יותר מ-WIX, טבע ואמדוקס: הכירו את החברה הישראלית שכבר שווה 17 מיליארד דולר בנאסד"ק

נובוקיור, שמפתחת טיפול לסרטן המבוסס על שדות חשמליים, כבר שווה מעל 17 מיליארד דולר והפכה לישראלית השלישית בגודלה בנאסד"ק • בראיון לגלובס מספר המנכ"ל אסף דנציגר איך התגברו על החששות של מטופלים להשתמש במוצר, ומה הסיכוי שתימכר בטווח הנראה לעין

אסף דנציגר מנכל נובוקיור / צילום: אלדד רפאלי
אסף דנציגר מנכל נובוקיור / צילום: אלדד רפאלי

בתחילת נובמבר דיווחנו כי נובוקיור, חברת הביומד המפתחת טיפול רפואי לסרטן, כבר שווה 12 מיליארד דולר, ועברה את השווי של טבע. מסוף נובמבר ועד היום היא עלתה ב-30% נוספים, וכבר נסחרת לפי שווי של מעל 17 מיליארד דולר. זאת, אחרי שיותר מהכפילה את שוויה בשנה האחרונה.

 
  

שווי השוק של נובוקיור ממקם אותה במקום השלישי בין החברות הישראליות בוול סטריט, אחרי צ'ק פוינט ונייס. טבע, הנציגה המובילה של התחום הרפואי בבורסה ובעבר החברה הישראלית המובילה ללא עוררין, מדורגת רק במקום העשירי במדד זה; ופריגו, חברת התרופות הישראלית-אמריקאית המבוססת, שווה היום רק כשליש מנובוקיור. מול עשרות כישלונות של חברות תרופות ישראליות בדרך לשוק, נובוקיור היא דוגמה לשיאים שאליהם בכל זאת יכול תחום זה להגיע.

אסף דנציגר, מנכ"ל החברה כמעט מתחילת דרכה לפני שני עשורים, נראה מעט נבוך כשהוא מתבקש להתייחס ישירות לנתונים האלה. "שווי שוק זה דבר נחמד, אבל הוא לא העיקר מבחינתנו", הוא אומר בראיון נדיר לגלובס. "בוודאי כשמתייחסים להשוואה לחברה כמו טבע, שמוכרת ביותר ממיליארד דולר ברבעון ונוגעת בכל כך הרבה אנשים".

המספרים של נובוקיור הם עדיין לא המספרים של טבע. בתשעת החודשים הראשונים של 2020, רשמה נובוקיור הכנסות של 350 מיליון דולר, גידול של 38% לעומת התקופה המקבילה. הכנסות אלה מבוססות על כ-3,300 מטופלים פעילים בסוף התקופה, ששילמו עבור הטיפול תשלום חודשי. על פניו זהו מספר מאוד קטן של מטופלים לעומת פוטנציאל השוק של החברה בסוג הסרטן שבו היא כבר מטפלת, ועוד יותר קטן מול מגוון סוגי הסרטן שבהם עשויה לטפל בהמשך.

המוצר של החברה נמכר היום לטיפול בגליובלסטומה, סרטן המוח. לדברי דנציגר, "כ-29% מהחולים שמצליחים להתמיד בטיפול, שורדים חמש שנים לאחר תחילת הטיפול, וזאת לעומת 4%-5% ששרדו חמש שנים מיום האבחון, לפני שהמוצר שלנו הגיע לשוק. אפשר לראות שהמוצר הזה שינה את תוצאת המחלה האגרסיבית הזאת".

המוצר מאושר לשיווק עבור גליובלסטומה בארה"ב, ביפן, סין, במספר מדינות באירופה וגם בישראל. למוצר יש שיפוי ביטוחי - כלומר הוא נמצא ב"סל הבריאות" של המבטחים השונים, פרטיים וממשלתיים, בכל המדינות האלה. ב-2020 נכנס הטיפול לסל הבריאות גם בישראל.

השנה אושר המוצר לטיפול במזותליומה, סרטן ריאות נדיר שנגרם מאסבסט. ההצלחה בניסויים ובקבלת האישור למוצר זה הראתה כי ההיגיון הטכנולוגי של החברה פועל לא רק לגבי סרטן המוח, ותיאורטית יכול לפעול לגבי סוגים רבים של סרטן. החברה עורכת בימים אלה ארבעה ניסויי שלב III - הניסויים האחרונים לקראת אישור מוצר - בסוגי סרטן קשיי-ריפוי, כמו סרטן הלבלב, השחלות, הריאה וגרורות במוח של סרטן ריאות.

כשדנציגר נשאל לגבי עתיד החברה, הוא אומר בזהירות: "אם בוחנים את סוגי הסרטן שעבורם המוצר שלנו נמצא בניסוי, גרורות המוח של סרטן ריאות, לדוגמה, הוא שוק גדול פי 10 מגליובלסטומה". כלומר, אם אכן הניסויים הללו יצליחו כמו הניסויים בגליובלסטומה, פוטנציאל השוק יכול לצמוח משמעותית.

"כשהגענו להנפקה בנאסד"ק ב-2015", אומר דנציגר, "כבר הגענו עם אישור ה-FDA הראשון, ותוך חודש היה לנו אישור נוסף. כלומר, אמרנו לשוק - יש לנו רק את סיכון הביצוע. ואכן, הנפקנו לפי שווי של קרוב ל-2 מיליארד דולר. ככל שאני יודע, רק שלוש חברות ביוטק הגיעו עד היום לבורסה עם שווי כזה". דווקא ההנפקה ב-2015 נסגרה במחיר נמוך מן המבוקש בגלל תנאי השוק, ואפילו נסחרה בירידות בתקופה הראשונה. בזכות התמחור הנמוך בתחילת הדרך, רשמו משקיעי ההנפקה תשואה חלומית כל כך. "הבטחנו בעת ההנפקה שהמוצר יהיה בשימוש יומיומי ושחברות הביטוח ישלמו עליו, ואכן קיימנו. להבטיח ולקיים זה כנראה לא עניין נפוץ כל כך".

מדוע לא נמכרתם עד היום? חברות תרופות לסרטן נמכרות בשלבים הרבה יותר מוקדמים מאלה.
"כמנכ"ל של חברה ציבורית אין לי כמעט שליטה בשאלה אם נימכר".

הטכנולוגיה: שדות חשמליים המגיעים אל הגידול

הטכנולוגיה של נובוקיור היא בעצם גישה חדשה לגמרי לטיפול בסרטן, שפותחה על ידי פרופ' יורם פלטי, כיום בן 82, מהטכניון. מדובר בשדות חשמליים המגיעים אל הגידול מכמה כיוונים, ובאזור בו הם נמצאים הם מונעים מתאי הגידול להתרבות. זאת, ללא כל פגיעה באזורים אחרים. למעשה, מדובר בטיפול המזכיר קרינה, אך ללא הנזק שעושה הקרינה לרקמות שאותן היא פוגשת בדרך לגידול.

"אף אחד לא האמין ברעיון הזה בתחילת הדרך", אומר דנציגר. "אמרו לו (לפלטי) שהרעיונות שלו מופרכים מיסודם. היום הוא ממשיך לפתח וליצור ולהמציא כמו עשרה דוקטורנטים".

פלטי סיפר בעבר כי קיבל את הסכום הראשון למימון החברה, כ-300 אלף דולר, מחבר בשם לנרט פרלהאגן, בעברו מנהל בכיר בחברות הפארמה האירופיות Meda AB ו-Pharmitalia. פרלהאגן כיהן כדירקטור בנובוקיור עד שנת 2018 ושווי האחזקה האישית שלו בחברה הגיע למאות מיליוני דולרים, וכך גם זו של פלטי.

"הטכניון היה זכאי גם הוא למניות בחברה, בזכות העובדה שפלטי המציא את הטכנולוגיה כאשר היה מועסק כחוקר. הכנסות הטכניון ממכירת המניות הללו הגיעו ל-200 מיליון דולר. חברת סייבל השקעות הייתה אחראית על מכירת המניות עבור הטכניון".

דנציגר היה המנכ"ל הראשון של החברה דה פקטו, ואפילו תרם את מוחו לניסויים הראשונים שערכה החברה, כמו כל מנהליה. כך סיפר פלטי בעבר.

כאשר החברה הצליחה להוכיח היתכנות, היא החלה מיד למשוך עניין בינלאומי. מי שהשקיע בחברה בתחילת דרכה ומונה ליו"ר היה וויליאם דוייל, בעל ניסיון ניהולי מחברות מכשור רפואי בינלאומיות. הוא משמש בתפקיד היו"ר עד היום.

המודל: תשלום חודשי קבוע מהמטופלים

החיסרון במוצר של החברה היום הוא חוסר נוחות מסוים בשימוש בו. הוא אינו גורם לתופעות הלוואי הקשות של ההקרנות או של הכימותרפיה. אולם כדי להשתמש במכשיר של החברה לסרטן המוח, למשל, יש לגלח את השיער ולהצמיד לראש אלקטרודות, ולשאת לכל מקום את המנוע שמיצר את השדות החשמליים.

ציינת כי המוצר יעיל ב־29% מהאנשים שמצליחים להתמיד בטיפול. האם יש אנשים שלא מצליחים להתמיד?
"הטיפול מאריך גם את חייהם של חולים שלא מקפידים על השימוש במכשיר במידה המירבית. הובעו בתחילת הדרך של החברה חששות שחולים לא ישתמשו במוצר, ונשים שלא יסכימו לגלח את השיער. אנשים חולים רוצים לחיות. יש לנו היענות טובה מאוד לטיפול, והמכשיר הרבה יותר נוח מבעבר. השימוש בטיפול הולך וגובר עם הזמן ברחבי העולם. אנחנו הרי מקבלים תשלום כל חודש, וההכנסות שלנו עולות כשהחולים משתמשים בטיפול וחיים יותר".

בתחום הטיפול בסרטני הריאה, אין כבר צורך לגלח את הראש והמכשיר אינו נראה לעין. עדיין יש להשתמש בו במשך רוב שעות היום. למוצר אין היום עדיין שיפוי ביטוחי (כלומר הוא לא נכלל בסלי הבריאות העיקריים במדינות היעד), אך החברה כבר החלה לשווק אותו למטופלים. "מבחינה אתית, הגישה שלנו היא שמרגע שיש לנו מוצר מאושר, אנחנו מתחילים לשווק אותו למטופלים, והשיפוי יבוא אחר כך. זו לא אסטרטגיה כדי לזרז את השיפוי - את חברות הביטוח מעניינות תוצאות הניסוי, ולא אם אתה נחמד או מבקש יפה. זה פשוט נראה לנו הדבר הנכון לעשות עבור החולים".

איך עוברת עליכם הקורונה?
"בפברואר נכנסנו ל'מוד קורונה'. מינינו סמנכ"ל קורונה שהוא גם רופא, ועד סוף פברואר הצוות שלנו היה ממוגן כמו שמעט מאוד בתי חולים בעולם היו ממוגנים. אף חולה שלנו בעולם לא פספס דקה של טיפול בגלל הקורונה. השקנו מוצר דיגיטלי שעבר את אישור ה-FDA, כדי לאפשר למטופלים להוריד את המידע מן המכשיר ולשלוח אותו לרופאים שלהם או אלינו. המשכנו לגייס מטופלים לניסויים שלנו והמשכנו לגדול.

"כבר זמן רב אנחנו מאפשרים עבודה מהבית. מעבר לכך - העסקים כרגיל. אנחנו נותנים לעובדים שלנו עזרה ככל שניתן. אם זה פסיכולוג, בייביסיטר, בארה"ב, יש אפילו ‘זום סיטר'. זה מישהו שהתפקיד שלו לשבת עם הילדים על הזום כדי לוודא שהם מצליחים ללמוד מרחוק. העובדים שלנו מאוד חשובים לנו. התחלופה שלנו היא בסדרי גודל נמוכה מן המקובל בתעשיה".

אתם עושים מהפיכה בתחום הסרטן שיכולה להיות גדולה כמו האימונותרפיה?
"למה להשוות? מהפיכה זו מילה שהתקשורת אוהבת להשתמש בה, ואנו עוסקים במדע וברפואה. אני כן יכול להגיד שאנו מביאים סוג טיפול חדש, כמו קרינה, כמו כימותרפיה, ואני מאמין שיום אחד לא יהיה חולה סרטן שלא יטופל בשדות חשמליים".

ולכם יש בלעדיות עליו?
"אנחנו מוגנים פטנטית עשרות שנים קדימה".

אתם חברה ישראלית?
"מעולם לא היינו רשומים בישראל. יש לנו כ-1000 עובדים בעולם, אחרי שגדלנו משמעותית בתקופת הקורונה, מהם כ-200 בישראל. בנוסף, בישראל נמצא מרכז המחקר והפיתוח היחיד שלנו, ובישראל מתבצע הייצור, בשיתוף פעולה הדוק עם חברת א.ל אלקטרוניקה עימה אנו עובדים". 

נובוקיור

שנת הקמה: 2000 • תחום פעילות: טיפול בסרטן באמצעות שדות חשמליים • מנכ"ל: אסף דנציגר • עובדים: 1,000 • הכנסות 1-9, 2020: 350 מיליון דולר • רווח 1-9, 2020: 14.9 מיליון דולר