השנה מסתיימת, אבל ראלי הביטקוין נמשך: מטבע הקריפטו שובר שיא נוסף

מתחילת השנה הכפיל הביטקוין את ערכו פי 4, והבוקר הגיע מעל ל-28,500 דולר - מחירו הגבוה בכל הזמנים • מטבע הקריפטו של ריפל, הרביעי בגודלו בשוק, צנח החודש ב-70%

ביטקוין - שובר את השיא של עצמו בפעם השמינית בשבועיים / צילום: Shutterstock
ביטקוין - שובר את השיא של עצמו בפעם השמינית בשבועיים / צילום: Shutterstock

אחת השנים המאתגרות בהיסטוריה של הכלכלה העולמית מתקרבת לסיומה, כשבעוד יומיים תיפתח שנת 2021, אבל ראלי הביטקוין אינו מראה סימנים שהוא קרוב לסיומו. בתחילתו של יום רביעי נרשמה בבורסות הקריפטו עלייה משמעותית במחירו של מטבע הקריפטו המוביל, שזינק 8% בתוך יממה, והבוקר (ד') הגיע מחירו של ביטקוין לזמן קצר עד ל-28,537 דולר - רמתו הגבוהה אי פעם.

כך שבר ביטקוין שוב את שיא כל הזמנים, בפעם השמינית בשבועיים האחרונים, שבהם זינק מחירו ביותר מ-40%. רק לפני כשבועיים, ב-16 בדצמבר, חצה ביטקוין את רף ה-20 אלף דולר ושבר את מחיר השיא שקבע שלוש שנים קודם לכן, בדצמבר 2017. מתחילת שנת 2020 הכפיל הביטקוין את ערכו פי ארבעה בערך, כשמחירו הבוקר גבוה בכ-290% משהיה ב-1 בינואר.

שוק הקריפטו, המונה כיום יותר מ-8,100 סוגי מטבעות דיגיטליים, נאמד ביום רביעי בבוקר בשווי כולל של כ-750 מיליארד דולר, לפי נתוני אתר CoinMarketCap. מחיר השיא של ביטקוין (סימול: BTC), מעל ל-28,500 דולר, שיקף למטבע הדיגיטלי המוביל שווי שוק של כ-527 מיליארד דולר - יותר מ-70% משוויו הכולל של שוק הקריפטו.

ביטקוין נסק 650% מאז מרץ

אם מביאים בחשבון את צניחת הביטקוין במרץ האחרון עד לשפל של כ-3,800 דולר, עליית מחירו של מטבע הקריפטו המוביל השנה מעוררת השתאות. בתוך תשעה חודשים וחצי, מאז השפל ב-13 במרץ ועד לשיא כל הזמנים ב-30 בדצמבר, נסק מחירו הדולרי של ביטקוין בשיעור של 650%.

אחרי שבחודש ספטמבר ירד מחיר הביטקוין בכ-10% ופתח את חודש אוקטובר ברמה של כ-10,800 דולר, ברבעון השלישי של השנה (מתחילת אוקטובר ועד היום), זינק ערכו בכ-164%.

את'ר, מטבע הקריפטו השני בגודלו בשוק (במרחק רב אחרי ביטקוין), נסחר בתחילתו של יום רביעי בבורסות הקריפטו במחיר הקרוב ל-740 דולר, ששיקף לו שווי שוק של כ-84 מיליארד דולר.

את'ר (סימול: ETH), המטבע של פלטפורמת הבלוקצ'יין את'ריום, חצה השבוע את רף ה-700 דולר לראשונה מאז 2018. שיא כל הזמנים במחיר המטבע של את'ריום, 1,432 דולר, נקבע לפני כמעט שלוש שנים, ב-13 בינואר 2018. מתחילת 2020 ועד כה, השלים את'ר עלייה של יותר מ-420% במחירו.

במקום השלישי מבחינת שווי השוק ניצב Tether, מטבע הקריפטו "היציב" (stablecoin), שמחירו צמוד לדולר ארה"ב. שווי השוק של תת'ר (סימול: USDT) כיום עומד על כ-20.8 מיליארד דולר, לפי CoinMarketCap. מתחתיו, במקום הרביעי בשוק הקריפטו ובמגמת צניחה, נמצא המטבע של ריפל, XRP - שאיבד החודש קרוב ל-70% מערכו. XRP נסחר היום במחיר של כ-0.2 דולרים - לאחר שמחק לחלוטין את כל העלייה שלו במהלך השנה.

הצניחה של XRP באה בעקבות התביעה שהגישה בשבוע שעבר רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) נגד ריפל לאבס, החברה שפיתחה והנפיקה את XRP, ושניים ממנהליה הבכירים. כפי שדיווחנו בגלובס, Coinbase ובורסות קריפטו גדולות נוספות בארה"ב החליטו להפסיק את המסחר ב-XRP בפלטפורמות שלהן, בשל תביעת ה-SEC, שבה נטען כי XRP הוא למעשה נייר ערך, שלא נרשם כחוק על ידי ריפל.

ירידה בהיצע, עלייה בביקוש

עדיין מוקדם לסכם סופית את השנה בשוק הקריפטו, הידוע בתנודתיות מחירים גבוהה - ולשם כך נצטרך להמתין לסוף השבוע. ובכל זאת, ניתן כבר לקבוע בוודאות כי מדובר בשנה היסטורית לשוק הקריפטו בכלל, ובפרט למטבע שבראשו - ביטקוין.

יש לא מעט גורמים שחברו יחדיו השנה והובילו לזינוק הבלתי רגיל במחיר הביטקוין, אבל רוב המומחים בתחום תמימי דעים כי הגורם המשמעותי ביותר הוא מדיניות ההרחבה הכמותית והתמריצים הכספיים שנקטו השנה ממשלות בכל רחבי העולם בתגובה למשבר הקורונה. טריליוני הדולרים והאירו שהדפיסו השנה הבנקים המרכזיים של ארה"ב ואירופה, הגיעו בחלקם הגדול לשוקי ההון - וגם לשוק המטבעות הדיגיטליים.

בשנה החולפת ניכר שינוי ניכר ביחסם של משקיעים מוסדיים בעולם כולו, ובפרט בוול סטריט, ביחס לביטקוין. הדבר בא לידי ביטוי ברכישות ביטקוין בהיקפים של מאות מיליוני דולרים שבוצעו, בין השאר, על ידי חברות אמריקאיות ציבוריות, כמו חברת הבינה העסקית מיקרוסטרטג'י או חברת הפינטק סקוור.

נוסף על כך, חציית הביטקוין (Bitcoin Halving) - אירוע שעליו דיווחנו בהרחבה בגלובס במאי האחרון - גם היא השפיעה כצפוי על עליית מחיר הביטקוין בחודשים האחרונים. באירוע החצייה, שקורה אחת לארבע שנים, תגמול הבלוק של ביטקוין קטן בחצי - כלומר, קטן ב-50% מספר המטבעות החדשים שמקבלים כורי הביטקוין על הוספת בלוקים חדשים לבלוקצ'יין של ביטקוין. במילים אחרות, היצע קטן יותר של ביטקוינים חדשים פגש השנה ביקוש גדול יותר מצד משקיעים.