הראשונה בעולם: בריטניה אישרה את השימוש בחיסון "אסטרהזנקה"

החיסון הוכיח יעילות גבוהה (90%) בקבוצה קטנה של נסיינים שקיבלו מינון מופחת בזריקה הראשונה, והצליח למנוע מקרים של תחלואה קשה • לפי הדיווחים, בריטניה תשתמש בחיסון כבר ביום שני הבא

חיסון לקורונה של חברת אסטרהזנקה / צילום: רויטרס
חיסון לקורונה של חברת אסטרהזנקה / צילום: רויטרס

הרשויות בבריטניה אישרו היום את השימוש בחיסון לקורונה שפיתחה חברת התרופות "אסטרהזנקה" יחד עם אוניברסיטת אוקספורד, והן צפויות להתחיל להציע אותו לציבור בשבוע הבא. כמו במקרה של החיסון הקודם שאושר על ידי הבריטים לפני כחודש, של חברות ביונטק-פייזר, מדובר ב"אישור חירום".

החיסון של "אסטרהזנקה" הוכיח יעילות ממוצעת של 70% בניסוי שלב 3, אולם יעילות גבוהה יותר (של 90%) בקבוצה קטנה שקיבלה בטעות מינון מופחת במנה הראשונה ומינון רגיל במנה השנייה, כפי שדיווחה בעבר כתבת "גלובס" גלי וינרב. החברה הגדירה את הטעות "גילוי משמח" ופירסמה נתונים לפיהם החיסון הצליח למנוע עשרה מקרים של תחלואה חמורה בקורונה, שכולם אירעו בקבוצת הביקורת. מנכ"ל החברה התראיין לתקשורת הבריטית והבהיר כי החיסון "מצליח למנוע 100% מקרים של תחלואה חמורה".

בריטניה, שעד כה נפגעה בצורה החמורה ביותר ממגפת הקורונה מבחינת מספר קורבנות ומבחינה כלכלית, נמצאת במרוץ נגד השעון במטרה לחסן את האוכלוסייה מפני המגפה. רשות התרופות הבריטית (MHRA) היתה הראשונה בעולם לאשר את החיסון של שותפות "ביונטק-פייזר", ועד כה חוסנו כ-600 אלף בריטים במנה הראשונה של חיסון זה. בימים אלה מתחיל החיסון במנה השנייה.

במקביל, המדינה הזמינה קרוב ל-100 מיליון מנות חיסון מהחברה הבריטית-שבדית "אסטרהזנקה", וגם מיצרניות אחרות. לפי דיווחים קודמים, השימוש בחיסון אמור להתחיל ביום שני הקרוב. הוא אינו מבוסס על טכנולוגיית רנ"א-שליח כמו החיסונים של "ביונטק-פייזר", "מודרנה" או CureVac, ואינו דורש הקפאה עמוקה כמוהם. למעשה, אפשר להשתמש בו בטמפרטורת של מקרר רגיל (2 עד 8 מעלות), והוא אמור להיות קל לשינוע. הוא גם זול הרבה יותר. בעוד האיחוד האירופי משלם 12 אירו עבור החיסון של "ביונטק-פייזר" (היחיד שאושר לשימוש עד כה), וכ-16 אירו בעבור החיסון של "מודרנה" - החיסון של "אסטרהזנקה" עולה 1.78 אירו בלבד.

לפי הדיווחים בתקשורת השבוע, הממשלה בלונדון מקווה לחסן שני מיליון תושבים נוספים בשבועיים הקרובים בעזרת שני החיסונים של "אסטרהזנקה" ו"ביונטק-פייזר". מנכ"ל החברה הבריטית-שבדית התראיין ל"סנדיי טיימס" ביום ראשון השבוע, ואמר כי הוא סבור שהחברה "עלתה על הנוסחה המנצחת" לחיסון יעיל. הוא אמר כי התוצאות מ"הניסוי השגוי" שבו קבוצה קטנה של אנשים קיבלה מינון מופחת בזריקה הראשונה ומינון מלא בזריקה השנייה "העלו את היעילות לזו של כל השאר".

הוא גם העריך כי החיסון, המבוסס על וירוס שמקורו בקופים ושאינו גורם למחלה בבני אדם, יהיה יעיל גם נגד המוטציה החדשה שמתפשטת בדרום-אנגליה ובאירופה, ושעשויה להיות מדבקת כמעט כפליים מהגרסה הנוכחית של הנגיף.

ההודעה על אישור החיסון פורסמה הבוקר על רקע מצב תחלואה חמור ברחבי הממלכה המאוחדת: יותר מ-53 אלף מקרי קורונה חדשים נרשמו ביממה האחרונה, ויותר מ-420 קורבנות מהמחלה. הממשלה שוקלת הטלת סגר חמור יותר על מוקדי התפרצות.