קשורים למרכזים עירוניים יקרים שקודם לכן היה להם מונופול על סוגי עבודה מסוימים. הם יהיו מסוגלים להגיע למקומות בהם אפשר לבנות בית ולגדל משפחה בנוחות. וכאשר יותר אנשים יצביעו ברגליים, ממשלות מדינתיות ורשויות מקומיות יהפכו ליותר תגובתיים, בין אם בנושא מיסוי ודיור, איכות החינוך או האחריותיות של המשטרה.

אנשים ימשיכו לחסוך זמן וכסף שקודם לכן בזבזו על נסיעות. נוכל להתחיל לראות שימושים חדשים ומרתקים במרחב הפיזי שמעסיקים לא זקוקים לו יותר. בנייני משרדים יכולים לעבור הסבה למגורים, חניונים יוכלו להפוך לפארקים ונתיבי חנייה יוכלו להפוך לשבילי אופניים.

עובדים עם מוגבלויות או תנאים אחרים ההופכים זאת לקשה עבורם לצאת מהבית ימצאו הזדמנויות תעסוקה חדשות בכלכלת העבודה־מכל־מקום. ובעוד נשים סבלו יותר מאחרים מפיטורין בשנת 2020, הן עשויות להיות המנצחות הגדולות לטווח הארוך מהתוצאה של אימוץ נהלי עבודה גמישים יותר. לשלב בין קריירה להורות יהיה קל יותר בעולם בו עבודה מהבית נשארת אופציה אבל בתי ספר מתנהלים כרגיל.

הייתה לאמריקה שנה קשה, אך אנו עלולים להסתכל אחורה אל 2020 כתחילתו של שגשוג חדש, יותר בר קיימא, יותר כוללני ויותר חזק.