לא תאמינו אילו שאלות עדיין שואלים בראיונות עבודה

בשאלון מועמדות לתפקיד באוצר, התבקשה לתדהמתה מ' לכתוב מהו מצבה המשפחתי: "חשוב שאנשים יידעו שזה לא חוקי" אילו עוד שאלות לא חוקי לשאול מועמדים לעבודה, מדוע רק מעטים מתלוננים על הפליה ומה יכול מי שמאוד רוצה את העבודה לענות •  ניהול וקריירה, מדור חדש 

שאלות אסורות בראיון עבודה / איור: יעל שינקר
שאלות אסורות בראיון עבודה / איור: יעל שינקר

תקופת הקורונה טרפה את הקלפים בשוק העבודה. מנהלים ועובדים כאחד נאלצים לעכל שינויים מהירים ולהסתגל אליהם תוך כדי תנועה. איך מנהלים ומתנהלים בעולם כזה? במדור החדש "ניהול וקריירה" נציג בפניכם את מיטב המומחים שיציעו דרכים להתמודד עם עולם העבודה המשתנה, או לכל הפחות ייתנו לנו כמה נקודות למחשבה

לפני כמה שבועות הגישה מ' מועמדות לתפקיד במשרד האוצר. היא מילאה שאלון מועמדות, ובו התבקשה בין היתר לכתוב מהו מצבה המשפחתי. מ', שהתגוררה בארה"ב בשנים האחרונות, הופתעה. "די הדהים אותי שמשרד ממשלתי, ועוד האוצר (ולא נניח משרד הדתות), שואל שאלה כזאת. חשוב שאנשים יידעו שזה לא חוקי. אגב, כשהתראיינתי לאוצר (לתפקיד שקיבלתי בסוף) לפני כ-13 שנה, שאלו אותי אם אני נשואה וכמה זמן. הייתי נשואה 4 שנים ובחודש רביעי, כך שעוד לא ראו את ההיריון. אבל מאוד אהבתי את הבוס שלי, אז לא יכולה לכעוס עליו ששאל אותי את השאלה הזו". 

שאלת המצב המשפחתי היא אחת מ-16 עילות אסורות להפליה בחוק שוויון הזדמנויות בעבודה. עילות נוספות הן מין, גיל, שירות צבאי, נטייה מינית ועוד. מאז תחילת השנה הוגשו לנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה במשרד העבודה והרווחה כ-119 פניות בנוגע לחשד לאפליה בקבלה לעבודה, לעומת 135 בכל 2019, וב-34 מהן טענו הפונים כי נשאלו שאלות פסולות במסגרת ראיון עבודה - לעומת 36 ב-2019. כך למשל נשאלה מועמדת בראיון עבודה "מה בעלך היה אומר עליך"; מועמד מבוגר יחסית נשאל "כיצד תסתדר עם הצעירים בעבודה"; מועמדת טרנסג'נדרית נשאלה: "מה זה אומר להיות טרנסג'נדרית, איך תסתדרי?"; מועמד אחר נשאל: "אני מזהה שיש לך מבטא, מתי עלית לארץ?"; ואישה בהריון נשאלה האם היא בהריון והאם היא מתכננת להרחיב את המשפחה.

משיחות עם מועמדים ומומחים עולות אינספור דוגמאות, סביר להניח שרק מיעוטן מגיע לנציבות. 

"החקיקה שלנו מאוד מתקדמת ביחס לעולם", אומרת הנציבה עו"ד מרים כבהא. "סעיף 8 בחוק אוסר על פרסום מודעת דרושים שאינה מנוסחת בלשון זכר ונקבה. ההערה שהמודעה מיועדת לשני המינים אינה מספיקה. גם תנאי הסף במודעה חייבים להיות רלוונטיים לתפקיד. גם נטל ההוכחה על הפליה הוא נמוך יותר. בגלל שתביעות על הפליה קשות להוכחה, בתיקון משנת 2010 נקבע כי אם המעסיק שואל שאלה מפלה והעובד לא מתקבל לתפקיד, נטל ההוכחה שלא הפלה עובר אל המעסיק".

החקיקה מתקדמת, אבל מעסיקים עדיין שואלים שאלות אסורות.
"נכון. העובד יכול אמנם לא לענות, אבל אז הוא עלול להצטייר כ'טראבל מייקר', והמעסיק ימצא סיבות אחרות לא להעסיקו. גם אם הוא יענה הוא יסתכן בזה שלא יקבלו אותו".

איך יוצאים מהפלונטר? שאלנו מומחים.

יש לך סידור לילדים?

אחת הסוגיות הנפיצות ביותר בראיונות עבודה היא השאלה על מספר הילדים, ההריונות או טיפולי הפוריות המתוכננים, כמו גם העזרה בשמירה על הילדים. 6 מתוך 34 הפניות שהגיעו לנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה נוגעות לאפליה על בסיס הורות ו-6 נוספות על בסיס הריון. 22 מהפונות היו נשים. "נשים תמיד יישאלו על השלב הבא. אם אישה רק התחתנה היא תישאל אם היא הולכת להיכנס להריון, אם היא התגרשה היא תישאל מתי היא מתכננת להתחתן, ואם היא מבוגרת, מתי היא תהיה מטופלת בנכדים", אומרת, הדס אוריאלי, מאמנת אישית ומומחית בהכנה לראיונות עבודה.

הדס אוריאלי / צילום: סיגל איילנד
 הדס אוריאלי / צילום: סיגל איילנד

לדברי עו"ד כפיר זאב, מומחה ביחסי עבודה ובדיני עבודה, לפי הפסיקה גם כאשר תפקיד מסוים דורש זמינות מיוחדת של העובדים, וכן היעדרויות רבות מהבית, אין המעסיק רשאי לשאול מועמדים לעבודה שאלות רבות ובלתי סבירות על מחויבותיהם ההוריות, או כוונותיהם בנוגע לתכנון המשפחה.

לדברי עו"ד סיגל פעיל, מומחית במשפט העבודה הציבורי והאישי, חוק שוויון הזדמנויות בעבודה קובע כי הבחנה בין מועמדים למשרה המתחייבת מאופיים ומהותם של התפקיד או המשרה, לא תיחשב להפליה אסורה. כך למשל מקום עבודה בו קיימה סכנה לחשיפה לקרינה - לגיטימי יהיה אם המעסיק ישאל מועמדת לגבי הריונה, כדי למנוע חלילה סיכון ונזק לה ולעובר.

"מעסיק צריך להקפיד על הצגת שאלות ענייניות בלבד", אומרת פעיל. "שאלות שהתשובות עליהן יספקו מידע רלוונטי, ממנו ניתן להסיק מסקנות אך ורק לגבי הצלחת המועמד במילוי התפקיד שעל הפרק, ולא שאלות שיש להן גוון או אופי סטריאוטיפי, שהמענה עליהן אינו רלוונטי להצלחת המועמד".

איך משיבים על השאלה?

 אוריאלי: "אני באופן גורף ממליצה למרואיינים לא לחנך ולא להיכנס ל'תאקלים' עם המראיין. אם שואלים אותי לגבי ילדים, אני אגיד שיש לי מערכת תמיכה. אני אמליץ לבוא בביטחון ולהגיד ששום דבר בחיים האישיים שלי לא רלוונטי לאיכות העבודה שלי. אני מתפרנסת ותמיד מסתדרת, גם אם אני אמא יחידנית. מאוד לא חכם להעמיד את המראיין על טעותו ולהגיד שהשאלה לא חוקית. יש לפעמים מעסיקים שיכולים לשאול את זה בתמימות או בסקרנות, או לבדוק התאמה. בגלל שהכול כל כך לא פורמלי בתרבות שלנו, לפעמים שואלים את השאלות וזה לא תקין, אבל אם נענה באופן צדקני או מחנך, לא נשיג שום דבר. אני ממליצה כן לענות באופן ענייני שמקדם אותי".

אבל גם למראיין שיודע שאסור לו לשאול את השאלות האלה ישירות, יש דרכים אחרות. "הוא יכול למשל להגיד 'ספר לי על המשפחה' או 'אילו ערכים היו במשפחה שבה גדלת'. דרך זה אפשר להגיע למשפחה הנוכחית", מסבירה חנה סלע, מנהלת מקצועית במכון הדס. "אפשר לשאול הכול, השאלה איך. ראיון עבודה הוא מפגש בין אנשים שמעוניינים להתקבל לעבודה ומעסיקים שמחפשים את המועמד המתאים ביותר. אם מועמד גוזר על עצמו חשאיות וסודיות, אז יהיה לו קשה להתקבל. זו לא סיטואציה משפטית אלא סוגיית תקשורת. המועמד לא צריך לבוא ממקום הגנתי, כי אז הוא ייצא מופסד".

איפה את/ה גר/ה?

שאלה אסורה נוספת נוגעת למקום המגורים. "ניתן להציב מגבלות רק באותם מקרים חריגים בהם מקום המגורים נדרש וחיוני לביצוע התפקיד, ויש להגדיר את המגבלה באופן סביר ומידתי", מסביר עו"ד זאב. שאלת המגורים הפכה רלוונטית במיוחד בתקופת הקורונה, שהולידה באופן פתאומי את האפשרות לעבוד מרחוק, בחברה שמרוחקת גיאוגרפית ממקום המגורים. כך שהיום שאלת המגורים, הגם שאינה חוקית, הופכת פחות רלוונטית עבור המעסיק.

 
  

מכל מקום, אם העבודה תחזור למשרד, עובד שמתגורר רחוק גם עולה יותר מבחינת החזר הוצאות הדלק, ואולי גם עלול להגיע עייף לעבודה אחרי נהיגה ממושכת, או שישאף לצאת מוקדם יותר מהבית.לדברי כבהא, "אם אני חיה בחיפה ועובדת בירושלים, מה אכפת למעסיק מתי אני יוצאת בבוקר, אם אני מגיעה בזמן וממלאת את חובותיי? זה יהיה אכפת לו אם העבודה כרוכה במשמרות או בהקפצות, ואז הוא יהיה רשאי לשאול", היא מסבירה.

מה עונים?
אוריאלי: "אם אני מאוד רוצה את העבודה, אני אומרת שהמרחק לא מרתיע אותי ואני אוהבת לנצל את הזמן ברכבת. כמי שגרה רחוק מהמרכז, אני רגילה לנסיעות ותפיסת המרחק שלי שונה. גם בחו"ל נוסעים שעה לעבודה".

האם יש לך אמצעים לעבוד מהבית?

שאלה נוספת שמתחברת לתקופה הנוכחית ונראה כי אסור למראיין לשאול, היא האם יש לך אמצעים לעבוד מהבית? "לאחרונה מסתבר שיש מעסיקים ששואלים בראיון עבודה האם למועמד יש כל האמצעים לעבוד מהבית - שולחן, כיסא, מחשב, רשת אינטרנט וכו'", אומר זאב. "לדעתי שאלה כזו היא בעייתית משלושה טעמים: האחד, המעסיק הוא זה שעליו מוטלת החובה לספק לעובד את הציוד, ועל כן הוא לא יכול לסרב לקבל לעבודה עובד שאין לו את הציוד לעבוד מהבית. השני נעוץ בעובדה שאם המעסיק יקבל מהעובד תשובה שלילית, הוא עלול לנסות לברר את הסיבה ובדרך הזו לעקוף את האיסורים השונים הקיימים. לדוגמה ינסה להבין האם העובד לא יכול לעבוד בבית כי יש לו ילדים קטנים, כי הדירה שלו קטנה וכד'. השלישי נוגע לאפשרות של הפרת הזכות לפרטיות, שכן שאלה כזו עלולה בהחלט להביא למצב שהעובד ייאלץ לחשוף דברים אישיים שנוגעים לביתו, בני ביתו והסביבה האישית והפרטית שלו. לטעמי אין לאפשר זאת בראיונות עבודה".

מה כדאי להשיב?
"תמיד אפשר להגיד שאני מאורגנת על מקום נוח", אומרת אוריאלי, "אבל בהחלט זאת סוגיה שגם המרואיין צריך להתייחס אליה ברצינות. אם החברה מעדיפה שיעבוד מהבית אך מבחינתו זה בלתי אפשרי, כדאי לו להגיד שיעדיף להגיע למשרד. אחרת גם ככה עבודתו תיפגע ולא תתבצע על הצד הטוב ביותר. בסופו של דבר הראיון הוא שלב בבדיקת ההתאמה ולכן חשוב להיות אמינים".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "בשל תקלה נכלל שדה מצב משפחתי בשאלון. יחד עם זאת, לא הייתה חובה למלא שדה זה והוא לא הובא בחשבון במסגרת הליך בחינת המועמדים. בכוונת המשרד לתקן זאת ולהקפיד ששדה זה לא ייכלל בשאלונים להבא".