פעילת זכויות נשים סעודית נידונה לשש שנות מאסר

נסיך הכתר מוחמד בן־סלמאן האשים פעילות פמיניסטיות נוספות בריגול למען קטאר ואיראן 

פעילת זכויות הנשים הסעודית לוג'ן אל־חתלול / צילום: AP
פעילת זכויות הנשים הסעודית לוג'ן אל־חתלול / צילום: AP

בית משפט בסעודיה דן את פעילת זכויות הנשים לוג'ן אל־חתלול למאסר של כמעט שש שנים, על האשמות הקשורות למעורבות בטרור. המקרה של הפעילה לקידום זכויות נשים בממלכה השמרנית היה במוקד ביקורת מערבית רבה, עקב הפרת זכויות האדם שמבצעת הממשלה הסעודית.

חתלול נאסרה לראשונה במאי 2018 בדיוק כאשר ערב הסעודית הרשתה לנשים לראשונה לנהוג, זכות שהיא ופעילות אחרות נלחמו עבורה זמן רב. היא הואשמה בסיוע למדינת אויב ובחתירה תחת יציבות הממשלה בריאד, וכמו כן על כך ששוחחה עם עיתונאים ודיפלומטים זרים, יצרה קשר עם סעודים מתנגדי משטר החיים מחוץ למדינה והגישה מועמדות למשרה באו"ם.

בית הדין המיוחד לפשע פלילי בריאד, אשר הוקם בשנת 2008 למשפטיהם של חשודים מארגון הטרור אל קאעדה, דן אתמול את חתלול לחמש שנים ושמונה חודשים בכלא, החל מיום מעצרה, כך אמרו בני משפחתה ואנשים המכירים את המקרה. משמעות הפחתת הזמן שהייתה במעצר מגזר הדין היא שחתלול ככל הנראה תשתחרר במרץ ושלוש שנים מגזר הדין שלה יהיו על תנאי, ויוטל עליה איסור לטוס במשך חמש שנים.

חתלול, אשר הוחזקה רוב הזמן בבידוד במהלך מעצרה ובנובמבר שבתה רעב במשך שבועיים במחאה על תנאי המאסר, נראתה חלשה בבית הדין. קולה היה חלש וגופה רעד. לפני כן העידה על כך שעברה עינויים, כולל חשמול, הצלפות בשוט והטרדה מינית, אישומים שמערכת המשפט הסעודית מכחישה בעקשנות.

"לוג'אן בכתה כששמעה על גזר הדין היום", כתבה אחותה לינה אל־חתלול בציוץ בטוויטר. "אחרי כמעט 3 שנים של מעצר שרירותי, עינויים, החזקה בבידוד - כעת גוזרים את דינה ומכנים אותה טרוריסטית".

האחות אמרה שחתלול תעתור על גזר הדין ותבקש שתתבצע חקירה נוספות לגבי ההאשמות שלה על עינויים. בעבר אמרה שהאיש שעינה אותה היה היועץ לכתר הסעודי לשעבר סעודאל־קחתני. משרד התקשורת הסעודי לא הגיב לבקשות תגובה בנושא הפסיקה.

נסיך הכתר מוחמד בן־סלמאן האשים פעילות בקבוצות לזכויות נשים בריגול למען המדינות היריבות קטאר ואיראן. מוקדם יותר החודש, שר החוץ הסעודי הנסיך פייסל בן פרחאן אמר שחתלול העבירה חומר מסווג למדינות אויבות. שני הבכירים הכחישו כל קשר בין הפעילות הפמיניסטית של חתלול והמעצר שלה.

יחד עם זאת, סעודיה לא הציגה שום עדות פומבית התומכת בטענתה. במשפחתה של חתלול אומרים שהעדות היחידה שהוצגה נגדה בבית המשפט, במשפט שהיה סגור לדיפלומטים ולעיתונאים זרים, היו ציוצים על נהיגת נשים וסרטונים שלה בה היא מבקרת את האפוטרופסות הגברית, שיטה לפיה נשים סעודיות צריכות לבקש רשות מקרוב משפחה זכר על מנת להחליט על דברים כגון נסיעות לחו"ל.

ממשרד זכויות האדם של האו"ם יצא ציוץ בו נכתב שגזר הדין שקיבלה חתלול מטריד ביותר. "אנו מבינים ששחרור מוקדם הוא אפשרות וממליצים על כך בתקיפות כעניין דחוף ביותר", נכתב בציוץ.

חתלול, בת 31, הייתה עלולה לקבל עד 20 שנה בכלא. בתחילה טופלה בקשת הארכת המעצר שלה בידי בית דין פלילי אך בנובמבר המשפט הועבר באופן בלתי צפוי לבית הדין ללוחמה בטרור, אשר מאז הפגנות האביב הערבי ב־2011 משמש את המשטר לרדוף פעילי זכויות אדם ומי שנתפס כמתנגד למשטר.

העונש הקל יחסית והחופזה בה התיק נסגר - לפחות שישה דיונים נקבעו בשבועיים וחצי האחרונים - מצביעים על מאמץ לסלק מקור פוטנציאלי לעימות מול הממשל האמריקאי הנכנס. שני יועצים סעודיים לכתר אמרו שפסק הדין המוקטן התקבל לבקשת הנסיך מוחמד, המבקש לשחרר קצת מהלחץ שוושינגטון לוחצת אותו.

הרשויות לא הגיבו לבקשת תגובה. בכירים בסעודיה אומרים שמערכת המשפט במדינה היא עצמאית.

בעוד הנשיא דונלד טראמפ עמד לצדו של הנסיך מוחמד כאשר הואשם במתן ההוראות לחיסול העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י, היו חברי קונגרס שגינו את הנסיך. בן סלמאן הכחיש מעורבות בהתנקשות על חייו של חשוקג'י.

במה שנראה כסימן לשינוי בגישה של וושינגטון לריאד, סנאטור כריס מרפי (דמוקרט מקונטיקט) ביקר את הרפובליקאים על כך שהם עוצמים עיניים אל מול הפרות זכויות אדם שבמדינות אחרות היו מבקרים חדשות לבקרים. "ערב הסעודית יכלה להפסיק בעינויים וברדיפה הפוליטית של לוג'אן אל־חתלול כמחווה של רצון טוב כלפי ממשל ביידן הנכנס", צייץ הסנאטור. "במקום זה, הם שלחו אותה לכלא לשש שנים בגלל שביקשה שיאפשרו לנשים לנהוג".

הנשיא הנבחר ג'ו ביידן הבטיח לבצע הערכה מחדש של היחסים בין ארה"ב לסעודיה ולהגן על זכויות פעילים ופעילות בכל העולם, לאחר השבעתו בינואר. ערב הסעודית בירכה את ביידן על ניצחונו בבחירות אך חוששת מתוכניתו לחזור להסכם הגרעין עם איראן מתקופת אובמה.

ג'ייק סאליבן, האיש שביידן מתכוון למנות ליועץ לביטחון לאומי, אמר שגזר הדין שניתן לחתלול מטריד ואינו הוגן. "כפי שאמרנו, ממשל ביידן־האריס יעמוד נגד הפרות של זכויות אדם בכל מקום שהן קורות", כתב בציוץ. אך אדם קוגל, סגן מנהל מחלקות המזרח התיכון וצפון אפריקה בארגון Human Rights Watch, אמר ששחרור מוקדם לחתלול יכול להקל בלחץ מהממשל האמריקאי הנכנס ומצד שני להעביר את המסר לאזרחי ואזרחיות סעודיה, שביקורת המושמעת באופן ציבורי היא טאבו שאין לעבור עליו.

הוא הגדיר את גזר הדין כ"עיוות של הצדק" אבל אמר שהתוצאה יכלה להיות גרועה יותר. חייה של חתלול יוגדרו מעתה על פי תנאי השחרור שלה והיא תצטרך לשמור על פרופיל נמוך במשך שנים כדי להימנע מעונש נוסף, אמר.

בעבר התנגדה ערב הסעודית לקריאות מערביות לשחרר את חתלול, אשר קבוצות זכויות אדם באירופה ובארה"ב הפכו אותה לגיבורה והיא אפילו מועמדת לפרס נובל לשלום. לאחר חיסול חשוקג'י על ידי סוכני ממשל סעודיים באיסטנבול, המקרה שלה החל להאיר באור רע את הממלכה, ופגע במאמצים למשוך השקעות זרות הנחוצות לגיוון הכלכלה הסעודית, שכיום תלויה בנפט.

מעצרה היה חלק ממהלך נרחב יותר של הנסיך מוחמד, אשר הכניס למאסר אנשי דת ואינטלקטואלים מכל קצוות הקשת הפוליטית, אפילו בעת שהוא מנסה לפתוח את הכלכלה ולשחרר מעט את הנורמות החברתיות המיושנות בסעודיה. פעילות אחרות לזכויות נשים שנעצרו בערך באותה תקופה נשפטו בשקט או שוחררו בערבות, לאחר שהתיקים שלהן עמדו פתוחים במשך יותר משנה.

פעילה נוספת, מאיה אל־זהרני, נעצרה אחרי שצייצה ציוץ תומך בפעילה שלישית, שגם היא קיבלה גזר דין כמו של חתלול ביום שני, כך על פי אתר החדשות המקומי סאבק, אשר הכתב שלו נכח בדיון.