טבורית זכתה במכרז לבנק הדם הטבורי הפרטי בשיבא למשך 10 שנים נוספות

טבורית ייסדה את בנק הדם הטבורי הפרטי בשיבא, והייתה חלוצת התחום לפני 15 שנים, מאז היא מפעילה את הבנק בבית החולים

בנק הדם הטבורי בתל השומר / צילום: אדוארד שטרן
בנק הדם הטבורי בתל השומר / צילום: אדוארד שטרן

חברת טבורית המפעילה את בנק הדם הטבורי בבית החולים שיבא, זכתה במכרז להפעלת הבנק למשך 10 שנים נוספות. טבורית ייסדה את בנק הדם הטבורי הפרטי בשיבא, והייתה חלוצת התחום לפני 15 שנים. מאז היא מפעילה את הבנק בבית החולים. לאחר שמספר חברות אחרות פרשו מהתחום, כעת טבורית ו'תא לחיים' (מדיפריז) הן מפעילות בנקי הדם הטבורי הפרטיים בבתי חולים בישראל. שתיהן התחרו במכרז, ובסופו של דבר זכתה טבורית.

ביולי 2019, לאחר 15 שנים בהן הפעילה טבורית את שירותי בנק הדם הפרטי בשיבא, פרסמה קרן המחקרים ושירותי הבריאות של בית החולים, מכרז לקבלת שירותי שיווק של שירותי הבנק. בין תנאי המכרז, הוכתבו דרישות מדעיות רבות ומורכבות הנוגעות לכללי רגולציה מחמירים בכל הקשור לניהול בנק דם טבורי פרטי ולאיסוף מנות דם טבורי.

טבורית, אשר עמדה בכל תנאי המכרז, לרבות בכל הדרישות הרפואיות והרגולטוריות השונות.

במכתב הזכייה שהעבירה קרן המחקרים של שיבא נכתב כי למעשה רק טבורית הסכימה והצליחה לעמוד בתנאי המכרז שנכתבו. עוד צוין במכתב כי "חברת טבורית, הזוכה במכרז, עובדת עם המרכז הרפואי מזה למעלה מ-15 שנים, תמשיך ותבצע את פעילות האיסוף והשיווק עבור בית החולים שיבא - בית החולים הגדול במדינה, ובעל בנקי הדם הטבוריים הגדולים בישראל".

בימים אלה חתמה טבורית על חוזה חדש מול הנהלת קרן המחקרים ושירותי הבריאות בבית החולים.

בנקי דם טבורי פרטיים מאפשרים להורים לשמור את הדם הטבורי של הילדים שלהם, העשיר בתאי גזע עובריים, כדי להשתמש בו במקרה של צורך בהשתלה של תאי גזע עם התאמה טובה למטופל. התחום מוגדר כ"ביטוח" דם טבורי, כאשר התשלום עבור שמירת המנה הוא בעלות של כמה אלפי שקלים למשך חיי המטופל. מנה של דם טבורי שנשמר באופן אישי, יכולה להתאים לטיפול בסרטן הדם, בעיקר בילדים, וההתאמה שלה למערכת החיסון היא מקסימלית, לעומת מנה של דם טבורי זר. בעתיד, עשוי דם טבורי לשמש לשימושים רפואיים נוספים.

ישנה אי הסכמה בקרב רופאי התחום, האם אכן כדאי לשמור דם טבורי אישי בתשלום, או לתרום אותו לבנק ציבורי. מתנגדי בנקי הדם הפרטיים טוענים כי אם כל הציבור יתרום את הדם שלו, יהיה אפשר למצוא תרומות לחולים גם מבלי הצורך לשמור מנות דם באופן עצמאי עבור כל אדם מיום היוולדו. הם טוענים כי דווקא כשמדובר בדם טבורי, קל יחסית להתאים מנה מתורם זר (לעומת תרומת דם ייעודית ממבוגר, שאותה קשה יותר למצוא). לעומת זאת, תרומה עצמית יכולה להכיל את אותו גורם תורשתי שגרם למחלה מלכתחילה. בפועל, התבצעו עד היום, על פי אתר משרד הבריאות, פחות מ-1000 השתות של דם טבורי עצמי, לעומת 30,000 מבנקים ציבוריים. כמו כן, אומרים אותם גורמים, הרוב המוחלט של הציבור לא יצטרך דם טבורי עצמי ולכן זו הוצאה רפואית מיותרת עבור כלל האוכלוסיה.

15 שנים של בנקי דם טבורי פרטיים בישראל

דם טבורי אינו מתאים היום לטיפול בסרטן הדם אצל מבוגרים, אולם חברת גמידה סל הישראלית צפויה בקרוב להשיק מוצר אשר משפר את הסיכוי לטפל גם בסרטן הדם של מבוגרים באמצעות דם טבורי. החידוש הזה עשוי להשפיע לטובה על הכדאיות של שמירת דם טבורי, אם כי זה עדיין לא בהכרח מטה את הכף לגבי האם כדאי לשמור את הדם באופן עצמאי או בבנק ציבורי.

בפועל, בנקי הדם הטבורי הפרטיים חיים וקיימים בישראל מזה 15 שנה כאמור, וכעת טבורית מאריכה את הרישיון שלה ל-10 שנים נוספות. הבנקים פועלים על פי חוק הדם הטבורי של 2007, והוא נחשב לאחד החוקים המתקדמים בתחום הזה בעולם. הוא קובע אמות מידה מקיפות ואחידות לתהליך האיסוף, השימור וההקפאה של הדם, בפיקוח משרד הבריאות. בעבר, כאשר אחת מחברות הדם הטבורי החליטה לצאת מן התחום, המבוטחים היו מוטרדים מאוד לגבי השאלה מה יקרה למנות ששמרו, לאן יועברו וכיצד יתנהל המעבר. כעת התקנות מסדירות גם את האחריות של החברות על הדגימות, לטווח הרחוק.

בית החולים שיבא משתף פעולה בתחום המחקרי עם מספר חברות, בנוסף לגמידה סל, הבוחנות אפשרות להרחיב את השימושים בתאי דם טבורי. בשנים האחרונות נערך, למשל, מחקר קליני הבוחן שימוש בדם טבורי כהליך טיפולי באוטיזם, שיתוק מוחין ומומי לב מולדים בקרב ילדים.